AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
574

Trimmning av 535i -91

Jag var o kollade på en BMW 535i 91:a idag som jag tror jag ska köpa, men finns det nått man kan göra för att höjja effekten lite är det värt att sätta sportfilter så den får mer luft vad mer kan man göra??

mvh

Holmen
go
65
goosen
523 -97
750 -88
Hej!

Enbart ett filter gör normalt sett endast att man får ett trevligare insugsljud.. Håller själv på att renovera en 3,5 lit just nu som ska sitta i en banracingbil..

Där kommer jag att använda spjällhus från M5, svetsa nytt grenrör , annan kam, porta, plana,matchporta insug,viktjustera och balansera
vevaxel, kolvar och vevstakar..även tändsystemet kommer att behöva bytas ut.

Svårt att säga hur mkt alla dessa ändringar ger, men det behövs göras rätt mkt för att få ut det där extra man vill ha!!

Satsa på att byta ut det mesta av avgassystemet tillsammans
med ett extraktorgrenrör, kanske ett chip som höjer varvstoppet
lite och ett bra luftfilter...

Då bör den gå lite lättare :-))

Mvh/Goosen
Du har inget extraktor grenrör över då? =) eller om du vet vart man kan få tag på de?

Vart kan man hitta chip?

mvh

"No turbo shit, just real Power"
st
2.200
stensth
BMW 320D Touring M-Sport-2011
Finns ett på blocket såg jag som passade till M50 motorn, dvs 24v sexan...
st
2.200
stensth
4500kr tror jag det kostade...

Chip, finns på en hel del ställen... Mkbilkonsult... De kanske, vet att de har andra typer av chip...
st
2.200
stensth
Nej, AKMobilkonsult heter dem väl? Ligger på Teg.

De har hemsida, de säljer bildelar såsom extraljus, bilstereo och återförsäljare för KCR!

Annars kanske du kan fråga Mikko här på forumet om man känner till några som säljer chip i Umeå... Hälsa från mig då i sådana fall...
okej, de lät ju intressant, hur mycke höjjer man i effekt me extraktor då? chipp e ju ett måste men visst finns de dom som höjjer varvspärren lite bara!

go
65
goosen
523 -97
750 -88
Hej igen!

Jo, dom flesta chip höjer varv stoppet vilket resulterar i lite högra effekt på toppen.

Tillsammans med extraktor och ett lite större avgas kan du nog
få ut en 25hk extra..
Se till att du placerar ditt luftfilter långt fram i grillen så det får ordentligt med kall luft(mkt viktigt!!) många placerar ett öppet luftfilter nästan mitt i motorrummet, och i värsta fall drar det in varmluft från motor och grenrör som resulterar i sämre effekt än vad orginalboxen ger..

Vad beträffar grenrör så svetsar jag mitt själv av vanliga ståltryckrör som man hittar på järnhandeln,så tyvärr har jag
inga tillövers.

Mvh/Robban
Du kan inte svetsa ett till osså får jag köpa det billig av dej ;)

go
65
goosen
523 -97
750 -88
Hallo!

Jag ska flura lite på om inte jag kan klämma in det nånstans..

Hör av mig lite längre fram så får vi se om det går att lösa:-))
Ök, hade ju varit riktigt nice, osså kanske de inte blir allt för dyrt =) Kan ju skriva Goosen på sidan av bilen ;) aja men de hade varit nice i alla fall =)

mvh

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.