|
|
|
|---|---|
|
Hej tänkte köpa ett billigt skräp släp. Släpet är reggat men obes och avställt. Kan man bara smälla på en Lgf skylt och köra 30? Ska släpet vara försäkrat eller går det på bilens försäkring? Hur funkar detta? | |
|
30-släp behöver inte försäkras, och det går bra att slänga på en LGF-skylt på ditt befintliga släp. Ta bara bort regplåtarna. ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Länk BMWCS #5494 |
|
|
Ok tackar.... ska höra om objektet är kvar. |
|
|
Enligt vägverket är detta inte tillåtet. Länk Vet även folk som fått böter p.g.a detta. Går det inte att besiktiga släpet i stället. Då slipper du dessutom köra 30. |
|
|
Ok det var ju inte så roligt. Tror jag lägger ner det hela i så fall. synd. |
|
|
Ah. Jag tänkte givetvis på båtsläp när jag uttalade mig. Dumt. Visste inte att det var andra regler som gällde för vanliga släp. ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
Det är samma regler för samtliga lätta släpvagnar, oavsett användningsområde. Alltså även båtsläp... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Från VV: "Jag har ett litet obromsat släp, kan det vara ett efterfordon eftersom det är obromsat? - Nej. Om släpet är avsett för transport av gods är det en släpvagn. Undantag från detta gäller endast för vissa båtvagnar, husvagnar och tankvagnar som saknar fjädring och därför klassificeras som efterfordon." Båtvagnar (som jag syftade på, men skrev båtsläp) går alltså bra. ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
Nej, inte om det är en båtsläp i vanlig bemärkelse. Det gäller endast "vissa båtvagnar som saknar fjädring". Detta förutsätter att den inte är registrerad som släpvagn, utan går som just efterfordon... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.