|
Sida 10 av 19
|
|
|---|---|
| Hubbe325: det stämmer men dessa båda bilar har liknande utväxling, 5-vxl låda och liknande luftmotstånd. | |
|
Hm har jag skrivit det? Jag vet inte vad Plars har för effekt i sin men han skriver att han aldrig hamnat efter en M5. |
|
|
Bil 1 och bil 2 rejsar mot varandra. Bilarna har snarlik utväxling och båda ligger o pendlar mellan 4000-6000 varv med följande effektkurva: bil 1: konstant 240hk under aktuellt accelerationsintervall bil 2: max 340hk vid 6000 varv men "bara" 140 hk vid 4000 varv. Vilken bil är snabbast??? T4 -99 |
|
|
M Femman. Själv bromsa jag min förra Saab motor till 470hkr/Ca:550 nm hos xerius racing. Hade säkert blivit lite annorlunda siffror på ett annat ställe. T25 som sitter på 9000 dock inte Aeron räcker till Ca:280 hkr. 15T som sitter i Aeron har väl dom pumpa ur ca: 320 hkr Speedparts program eller rättare sagt BSR program är ju inte direkt något mördar program till 9000. Sen hur dyrt det är med modifiering av en bil beror ju helt på hur mycket man skruvar själv. M3 CSl kosta ju 806.000 i testet + att den va extra utrustad för 520.000= 1,325 miljoner. Så MTE pris på hela kitet till volvon monterat och klart va ju rena rea priset dom kan ju byta ut orginal bromsarna som dom körde på som matcha M3:ans GT2 bromsar så blir tiden bättre också ;-) Volvo motorernas akilleshäl är ju deras vevstakar som man brukar byta över 1,25 bar laddtryck detta problem lider inte saaben utav utan där kan man ladda en 2 bar på orginal motorn (T5 motorn) / Morgan |
|
|
Jag får som vanligt hålla med M femman. Konstigt om en M3 CSL gör 0-100 km/h 5,95 sek. Det går ju en "simpel" tung M5 3,8 på (5,9 sek). Konstigt att det inte finns några forum för SAAB- och Volvo-ägare, speciellt för såna som hatar BMW. Snart kommer väl alla från de forumen hit. AP blir populärt! Många som har väldigt lite inlägg som är nya och kommer in här kan röra runt väldigt mycket har man märkt. Vad gör de här? De är i alla fall intresserade av BMW, utan vill bara bråka. Känns det som i alla fall. Varför inte prata en massa skit om BMW och M-modellerna i ett SAAB- eller Volvo-forum? Då slipper trådarna i alla fall spåra ur, eftersom det bara är folk som håller med hela tiden. Den här tråden har spårat ur helt och hållet. Det finns bilar med turbo eller inte, som kör ifrån en BMW M på Nürburgring och rakt fram. Verkar som att de flesta BMW-ägarna (i alla fall M-ägarna) är så nöjda med sina bilar, trots att de inte har lika mycket hk som många andra Volvo, SAAB osv. Detta verkar störa av någon konstig anledning. Jag undrar om det finns några BMW-ägare som är inne på Volvo- och SAAB-forumen och gör allt till ett helvete där? Kan det vara något sätt att ge igen, eller????? //Schnitzer |
|
|
gtbb: håller med om att det skn skilja lite mellan olika rullar men det verkar stämma hyffsat bra. En bänkad turbo bil får ju tex högre antal hästar i bänk när man bara varvar upp den till max varv än vid en statisk mätning som vid snabb motorvägs körning. Det jag menade var att det är orimligt att en frisk S38 motor inte tappar 100hk bara för den har några år på nacken. Kör du med en T25 (orginal turbon i en vanlig 2,3) med så högt laddtryck så att den utvecklar 280 hk så över hettas turbon/grenrör ganska fort vid motorvägskörning i 200+ då mottrycket blir stort. Inte särskilt smart även om det kanske går. |
|
| Bra sotaM nu börjar vi komma till verkligeten nån som kan fixa en bil,men vågar någon ta utmaningen för att prova vem som e snabbast eller är det bara mycket prat. | |
|
