|
|
|
|---|---|
|
Tjo alla! köpte igår en fin M-ratt till min e36:a, och trots att det är ca 3 månader tills jag skall ställa på den så vill man naturligtvis byta nu :) dock är det såhär att jag bytte länkarmsbussningar bak innan jag ställde av och var och skulle göra 4hjulsinställning, men på grund av att jag haft sönder bulten som håller nedre staget så kunde ingen inställning göras, bara konstatera att alla vinklar är riktigt felaktiga :( ratten är nu sne när man kör rakt fram, så jag undrar: om jag med hjälp av en planka eller ngt ställer hjulen rakt och byter ratten, kommer den att bli sne när man rättar till hjulvinklarna? jag tycker inte det, förutsatt att man får dit den nya ratten på samma ställe, vilket kan vara lite krångel :( hade det varit en e30 det gällde så hade det varit lugnt, men nu har man ju airbag och det krånglar till det hela, så det hade varit bra att ha ratten bytt tills när man tar fram bilen...har inte möjlighet att flytta på bilen som den står nu... hjälp mig med detta dagens i-landsproblem :) MVH Johan K | |
|
Gör det efter! Min ratt stod snett men efter en hjulinställning är den nu som den ska! Bilen: Länk |
|
parolof |
är det inte bara att justera ratten om efter hjulinställningen om det behövs |
parolof |
många "om" blev det:-) |
|
parolof: jovisst går det att rätta men som jag skriver så måste man av med airbag och det krånglar till det hela, dvs inte som att justera en e30 ratt :) jag har alltid tillämpat proceduren att köra rakt fram en längre sträcka och sen justera ratten, vilket blir svårt just nu :) blir nog att montera sen när hjulinställningen är gjord då! MVH Johan K |
|
|
det går väl att montera den nu...sen när 4 hjulsmätningen ska göras så fixar dem alltihop... för det dem gör att dem fixar dina hjulvinklar efter det att ratten står rakt...så du kan sätta den hur galet du än vill och ändå få ratten rakt i slut ändan... så byt innan tycker jag... Bara det bästa, åt det bästa BMW CS #5075 |
|
|
Henrik.A: kan man verkligen kompensera hur mycket som helst så att säga? guld isf :) MVH Johan K |
|
|
när vi ändå är igång o snackar om fyrhjulsinställnigar,måste det göras om man byter dämpare + fjädrar runt om på en e30 ? |
|
| Byt ratten nu och sätt den i styrväxelns mittläge, alltså så att du kan vrida ratten exakt lika mycket åt båda hållen. Sen justerar de så att hjulen står rakt när ratten står rakt. Det går att kompensera väldigt mycket ja. Om ratten står snett i förhållande till styrväxeln så kommer du ju att få större styrutslag åt ena hållet än åt det andra i slutändan. I värsta fall kan det ta i då marginalerna på E36 är ganska små om man har lite bredare hjul. | |
|
har nu bytt ratten! lite jobbigare än e30 då man måste böja sig ner och pilla loss airbagkontakterna, men annars gick det bra! Adelson: hmm bra tips med styrväxelns mittenläge, dock kom jag inte hem förrän nu :) iaf så ställde jag hjulen rakt och satte dit ratten, testade att vrida åt båda hållen, vet dock inte om jag fick den i växelns mitten så att säga, men det visar sig nog :) blev iaf lite snyggare med "farthindren" på m-ratten! MVH Johan K |
|
| Hej och tack för det snabba svaret .. jag tycker inte att den tar något vatten men jag skall kolla det där du sa om att öppna på locket och kolla efter.. sen är ju värmen i bilen rätt ok.. hade en annan bil som packningen rök på och då hade jag fruktnasvärt dålig värme + att den gick som en kratta | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.