AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
73.444

Volvo s40 T4 -99 VS Bmw M5 -90

Sida 11 av 19
Ni
162
NikeC
Bmw Z4 2004
Bmw M5 2006
Bmw X5 2006
bjoerck,

:) :) Läser en del andra forum också, men jag vet inte om jag sett nått liknade på nått annat forum...hmm näe :) JaJa vad ska man säja, har har Bmw i alla fall VÄLDIGT trogna kunder.....

/
Nike
Ni
162
NikeC
Bmw Z4 2004
Bmw M5 2006
Bmw X5 2006
hmm.... här har Bmw...ska det stå i förra inläget....
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Bjoerk: Bästa kommentaren i denna tråd kom från Dig..

"Jag tycker autopowers forum är trevligt och bra men självdistansen och fåfängan hos många BMW-ägare är totalt vansinnig."

Det är lika förbjudet att säga NÅGOT negativt om BMW på Autopower som att svära högt i kyrkan. Lite kritik även bland de egna leden (eller från någon HEMSK Volvo-ägare) gör ingen skada.

Visst gör BMW otroligt fina bilar, annars skulle jag inte ha två BMW som kostar som en villa på landet.. MEN!!! Det är inte bara BMW som kan göra bra bilar och att påstå att en proffsförare skulle föredra en 2 tons kloss på bana framför en rapp liten Volvo är helt knasigt enligt min mening.

/Caspar
Bilen: Länk
Hemsa: Länk
"Det är inte bara BMW som kan göra bra bilar och att påstå att en proffsförare skulle föredra en 2 tons kloss på bana framför en rapp liten Volvo är helt knasigt enligt min mening."

Att påstå att M5 är en 2 tons kloss som hör mindre hemma på bana en en trimmad V40 är befängt.

MVH,
E38B12

Detta blir inlägg nr. 1000 för mig YEAAAAAAH! :D
Oo ja!

M5 är en otroligt bra bil. Man kan inte fatta att den är så stor som den är. V40 är inte alls så rapp, haft en T4-99. Gillade inte alls den.

E38B12, 100o inlägg gratulerar, jag slog 1500 direkt i morse, tänkte också utmärka det, men glömde:)

Mycket mindre BMW VS BS på M5board.com t.ex.
M3
1.024
M34ever
M340i -20 "First Edition"

http://www.garaget.org/madick1
Rolig tråd:-)

Hade tidigare en M5 3,8 en riktigt skit bil dock så den såldes till förmån för en R och sedan dess har jag varit fast i Volvo träsket.

Kör i dags läget en S40 T4 med ATM steg-2 och bilen är ganska pigg har dock ingen aning om hurvida den är piggare eller långsammare än en M5 3,5??? I starten har en S40 aldrig någon chans, min bil spinner hejdlöst på 1, 2 o 3an innan det börjar greppa.

Men jag ställer gärna min bil till förfogande till våren om någon vill ta reda på fakta.

OBS vidr. Autotechs effekt uppgiftar för tex. steg-3 är dessa nog lite i underkant ATM brukar uppge riktiga Hk och inga drömsiffror som vissa andra företag. Dessutom är det ganska stor skillnad på olika T4or Tex. 98 o fas ll 01- En chippad 98 går ungefär som en org. fas ll enligt ATM

OBS självklart har jag kvar en BMW att leka med:-)

Kalla R-däck lär vara anledningen till den "dåliga" 0-100 tiden i Plyschbörsen.

Flåklypa
Om man ju köper ett vrak, kan det ju inte bli bättre än det, men att påstå M5 E34 är en "skitbil" men vara "super nöjd" med Volvo S40 är ********.

Alla har vi ju olika uppfattningar, svart e ju inte svart för alla, vissa tycker sig se blått:)

Mängden av inlägg på 1125dagar är också inspirerande:)
M3
1.024
M34ever

bayrerischesmotor

Påstår inte att ALLA m5or ör skitbilar min vart en skitbil och ja det var jag som köpte ett vrak. Vill otroligt gärna ha en M5 igen men för min del funkar det inte att kombinera resor till dagis, ica, pendling mm. i en M5 eftersom kostnaderna är för höga enligt mig. Därför har jag nog varit fast i Volvo träsket ett tag nu med 2st. 850R en 850 T5 2st. S60 T5 och just nu en S40 T4 allöa trimmade. För min del handlar det om att det går att få riktigt bra fart på en Volvo turbo för små medel utan att bli frånåkt av "drömbilen" Tycker helt enkelt att Volvo är prisvärd ur det synpunkt. Har ägd massor med BMW men just nu med en liten flicka på 2,5år och all min körning passar en snabb Volvo MITT behov bättre. Har aldrig sagd att S40 är en bättre bil än en M5

Tycker förövrigt att ALLA dessa diskutioner på olika forum är stört löjliga speciellt dem om ringen om jag ska vara ärlig. Vem bryr sig om bilen gör 0-100 på 5,9 eller 6,0

Själv åker jag E30 för 3 året i rad och det är ju alltid lika kul speciellt på vintern hua min sambo får köra den säkra trygga volvon:-)

Konstig tråd det här. Trådskaparen undrar om hans M5 blir ifrånkörd av en chippad S40 T4. Mitt svar blir nej, visst går det få en S40 bil att vara snabbare än en M5 men då krävs det mer än ett chip och avgas. Men om man byter till större turbo och fixar väghålningen så blir det lika dyrt som att turbo konvertera M5:an och då har man en bit över 400hk... För det behövs mer än bara motortrim om man ska hänga med en M5 med en S40!
En M5 väger inte 2 ton och en T4 har inte bättre väghållnig!

