|
|
|
|---|---|
|
Vaxade bilen i början av September. Har sedan dess tvättat kanske 4-5 ggr (dåligt jag vet, men bilen har stått orörd i garage 1,5 mån). Ska jag avfetta nu eller nöja mig med en vanlig tvätt resten av vintersäsongen? Jag menar alltså om vaxet som jag vaxade in i september fortfarande fyller sin funktion? Eller om jag ska avfetta vid varje tvättillfälle resten av vintersäsongen...? Lägga på nytt vax är nog uteslutet eftersom jag bara har kallgarage... mvh | |
bustorp |
Svårt att ge ett rättvisande svar men generellt kan man säga att känns inte bilen sträv på sidorna så tycker jag att det räcker med vanlig tvätt. Allt hänger ju på hur länge skiten får sitta fast. Avfettning tycker jag personligen man ska undvika i det längsta om man inte tänker behandla lacken efteråt. Vaxet i sig är det väl inte så mycket bevänt med (beror lite på vad för produkt du använt). Ett vettigt alternativ är ju SuperTvätt på sidorna där det är strävt och vanlig tvätt på resten. Det gör jag själv om saltet fastnat. BMW är inget man bara äger - man har det i blodet på något vis! |
|
Ok tack för tipset. Kan ju säga såhär att det är väl 240 korn på sidorna! Får se om det blir avfettning eller supertvätt! Har båda att tillgå. |
|
|
Om du spolar av bilen med högtryck och sen ser att mkt smuts sitter kvar så skulle jag absolut gå på med lite avfettning. Annars kommer du att dra runt smutsen när du tvättar bilen. Jag personligen vill att bilen ska vara nästan ren innan jag börjar svampa. Svampningen är för mig enbart till för att få bort trafikfilm och liknande. Compacten är vaxad med Sonax Pro och körs inte så mkt med därför räker det med högtryck på vintern, för det mesta utan avfettning. Jag anser att man ska försöka minimera antalet gånger med svamp under slaskmånaderna eftersom bilen ändå blir smutsig på 10min igen. /Fredrik "Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen." |
|
|
jag brukar använda avfettningsmedel från OK/Q8 den ljusgröna brukar alltid använda den vid varje tvätttillfälle eftersom asfaltfläckar inte går att ta bort på ngt annat sätt! Min fråga är, e det ohälsosamt för bilens kaross??? kan den förstöra eller göra lacken svagare mot rost tex ???? vilken bilschampo använder ni ? jag brukar använda turtle bilschampo.... ngn som e super nöjd med ngt annat???? Mvh Gino BMW M-POWER |
|
|
GINO: Man ska inte använda starkar grejer än vad som behövs. Om bilen inte är i behov av avfettning så skippa det. När det gäller rost så ska man inte avfetta över bilens "midja" dvs inte från där sidorutorna börjar och uppåt eftersom när det rinner ner avfettning där så tar rostskyddet sakta men säkert skada. Ang. bilschampo så använder jag Sonax Glanshampo (samma som BMW orginal) lödrar bra, drygt allt till ett bra pris. /Fredrik "Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen." |
|
750iAL |
använd "mild" avfettning typ sånt som finns på macken... tvätta sedan med grumme grönsåpa så håller sig den vaxade ytan sig mkt länge..detta tips fick ja av en rekondfirma som polaren jobbar på....det e det enda deras kunder skall använda efter en vanlig vax behandling om de vill ha kvar sin lackgaranti.. o det blir en jäkla glans efteråt plus att bilen torkar supersnabbt..bara fördelar med andra ord.. |
|
Angående smidig, mild men effektiv vinterbiltvätt så har det varit massor av trådar här och på Stacken Länk om detta tidigare! Bustorp: Supertvätt och petroleumbaserad avfettning är inte mycket till alternativ om det är borttagande av vaxskydd man är rädd om. Är det fråga om kallavfettning så innehåller Supertvätt precis sådan, dvs du får bilen avfettad i båda fallen. Att testa en mildare avfettning (tex en alkalisk) är då ett bättre alternativ. 750iAL: Såpa skulle jag inte rekommenderad, dels har man funnit rester av oförtvålad fettsyra i dem (ej bra för lacken) och dels rekommenderas såpa inte på en del ytor i hemmet (tex laminatgolv) då den lämnar en hinna. Denna hinna är toppen för trägolv, men knappast för en lack. Ett milt bilschampo är att rekommendera. Det tips du har fått är mycket ovanligt och flera exper påstår alltså motsatsen! Andersson: Enda problemet med den strategin är att en kallavfettning behöver läggas på en torr bil för att vara effektiv. Så det bästa är om man kan bedöma avfettningsbehovet innan man högtryckar. GINO: Det främsta problemet är det Andersson nämner + att du kan ta bort det vaxskydd som du så gärna vill ha kvar. Men samtidigt behöver man få bort salt och smuts. Så det är en kompromiss. Tåligare lackskydd och/eller mildare alkaliska avfettningar + regelbunden högtryckstvätt är effektivt. |
|
750iAL |
PTR:angående såpatvätt så e det faktiskt Mr Cap somhar rekkommenderat detta....konstigt om dom skulle ha fel..men men |
bustorp |
PTR: Som du mycket riktigt skriver så innehåller SuperTvätt petroleumbaserad avfettning. Dock i en mycket utspädd form samtidigt som den används med blöt svamp och på blöt bil. Jag kan inte se att den skulle göra mer "skada" på ett ev. vaxskydd än en alkalisk avfettning gör. Enda skillnaden är att det blir renare med SuperTvätten samtidigt som den enligt SEAB innehåller vax som ju borde vara bättre att lägga på än bara alkalisk avfettning, eller hur? Vaxet är ju ändå kört efter några månader i a f. Jag vill påstå att ett lager vax, om än aldrig så tunt, är bättre än inget alls. Det håller visserligen inte mer än en vecka men då tvättar man ju igen, i a f jag. Power is nothing without control! |