Schnitzer>> Lugn o fin ;) Frågan som ställdes av trådskaparen var om en T4 med chip o avgas kan hänga med eller är snabbare än en M5 3,6. Även på AP-forumet vore det väl lustigt att endast beröra märket BMW i en sådan tråd utan att nämna ordet Volvo...? Å en naturlig konsekvens av detta är att personer som kör Volvo, har kört Volvo eller på annat sätt är Volvo-intresserade skriver i denna tråd. Jag varken hatar eller älskar BMW (eller Volvo för den delen) och jag håller inte med dig om att folk har kastat en massa skit på märket BMW, M5 eller bilens egenskaper i övrigt i denna tråd. M5 är en härlig bil på många sätt med unika egenskaper som håller än idag (en 15år gammal 4d familjebil med sportbilsprestanda!) men man kanske måste inse att prestandan inte längre är lika unik som för 15 år sedan. I det här fallet var det inte fråga om hur bekväm, rolig, kvalitativ eller exklusiv en M5:a är utan frågan är hur snabb den är i förhållande till en lätt trimmad T4:a utan att värdera någon av bilarnas andra egenskaper - något som flertalet debattörer i denna tråd hellre verkar vilja diskutera än acceleration.... T4 -99 |
|
|
SotaM: Att skriva "simpel M5" tycker jag är att kasta skit. Tycker inte du det? Sedan förstår nog många att M5 inte är någon accelerationsbil. Det är vad jag har försökt säga hela tiden, men många verkar bara snacka 0-100 km/h, vilket är ganska oväsentligt för en sån tung bil. Sedan finns det säkert S40-bilar som kör ifrån M5:or till toppfart också och skulle det vara så att jag skulle råka ut för någon sådan så har jag inga problem med att ta ett nederlag. Det lär dock behövas mer än 255 hästkrafter för att köra om en E34 M5 i t.ex. högfartsintervallet 180-270 km/h. //Schnitzer |
|
|
Sota M. Jag vet också att inte en bil tappar 100 hkr så det är ganska galet. Nu påstod jag inte att man skulle köra en T25 på 2 bar laddtryck utav det va vad en saab T5 motor klarar av. Och angående värmeutvecklingen i grenrör och sådant fixar man till när man mappar eftersom det är en specialmappning som gäller med bredbandslamda inkopplad så man har koll på alla värden så att inte bilen går för torrt så att det uppstår vämeutveckling, Men du kanske kan ligga på 1,5-1,6 bar laddtryck med den turbo och den inte bygger för mycket väme så att avgaserna inte orkar passera genom avgashuset. Schnitzer. Finns väl ingen som pratar skit om Bmw eller hatar dom här utan vi pratar ju prestanda mellan olika bilar så det är väl ingen som förstör för någon mer än ett par Bmw hjärtan blir krossade för deras illusioner. Ska man kul runt ringen eller på bana så skulle jag hellre ha tagit en radical bil med en vässad hayabusa motor från Marklund. / Morgan |
|
|
Synd att det inte går att editera på det här forumet. Det ska stå M femman och inte Sota M. Schnitzer: du säger emot dig själv lite för du har ju lagt ut en tråd där du frågar prestandan på en 850csi från 0-100 och 0-200 och när dom sen säger att den gör lika 0-100 som en M5 så förstår du inte det fast bilen har 40 hkr mer. fast saken hör ju till att den väger 2 ton. också så du är lika intreeserad av dom uppgifterna som oss andra. / Morgan |
|
|
Gtbb: Jag måste väl få fråga om 0-100 och 0-200 tider på forumet utan att det måste antas vara de intervall som jag är mest intresserad av? Man mäter ju inte 150-250 eller liknande särskilt ofta, så det finns inte mycket tider att ta i de intervallen om man letar i motormagasin eller instruktionsböcker till bilarna e.d. Jag ville jämföra tider som fanns på M5 3,8 och 850CSi, och då får man ta de tider som vanligen mäts, alltså 0-100 och 0-200, även om det inte är just de intervall som de aktuella bilarna kommer till sin rätt i. Den frågeställningen säger inget om vilken fart eller intervall jag föredrar eller där min bil går som bäst. //Schnitzer |
|
|
Ojj vad det "pratas" o det är ju kul! Laddar 1,25 bar och det peakar väl på 1,3 sedan dalar det ned mot 0,9. Utväxlingen är tyngre än orginal M5 E34. Varvstoppet på 4:an är vid 245Km/h 6500rpm. Saab orginal tubo har jag, orginal IC, Orginal spridare och allt utom avgas och program. (det är fint med smidda stakar och vev orginal ;) ) M.V.H. |
|
|
