AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
73.452

Volvo s40 T4 -99 VS Bmw M5 -90

Sida 13 av 19
M femman.
Jag tror det är fullt möjligt att plocka ut 255hk med originalturbon om avgassystemet är bytt. Däremot tror jag att effekten sjunker vid långvarig hårdbelastning (toppfartskörning) pga värmeutveckling.

Jag tror M5 e34 (både 3.6 och 3.8) är snabbare i toppfart, men i acceralation från 100km/h får åtminstone 3.6:an se upp.

Flåklypa
M-femman>> Vad var det eg som gick sönder i din drivlina?
Vet ju att lådorna inte gillar det vrid man lätt plockar ur efter ett programbyte men annars ska det vara ruggigt stabila delar.
Man måste ju inte göra mördarburnisar på ettan hela tiden!

Jag verkar ju iaf ha mera pulver (440nm 290hk dock ej uppmätt)än vad du hade i din bil och efter att jag trimmade för drygt 3år sedan men har inte bytt en enda del..
5000+mil i hårt tempo borde ju visat svagheterna tycker jag!
Ingen av mina närmsta saabpolare har rasat nåt i motor/drivlinan på 9000.
M.V.H.
Jocce: Det sitter Aluminium block i T8 på Saab/Opel och dom är inte lika hållbara som T5 motorerna så därför väljer man bort dom. Men det kanske går att lösa med nicasil foder mm i T8. T7 sitter det ju också lite klenare saker i.

Nästa top off the line från 9-5 har jag hört att det ska bli en motor från holden en 6:a med turbo som dom provkör i södertälje nu.

J. Dredd: Jag tror vi kom in på Saab när vi börja diskutera vridmoment på turbo bilar. Och jag håller med dig det där vart gränsen går att svårt att säga lika länge kan man diskutera när en gatbil inte är en gatbil .

Kan säga att edstrands bil väger Ca:1100 kg med han i och i filmen hade han ca:850 hkr och ladda 2 bar och nu laddar han ca.2,6 bar istället. effekt?

Ska bli kul att se sahlins bygge också vad det kan prestera. Jag är inte så insöad på ett bilmärke utan jag tycker om andra också då det bilar i sig själv som är kul och inte köra någon sekt på ett visst bilmärke,

/ Morgan
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Jag körde en steg3 Saab ng900 mellan 10,000-17,800 mil. Kopplingen rasade vid 13,000 mil. Men annars var det inga fel på den som kan kopplas till trimmningen.
Gtbb: Spelar ju ingen roll hur mycke effekt man har om man inte får fäste...

/Johan

Min bil: Länk

Jo jag vet att det är en alu motor, (har varit saab mek i 6år)
Även vevaxeln sitter väl lagrad i en alu platta om jag inte minns
fel, istället för separata överfall och den kan tydligen "flexa"
oxå om man tar ut mkt effekt. Men numer jobbar jag med annat
så man hänger inte med så mkt vad som är nytt från trollhättan.

Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Gtbb: Jag tycker att det är intressant när det handlade en om likvärdig bil som jag har, nämligen en M5 3,6. Därför visade jag mitt intresse med att göra inlägg. Nu är det inte intressant längre, tycker jag. Det som är lite konstigt är att du inte kom in i diskussionen förän det hade blivit flera sidor, men du insåg väl att du inte kunde hålla dig. Sedan har du gjort i stort sett alla dina inlägg i trådar som har med x vs. x (SAAB, Volvo). När du väl kom in i tråden så var det första du tyckte att det var "roligt" att en Volvo kör ifrån en GT3. Inte särskilt mycket vad just den här tråden har att göra med. Tror inte att folk här är intresserade av att höra att du tycker att det är "roligt" att en Volvo kör ifrån en GT3. Jag tror åtminstone inte TiazBoy som skapade tråden är intresserad av det. Det är ingen som heller har frågat ang. GT3 vs. Volvo.