Varför jämmföra suprertrimmade bilar med en orginal bil? VS motors M5 E34 har över 1000 hk och kör 9,41 / 238,10 på strippen och ska den representera alla M5:or då?

En M5 E34 är både billigare i inköp och betydligt snabbare och har bättre väghållning än en orginal T4! Köper man ett fint ex och sköter den blir det inte dyrare än att ha en Volvo. Helförsäkringen på min M5 är bara 2000kr dyrare/år än tjejens Peugeot 605 som också var skriven på mig.

Det finns nya bilar som i orginal skick hänger av en 15 år gammal BMW men det är inte många. Självklart finns det bättre bilar men inga Saabar eller Volvo det finns en anledning att Saab inte gått med vinst på över 20 år och att GM kommer att lägga ner märket. Konstigt att Volvo, Saab och Jaguar ägare blir förvånade av att folk gillar sina BMW på ett BMW-forum och måste förfasa sig över detta, har de inget eget forum?

M femman:

Ett utmärkt svar.

Och om vi då skulle lägga ner tråden.

M5'an går ju verkligen också att modifiera!

Man måste ha god fantasi om man jämnställer ägandekostnaderna mellan en 15 år gammal M5 och en Volvo T4.

Flåklypa
Jag hade en 3.8 i 3år och den var klockren.
Gick mkt bra. Har en V70 nu men den den funkar som
laståsna och något som inte behöver lika mkt puts och tvätt som
M5an, skönt på ngt vis att bara tuta och köra och skita i om det
är dåliga vägar. Men att ens komma på tanken att jämföra
med en M5 iaf den jag hade är så löjligt att det går inte att
föreställa sig. Jag menar en 525 länns som en sportbil vid en jämförelse, och då menar jag inte acc på motorvägen utan hela bilens sätt att bete sig. Men den duger utmärkt att lasta och åka i.
Det finns betydligt billigare bilar än M5:an som ger den en rejäl match i körglädje.

Flåklypa
M3
1.024
M34ever

M femman

Om tråden handlar om M5 vs T4 är det väl inte kunstigt att folk med volvosar som hängar här på forumet ger sitt bidrag till diskutionen eller? Om det är mig du syftar på hängar jag på en rad olika forum, eftersom jag dem senaste många åren har haft båda BMW o Volvo tex.

M34ever: syftade inte på dig! Självklart ska man bidra men tråden verkar spåra ut. En T4 med bara chip och avgas och i övrigt orginal kan i mina ögon inte jämmföras med en M5:a.
Tittade på ATM´s sida och en billig peng är inte över 30.000:- som det kostar att i hk/kg vara likvärdig med en M5. Sedan tillkommer väghållningen... Då har man 3 st M5:or 3,6 om man räknar inköpet av en fin S40 T4!

Lägger ner den här tråden nu!
M femman. Jag förstår inte riktigt hur du resonerar nu.
Så här mycket väger bilarna i verkligheten.

1700kg / 315hk=5,4
1700kg / 340hk=5
1300kg / 255hk=5,1 (15795kr)

Flåklypa
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
M femman, bayerischemotor: Helt rätt!

Om jag själv skulle fråga om en BMW vs. Volvo, SAAB, etc. på ett BMW-forum så räknar i alla fall jag att BMW-entusiaster ska svara i tråden. Jag vet att det finns "vissa personer" som har de andra bilmärkerna som bara pratar en massa "gojja" och som bara förstör diskussionen. Skulle jag vilja ha ett svar från dem så postar jag tråden i deras forum. På så vis så slipper jag förhoppningsvis att det kommer någon BMW-ägare och skriver en massa skit som bara retar upp folk på det forumet. Så hoppas man att det ska vara likdant här....nejdå!! Det bästa vore om någon skulle starta ett "VS-forum" bara för sånt här. Där skulle folk kunna diskutera med varandra och trådarna skulle kunna bli som de är i den här. Själv tycker jag att det förstör stämningen i detta "BMW-paradis"!

Sedan att höra att M5 är "simpel" och att det är en "skitbil" tycker jag hör hemma på något annat ställe.

//Schnitzer

Schnitzer: Hoppas att du inte menar mig som en utav "vissa personer" då du känner mig för allt som jag har sagt är sant sen om det är inte passar dina visioner så kan jag inte rå för det.

Och sitter man med 3250 post på ett forum så borde man vara ganska neutral och begrunda det folk skriver på ett forum att dom kanske har rätt då den personen borde vara en förebild för dom andra och inte hetsa upp folk för han borde veta lite efter alla sina posts

Sen så undrar jag om du antar en utmaning så du inte ligger sömnlös om nätterna? Din M5 3,8 mot en sketen volvo V40 med bara chip och avgas runt gelleråsen med Mats J som chaufför på båda så får vi se vilken bil han sätter snabbast tid runt banan med eller så kan vi ringa till gullabo så kan han säkert göra det testet med, så kommer det med i bilsport också.

Säg så här då ur erat eget led. BMW 323 -96 mot en bmw 535 -92 vem går snabbast och har bäst prestanda? och vem går fortast runt en bana som till exempel Mantorp. Här kan vi säkert låna ut bilarna till björn nalle johansson då han är indtruktör på den banan och har tillgång till den på dagtid,

Betänk nu att det sitter 170 hkr motorn i 323 som för övrigt är en 192 hkr från början fast dom tog ner effekten på den och höjde vridet i stället.

Denna jämförelse är ganska lika en T4 och en M5 3,6. Effekt Vs vikt.

M Femman. Jag har ganska bra koll på vad som är sant och inte i bilsport då jag har lite kontakter inom bilsportvärlden.

/ Morgan

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.