AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.453

Shoot pena stakar.

Ti
2.587
Ticco
420i -14
Shoot pena stakar.
Någon som kan rekomendera nått ställe att utföra detta på i Göteborgsområdet?
Ca: pris?

//Ticco

www.ticco.com
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Skulle inte du sälja bilen Ticco?

---
Den Svarte: Länk
/Chrille
Är det bra att shootpeena vevstakarna ?
Jag såg ett repotage i bilsport för några år sedan och lämnade mina Helt Nya vevstakar där för att shootpeena dom
för bättre hållbarhet
Efteråt mätte jag ovaliteten i vevhålet och jag minns att de var
mycket ovala (mätt på volvo komponenter)
Även om livet på staken håller bättre (får man hoppas)
så nyper nog vevlagret lättare

Vill bara lägga in en fundering på om det är bra eller dåligt att gör detta

bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
Brukar bara bli sämre tyvärr

Ti
2.587
Ticco
420i -14
deejaywasp:
Jo, så fort jag har byggt ihop en ny maskin.

bmw-andreas:
Varför???

//Ticco

www.ticco.com
Kr
140
Krigh
328iT -96 M-optik

1602 2,5 Tic -68
Ticco:
En original stake som belastas enormt hårt brukar bara
krokna lite. Kulpeenar du staken så blir den oftast så hård
att den går av i stället, med mycket större haverier som följd.
hehe, org stake som går av förstör ganska mycket den också :)

Ti
2.587
Ticco
420i -14
Krigh:

Jaha... Så här ser det efter att min original stage gick av.
Länk

//Ticco

www.ticco.com
Det som händer när man shot-peenar är två saker. Dels blir ytan slät och får en jämn struktur, vilket minskar brottsanvisningarna (alla brott och sprickor börjar nånstans). Detta gör att staken tål mer innan den går av.
En annan effekt av shot-peening är att ytan härdas en aning, vilket också gör staken starkare.

De flesta är överens om att shot-peening är bra, men det måste utföras rätt, vem som helst kan inte utföra det.

En bekant som hade tillgång till sådan på sitt jobb shot-peenade vevstaken till en 2-t motor (gocart tror jag det var). Tydligen var staken en svag länk i den tävlingsmotorn, och de brukar gå av med jämna mellanrum. Resultatet var att staken höll hela säsongen, och teamet vann serien.

Angående ovalitet. Eftersom strukturen och spänningarna i staken förändras när man shot-peenar, så måste man kolla ovaliteten och vid behov slipa om storändan efter blästringen.
Exakt, alla små små sprickor i materialet fungerar som brottanvisningar och dessa "försvinner" när man deformationshärdar det dvs bygger in spänningar. En annan effekt av detta är att togan i materialet (segregeringar) lägger sig iordning.

Nackdelen som alltid vid kallsmide är att man inte kan efterbearbeta det.

fulingbusen: "Nackdelen som alltid vid kallsmide är att man inte kan efterbearbeta det."

Vill du utveckla det där?
Jag säger inte att du har fel, men en hel del skruv som tillverkas efterbearbetas med tex skärande bearbetning för att kunna formas som man vill. Givetvis med olika hållfasthetskrav, men fullt möjligt verkar det vara?

Berätta gärna mer.

/Anton
Ti
2.587
Ticco
420i -14
Jaha.
Ännu en tråd som spårar ut...

//Ticco

www.ticco.com
Ticco: ? Är det en tröttsam ton i ditt inlägg? Jag bara undrar.

Gör det så mycket nu när du fått bra och till synes vettiga riktiga svar?

Om så är fallet ber jag om ursäkt. Det är inte meningen att störa.
Jag vill bara lära mig mer.

Jag ber om ursäkt.

/Anton
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Följer med intresse tråden och tycker att den mycket väl håller sig inom ramen shoot pening.

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
Fast ingen har iofs svarat på ursprungsfrågan än...
bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
Varför inte köra med dom kraftigare M50 stakarna?

Har 6st liggandes

Sorry, jag missade huvudfrågan helt. Inte meningen.
Jag ger mig och inser dumheten. Jag rapporterar mitt inlägg så slipper ni göra det.

/Anton
Visst kan man efterbearbeta kallsmidda produkter, jag uttryckte mig fel. Det jag ville ha sagt var att om man efterbearbetar en kallsmidd produkt som är deformationshärdad så släpper mycket utav de inre spänningarna. Materialet förlorar då härdningen

Jag skulle kunna kulblästra en eller 2 stakar för att sedan göra dragprov på dem men jag vet inte om det blir missvisande då en vevstake inte blir utsatt för statisk belastning.

Ti
2.587
Ticco
420i -14
Jag var bara ute efter en firma i stan som kan utföra jobbet och inte en lektion i vad som händer när man bombar stakarna...

//Ticco

www.ticco.com
ok, ursäkta! Inte meningen att förstöra din tråd, men gör det så mycket om din tråd vidareutvecklas? Själv är jag bra nyfiken på om det har någon positiv åverkan eller inte. Hoppades på att ngn kunde fylla på med lite information angående hur en stake belastas dvs vad som gör att de kroknar. utmattning eller statisk belastning sprött eller segt brott. "Tyvärr" har jag aldrig pajat ngn stake än så jag kan inte kika på det.

Nu svävade jag ut igen, borde starta en ny tråd kanske...

Ursäkta igen!

Ti
2.587
Ticco
420i -14
Lugnt...

//Ticco

www.ticco.com
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.