|
|
|
|---|---|
|
Tjena. jag undrar vad som kan vara fel när helljuset inte startar direkt utan först efter ibland en minut (varierar lite). det händer ingenting när man pekar spaken i läget, utan det börjar funka efter ett tag, och sedan fungerar det direkt. ? ..::Robban::.. | |
parolof |
relät som är trött? prova att knacka på relät när felet är framme och se om helljuset hoppar igång |
|
aha, ska pröva det. Antar att reläet sitter framme i säkringslådan? ..::Robban::.. |
|
|
...en sak till som jag kom på. Vindrutetorkarna lever ibland sitt eget lilla liv när man byter mellan lägena,,, kan de vara reläet där oxå som börjar bli dåligt? ..::Robban::.. |
|
Paap Reeder |
... på min E28 startar helljuset först efter ett tag ... men bara när det är under -5. I mitt fall TROR jag det är tröghet i helljuskontakten uppe vid ratten. MVH /// Paap R |
|
Paap: jo nu när jag tänker efter så kan de kanske stämma hos mig me... ska kolla upp det nån dag, ..::Robban::.. |
|
|
Om det är som Paap beskriver, borde man kunna kolla om det är annorlunda om man använder ljustutan. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Min ljustuta börjar först efter att heljuset funkar, inte annars ..::Robban::.. |
|
Paap Reeder |
... vid minus 20 går inte min ljustuta heller ..... förrn man har fått upp så mycket värme att man kan röra tårna i gasfotskon. Tror att det sk "elektronikfettet" i kontakten blir för jäkla segt under 0- grader. Sprättar man isär en sådan kontakt ser man att det är ganska mycket fettklegg i den .... borde få sig en dusch avfettning. MVH /// Paap R |
|
Känner igen det där, har samma problem på min 323i -86. Första gången heljuset ska på, framför allt blink funktionen, så måste man gläppa några gånger med spaken. Gäller även signalhornet. ... men det funker ju hjälpligt så då får det vara så, orkar inte lägga energi i onödan på en så gammal bil ;) |
|
|
Paap Reeder: På en E28 83:a jag hade så släcktes halvljuset just i själva startögonblicket, antagligen för att låta batteriet helhjärtat koncentrera sig på att starta motorn. Halvjuset var alltså igång när nyckeln vreds till sista läget innan startläget för att släckas vid själva starten. Någon sekund efter det att motorn hade startat tändes ljuset igen. Finesser på en övrigt i "standardbil". Anders |
|
Paap Reeder |
... jo mitt hel/halv-ljus släcks i startläget. MVH /// Paap R |
|
Att ljuset och en del andra förbrukare släcks är ormal koppling i startläget på många bilar. Seg start av ljuset, oavsett vilket, brukar vara brända reläkontakter till ljuset ifråga. Men även det som ni är inne på med slitna reglage och/eller segt och skitigt kontaktfett. Om det går att öppna reglaget för rengöring så kan det göra underverk, sen bör man kleta på ett tunt lager av t.ex vaselin igen. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.