Jag säger följande: Vem på det här forumet vill hellre ha en V40 med 250 hk än en M5 E34? Nu är detta ett BMW-forum så siffran torde bli låg. Då vänder vi på det och ser det realistiskt; vilken av bilarna väljer troligen en proffsförare för att sätta bra tider på en bana? Volvon lär lida av olidligt mycket torque steer. Ja, so what om den V40 hänger med en M5 från 100 till 200? Du lär få kämpa som ett djur med Volvon i kurvorna för att hänga med. Ju mer jag lär mig om bilar desto med inser jag att det verkligen bara är fullkomligt oväsentligt hur snabb en bil är på en flygraka eller dragstrip. Det finns säkert många muppar därute som har våta drömmar om en familjebil som drar det mesta på raksträckorna men är fullkomligt värdelös när vägen svänger (V40 250hk) eller en liknande bil som kanske kan sätta rätt bra tider på bana (S55 AMG), men som är totalt oinspererande att köra och saknar all känsla och körglädje som en bil som M5 E34 förmedlar. Har folk roligare i en 600 hk Volvo 440 än i en M5 E60 så inte mig emot... men straight line performance är inte enbart vad jag söker i en prestandabil. MVH, E38B12 |
|
|
E38B12; Frågan är ju vilken bil en proffsförare hade tagit en M5 eller en V40/S40? Kan nog säga med största chans att han hade tagit V40/s40 runt banan då centrifugal kraften blir för stor i en M5 på grund av dess vikt. Tycker du ska läsa BS 14-15 2005 och se vad volvon prestera och detta va med orginal diffen som satt i och jag tror inte att Gullabo led av någon direkt Torque Steer i ratten på den bilen. Scnitzer: Prova kurvan vid bygga och åk in från 45:an 120 km/h har jag ut där med corradon där har vi en bil med Gocart känsla och riktig körglädje. / Morgan |
|
|
Hej där ute såg att det börjar gå hett till på min tråd :) ta det lungt!! volvo älskare har x40klubben o prata svensk eller ja mena hollänsk kvalité ;) o klaga på bmw.. så ni som inte´är här för att bara snacka sjyst, utan klanka ner på dom kulta m5:orna som håller högre klass än va en ny s40 t4 gör så dra!!!! precis som ni säger vem faan bryr sig om rakt fram när det finns härliga småvägar runt om i landet o hålla hög fart i.. Ja bara undra om ja hade nån chans o köra om s40:in på rak sträcka för polarn tjatar så mycket om att han ska köra ifrån mig hehe men ja vet så fort vägen får den minsta graden på sväng så kör ja om honom.... :) Schnitzer tack för att du försöker hålla lite vett i den här tråden ;) Tiaz |
|
|
TiazBoy: Ja, jag försöker så gott jag kan, men det är ingen som förstår vad jag menar. //Schnitzer |
|
|
Gtbb: tro inte på allt du läser i Bilsport, har du inte lärt dig det? ;)Både jag och en kompis körde fortare genom en konbana på min gamla Volvo 740 TIC än han nya S40 T4, där var det olidligt mycket torquesteer kan jag lova dessutom led S40 av att servostyrningen inte hängde med vid snabba rattutslag. Sabine som kör ringtaxin är vad jag kallar race/proffsförare och hon var mycket nöjd med M5 E34 mer än M5 E39 tom. Tror knappast att folk skulle stå i kö i över ett år för att åka ringtaxi om man körde med en S40 eller en 9000! Men det har gjort det med de "simpla M5:orna". Hjulupphängnigar, balans och däckutrustning är avgörande för bra väghållning och vikten är inte så hög ugufär som en 550 Maranello eller en Diablo, flyger de också av vägen när det svänger? Att du jämmför en Corrado med en M5 tänker jag inte ens kommentera...Nu ska jag köra lite BMW, trevligt! Schnitzer ;) |
|
|
Jag fattar ingeting... I början av tråden säger alla att BMW är snabbast och ingen liten sketen Volvo går snabbare på rakorna. Och nu har alla vänt och säger att det gör väl inget att en sketen Volvo är snabbare på rakorna för det är ändå ingen som bryrsig. Som sagt jag fattar inget... Jag tycker autopowers forum är trevligt och bra men självdistansen och fåfängan hos många BMW-ägare är totalt vansinnig. Jag kommer aldrig sluta fascineras över kundpsykologi och varumärkens makt över konsumenten. Ge ditt bidrag till Radiohjälpen 901950-6 |
|
|
M femman: BMW E34 M5 är en gammal bil och det finns många nyare bilar av simplare märke och modell som är snabbare idag. Att Sabine kör M5 beror på att BMW är en stor sponsor av Nürburgring och att M5 är den BMW som har bäst prestanda kontra utrymmen. Om Ringen vore sponsrad av Volvo tror jag folk även då skulle stå i kö för att åka ett snabbt varv i en Volvo R. För de som inte varit på Ringen rekommenderar jag att bege sig dit. Helt underbart ställe och en fantastisk körupplevelse utlovas. Ge ditt bidrag till Radiohjälpen 901950-6 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.