Sedan kan man fortsätta att läsa i tråden att du vill att jag ska tävla mot några av dina "bekanta" eller vilka det nu är (är inte intresserad att veta för den delen) och deras bilar. Att höra det (som du vet att jag inte är intresserad av) är bara störande och efter flera såna inlägg så tycker jag att det börjar bli lite väl "barnsligt". Du verkar tycka om att reta upp folk av någon konstig anledning, men det är inget som hjälper dig på vägen samt att en vacker dag blir någon riktigt förbannad på dig. Vart vill du komma med det egentligen? Vill du se en E34 M5 bli ifrånkörd av en trimmad Volvo V40 eller S40 så kan du börja med att fråga någon som är intresserad av det. På bana eller inte, jag bryr mig inte, och inte heller om dina projekt, idéer, osv. Har du förstått det eller måste jag ta det en gång till?

//Schnitzer

Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Gtbb: Bara så du vet så är det inte jag som är "e34m5". Skulle inte lägga ner mig så mycket som att göra ett till användarnamn för en sån här "extremt värdelös tråd"!!!

e34m5:s IP: ...[.22.187]
Mitt: IP: ...[213.148]

Där kan du se själv se att det inte är samma! M.a.o., det finns nog andra på den här sidan som är trött på den här tråden!

//Schnitzer

Johan99: Jag håller med dig fullständigt där är väl en av anledningarna att M3 csl fick en dålig 0-100 tid.

Schnitzer: Att jag la in den länken på GT3 vs Volvon va ju för att visa att men inte ska underskatta en bil aven om det är volvo,saab,fiat.audi mm och sen är ju det volvo vs M5 hela den här tråden handlar om.som har blivit 13 sidor lång nu så lite intresse verkar det allt finnas för den.

Och hur har du tänkt dig att man ska få en neutral syn på saker om inte folk utifrån kommer med i en diskussion? Tänkt dig själv att det sitter 20 personer som är insnöade på en sak och dom sitter och pratar om det hur mycket kommer då av faktan att bli rätt?

Och sen sa jag inte att du skulle kappköra utan att du skulle låna ut bilen och jag tog dig eftersom du bor i närheten. Och det borde du egentligen ha tyckt att det va ett intressant test eftersom det handlar om prestanda och hur M5.an uppför sig på bana/provocering som du inte märker på vägen.

Och du brukar ju själv vara ute att leta bilar att kappköra emot på sommaren och filma det. Så då borde ju det vara en kul sak och vad skulle det göra om M5 skulle få stryk det är ju för herregud bara en bil och ingen familje medlem. Det går att sälja den som alla andra bilar och den kommer inte att sakna sin ägare.

Så jag har ingen aning varför du blir så het för? Alla bilar får stryk utav någon annan sen så är det väl skitsamma vilket märke det är. Man har ju i alla fall kul själv och det är väl det som är huvudsaken! Och räcker inte bilen till så får man väl gå hem och fixa det då om man tycker det är noga och om man inte gör det så får man väl bara acceptera det.

/ Morgan
viobebe
Grabbar, låt fanatikerna ha rätt.... för en gång skull, och låt denna

tråd ta slut, för de kommer aldrig att ge sig, det hade varit skoj

om ngn ovanstånde ställer upp med sin M5:a och ngn med en

vass S40, då skall vi se om en gammal relik från slutet 80 tal

tidigt är sååååååååååå vassssssssssssssss,

En...a som jacka..
viobebe
tidigt 90 tal skall det stå.
Det är istort sett samma folk som håller i gång den här tråden och gnabbas mot varandra. och till antalet så är bmw folket och
dom som liksom är i mot ungefär lika många i den här tråden.