|
Jag skall kolla med Mr Cap. Det är mycket vanligt att "enskilda" inom företag påstår saker - som sedan företaget direkt tar avstånd från. Senast var det en säljare från Sonax som varnade alla från att vaxa bilen det första halvåret! Jag kollade med huvudkontoret och de tyckte självklart att en ny bil som är fabrikslackad skall ha ett vaxskydd så snart som möjligt. Ypperligt med ett flytande hårdvax (inget slipmedel, bra skydd). |
|
|
Tack för tipsen grabbar , men jag kan inte få bort jädrans asfaltfläckar (små svarta fläckar) spec nu när dem saltar på vägarna oxå ...då blir jag illa tvungen att använda avfettningsmedel...nu vet jag inte hur skadligt denna avfettningsmedel som säljs på OK/Q8 (ljusgrön innehåll) är men hoppas att det inte börjar rosta på sidorna på bilen :-) e de ngn som vet hur länge vaxet håller kvar sig på bilen efter vaxning? går den bort när man tvättar bilen (utan avfettningsmedel förstås) hörde att behandlingar som ditec, Mr cap mm hålller inte så länge heller , e dem slarvigt gjorda kanske 2 - 3 mån? kan det stämma? BMW M-POWER |
|
|
PTR: Självklart vet jag att avfettningen verkar bäst om den läggs på en torr yta. Men jag menar på om man lär sig sin bil och hur pass smutsig den är så kan man bedöma om bilen kan klara sig med en ordentlig avspolning eller om man ska gå på med avfettning. /Fredrik "Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen." |
|
|
Själv har jag ett GOTT vaxskydd på min bil och använder starka prylar (T-grön) på torr bil ungefär varannan tvätt nu på vintern. Funkar bra på min bil och rent blir det. -) Min sida: Länk Touringklubben: Länk |
|
bustorp |
GINO: Ett tips är att försöka tvätta så ofta att skiten inte hinner bränna fast så hårt. Då behövs inga starka medel. OK/Q8:s avfettning vet jag inget om men börjar det rosta av det ska du nog ta kontakt med KO...:) Vaxets hållbarhet beror helt på typen av vax, underarbetet, hur ofta du tvättar och med hur starkt medel, vad du tvättar med (svamp, kem+högtryck,borste eller maskintvätt). Rent generellt kan man nog säga att 2-3 mån. vid goda förutsättningar kan vara rimligt. Salt, avfettning o andra starka medel förkortar hållbarheten ganska radikalt. Power is nothing without control! |
|
Rostrisken är ju petroleumbaserad avfettning kommer ned i dörrarna via sidolisterna och sedan ut via dörrarnas dräneringshål. På vägen kan med tiden vaxet i dörrarna lösas upp. Men håller man sig bara upp TILL sidorutan (men inte över sidorutans nederkant) så är det ingen risk. Stackens avfettningsguide: Länk (kräver inlogg = gratis medlemsskap) |
|
|
750iAL: Angående såpa: Som moderator på bilvårdsforum i flera år så är jag van vid att tips av denna typ florerar som rykten. Det är skrämmande så vanligt det är att tom "proffs" ger råd som ingen kan finna stöd från i pratiken (varken från tester eller från pratisk erfarenhet). Detta betyder ju inte alltid att tipsen är "fel", men kostar man på bilen ett dyrt skydd med ev garanti, så bör man i första hand följa de skötselanvisningar som firman ger. Och i fallet såpa så finns det klara nackdelar. Svaret från Mr Cap är: "Att vi skulle rekommendera våra kunder till att använda såpa stämmer inte. Vi rekommenderar i första hand våra egna produkter, men även övriga produkter av god kvalitet som du finner på marknaden. Tanken är inte att snurra in våra kunder i konstiga spår, det skall vara enkelt att sköta sin bil efter en behandling. Vid varje behandling bifogas en skötselanvisning." MVH/PTR |
|
|
bustorp : om vax håller ca 2-3 mån så e det inte värt arbetet man lägger ner på den....då får man vaxa 4 ggr/år ..tar ca 5-7 h beroende på vax att vaxa bilen ...turtle caunuba vax tar mest tid ....fast de blir jäkligt snyggt efteråt:-) BMW M-POWER |
|
bustorp |
GINO: Klart att det är värt det. Du skriver ju själv: "fast de blir jäkligt snyggt efteråt:-)". Det viktigaste är ju att man själv blir nöjd, eller hur? Gör man ett riktigt bra underarbete och använder bra produkter (det får man höra sig för efter, det behöver inte tvunget stå Sonax eller Turtle på flaskorna) samt tvättar med skonsamma medel så kan det t o m vara längre. Och ju oftare man gör det desto mindre arbete behöver man lägga ner varje gång. En försegling är ju givetvis ännu bättre. Putsa på! Power is nothing without control! |
|
Jo det får väl bli så bustorp ....får man vänta tills april då dem slutar o salta :-)))) kan man börja gnugga vax på pärlan :-) BMW M-POWER |
|
|
Har tvättat mina bilar ända sen dag ett ALLTID med avfettning! Inte kall avfettning alltid, Men avfettning iallafall... sedan köra bort avfettningen med högtryck, schamponerar jag bilen bara efter det och spolar av med kallt vatten! Klockrent blir det på mina bilar iallafall! =) Shake That Ass |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.