Nu i skrivande stund har i dag har AP haft ca 18500 besökare
Så jag kan med största sannolikhet säga att 99% av
M5 ägarna eller BMW entusiasterna fullkomligt skiter
i den här tråden, utan det är just den här klicken som gnabbar.
Vad är problemet? Man kan trimma en Volvo så den blir jättesnabb och samma sak kan man med en M5. I orginal skick är det väldigt olika bilar men visst kan man "förädla" en bil så att den blir något annat en vad som till verkaren tänkt. Då kan den Bli både snabbare rakt fram och i kurvorna. Det finns S40 som är snabbare än en orginal M5 och M5 som är snabbare än en orginal McLaren F1 är det något nytt? Men en M5 kan inte rasta en McLaren F1 med bara ett chip lika lite som en S40 inte drar en orginal M5 med bara ett chip. Men lägger man ner pengar på så blir alla bilar snabba, Jag har själv optimerat min M5 med Unichip, katersättare mm och till sommaren blir det ännu mer så visst kan man om man vill. Det är lite trist att det blir lite pajkastning i en sådan här tråd och jag är medveten om att jag själv skrivit saker som vissa kanske har blivit stötta av och ber då om ursäkt. Själv gillar jag många olika bilar jag har ägt över 30 bilar och det har varit allt mellan Ford Fiesta till Pontiac TransAm men framför allt turbo Saabar. Såg ett program på Discovery tidigare i kväll där man renoverade och sålde en Saab 900 aero, har haft två sådana och både jag och tjejen kände nostalgi och köpsug efter en gammal Saab. Funderar på att köpa en gamal aero till våren och renovera till orginal skick. Har gillat Saabarna sedan farsan köpte sin första 900 turbo 1983, en riktig värsting då! Låt oss nu lugna ner oss och uppskatta varandras bilar isället för att klaga på varandras pärlor! Tur att inte alla gillar samma bilar, det skulle vara en tråkig värld då. Jag kan bara rekomendera alla som inte testat BMWs M modeller mycket trevliga bilar. Ser själv fram emot en M5 E60 så fort jag är klar med mina studier, hoppas de sjunkit lite i pris om ett par år. Till dess får jag njuta av min M5 E34, kör försiktigt!

/John
M femman>> Fint inlägg!
Såg också på discovery idag! Du ska se tråden på STCS ;)
(Du vet väl att saabs genom tiderna sämsta låda satt i 900T -83??)

Lite småkul är det allt med såna här trådar, kul att de inte spårar ur lika mycket på senare tid..
Finns annars mycket BMW folk i andra forum och gnabbas ;)
Njut av din E34 och ha det bra!
M.V.H.
Var inne på STCS, var ett tag sedan sist. Jag tror jag måste ha en 900 aero...man kanske skulle sälja min 316 E36, vad tycker ni?
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
M Femman: Snyggt att "tagga ner" sådär!! (Här skulle det varit en thumbs-up smillie.) Är själv ingen SAAB fantast (blev förstörd av min första bil SAAB 99-77.. Huga!!?!), men vad f-n gillar Du bilen mer än 316 så köp den, det är ju trots allt bara bruksbilen.

/Caspar
Bilen: Länk
Hemsa: Länk
M Femman: Håller med dom andra bra skrivet! Du hittar mig som playboj på stcs om du vill gnabbas lite. ;.)

/ Morgan
Jag tycker också man ska köra den bilen man själv gillar bäst!

Min kusin har för tillfället en Mercedes S600, han skulle bra kunna köpa en X5, eller ny M5, nya Corvette, eller ny S6 audi... Nåja han går i valet och kvalet för han ska nu småningom byta bil.

Han sade att han t.o.m. skulle kunna tänka sig en ny V70 turbo! Han har haft förut och gillar motorns anpassning till stads körning med massor med vrid från typ 1500rpm. Jag å andra sidan gillar mera att höra motorn vråla...

Jag och han har ofta samma diskussion som här nu begått sig, men aningen mera avstämt:) Vi respekterar varandras åsikter. MB är han nöjd med, för visst har min M5 ett urstarkt bottendrag, men 600 är liksom en dinosurie, iallafall känns den så.

M3
1.024
M34ever
M340i -20 "First Edition"

http://www.garaget.org/madick1
gruppkram:-)

Nästan så man blir tårögd.

M-femman: Ursäkta att jag inte svarat men jag har inte besökt sidan på några dagar. Ja det är väldigt skönt att slippa FWD på vintern. Förresten var Saaben min första FWD-bil, har förutom den alltid rattat RWD. Är väldigt nöjd med min nuvarande Volvo än fast den känns lite omodern :)

Iaf, om nu dom flesta BMW-ägarna skiter i om en Volvo spöar deras bilar rakt fram etc, varför i hela friden blir tråden så jävla lång då?? Dubbelmoral så det skriker om det!

Min Volvo är endast småmoddad men har åkt ifrån betydligt "värre" bilar.

Fast`n Loud Turbo Proud.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.