|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
andha45 |
Länk |
| är det samma motor som är uppgraderad då eller | |
andha45 |
Den borde ju - av modellbeteckningen att döma - vara ca 0,5 l större. Har för mig att jag läst det någonstans. Förmodligen minst lika törstig... (745i är törstig oavsett vad EU-mixen säger) Det är säkert samma grundmotor då den bara funnits i tre år. |
| det är inte säkert att motorvolymen har ökat eftersom siffrorna inte alltid stämmer.håller med k1mzo om att den ser bra ut | |
andha45 |
Nej, BMW har ju en lång tradition av att ibland "ljuga" och även Mercedes hänger på... men jag har för mig att den faktiskt (kom på det nu) nog är på 4,8 l. |
andha45 |
Nu har jag lite mer information. 9 april kommer faceliftad e65 i Ty. BMW 740i/Li ersätter BMW 735i/Li BMW 750i/Li ersätter BMW 745i/Li BMW 745d ersätter BMW 740d 730i får nya Valvetronic-motorn. 760 oförändrad - det blir alltså lite som med 740/750 e38, dvs att de är ungefär lika snabba, nåja: BMW 730i/Li 190kw/258PS 2.996cm³ BMW 740i/Li 225kw/306PS 4.000cm³ BMW 750i/Li 270kw/367PS 4.798cm³ BMW 760i/Li 327kw/445Ps 5.972cm³ BMW 730d 170kw/231PS 2.993cm³ BMW 745d 220kw/300PS 4.423cm³ Unter anderm ändern sich noch diverse Ausstattungsmerkmale. |
|
Jaha, så gick det med den formgivningen... Jag tillhör den falang som tycker det nya formspråket som BMW införde med E65 var riktigt motbjudande. Den andra falangen, låt oss kalla dem BMW-fundamentalisterna, skrek i kör att det var en tidsfråga innan jag "vänjer mig med E65:ans nya tuffa formspråk"... Nu har alltså BMW insett att bilen såg för jävlig ut vilket de presumtiva köparna bevisat för dem. Så kan det gå. Faceliften verkar göra E65:an betydligt mer diskret. Något som passar den typen av bil. Ge ditt bidrag till Radiohjälpen 901950-6 |
|
|
bjoerck, Det är helt normalt att en bil "faceliftas" ungefär halvvägs in i modellcykeln, se exempelvis E46, E39, Audi A4, Volvo V70 och så vidare och så vidare. "Nu har alltså BMW insett att bilen såg för jävlig ut vilket de presumtiva köparna bevisat för dem. " Är alltså ett helt felaktigt påstående. E65 säljer väldigt bra, framförallt i USA och Asien. Mvh, Kalle _____ 525an: Länk |
|
|
kan ej hålla med dig bjoerck det formspråket som infördes var riktikgt ´riktigt snyggt! Sen kör man en 760Li går det bara inte att vara diskret. MVH//Anton BMW - Die Deutsche Kraftwagen 320:n Länk |
|
|
Det är väl inget konstigt med att den får en facelift. Tycker för övrigt att nuvarande E65 är väldigt snygg och lagom vulgär. Och det är inte något som jag "bestämt mig för att tycka". /// Olof - Überlegenheit aus Bayern - Länk |
|
|
BMW-fundamentalisterna har svarat! :-) Det intressanta och speciella med denna facelift är att bilen blir mer tillbakadragen i designen. Borta verkar den vidriga bakluckan vara som exempel. På sikt kommer säkert BMW återigen finna en vacker design. Ett tag var de stilbildare. Idag är de... Speciella. Har någon av er siffror för E65 globalt sett ställt mot MB S och Audi A8? Ge ditt bidrag till Radiohjälpen 901950-6 |
|
|
bjoerck, Tack för komplimangen (fundamentalist :)) Jag tycker att vi spar design-diskussionen tills vi sett OFFICIELLA bilder på faceliften...? Ska jaga försäljningssiffror. Mvh, Kalle _____ 525an: Länk |
|
andha45 |
Håller med Kalle Hansen, 7-serien är inte bara byggd för det konservativa Europa utan även för Asien och USA - och där säljer bilen bra. Den kom för övrigt snart att sälja bra även i Europa, fr a i Tyskland. OK, designen var inte optimal från början men BMW var tvungna att göra något och därför fick Bangle ganska fria händer. Totalt sett har 7-serien e65 varit lyckad i föräljningshänseende, även om jag kanske inte tycker den är helt lyckad. En facelift efter 3,5 år är helt normal vilket flera påpekat. |
|
andha45: Självklart är en facelift helt normalt efter en viss tid men det verkar som det kommer ske radikala förändringar av utseendet för att få bilen mer diskret, vilket är lite speciellt. En normal facelift utförs bara för att bilen skall se tidsenlig ut. Lite klarglas, en ny grill och lite lack här och var brukar vara receptet. Jämför E46 och E39. Ge ditt bidrag till Radiohjälpen 901950-6 |
|
andha45 |
bjoerck: jag kan hålla med till viss del. Bilen är helt klart snyggare nu, men designen var utvecklad för Asien och USA från början. Jág genomförde ett forskningsprojekt om BMW i Tyskland 2002 och då stod det klart så det är ingen efterhandskonstruktion. Bilen har world-wide sålt mycket bra. |
Ras.mus |
Själv blev jag inte bmw-frälst förrän för några år sen. Jag kan förstå att gamla e30-raggare och E34-dito tycker att den nya designen är fel men själv blev jag helfrälst när jag för första gången såg en 745Li på bild, den guldiga metalliclacken. Vilken bil!! Och när sen Yachtline kom så... Jag tycker att man börjar se E65-drag i var och varannan japan nuförtiden! Toyota är ju helt klart påverkade (tror jag iaf att det var, kan ju inte de andra märkena så bra...) Visst, jag gillar min egen bil skarpt, den är ju en typisk E34-E38-E39-E36-E46-bil, där alla dessa serier ser likadana ut för gemene man. Så det är nog på tiden att man skapat en ny design! Vem går och köper ännu en bil som ser likadan ut som E34an? |
andha45 |
Ras.mus: mitt i prick: BMW var tvungna att göra något då det gamla formspråket inte gick att utveckla så mycket mer. |
|
Ras.mus: Ford Scorpio MkII var också en bil som såg skönt annorlunda ut jämfört med första generationen.´Fast var den snygg? Jag har aldrig fattar resonemanget att det bara är tillbakasträvande E23-puritaner som sågar E65:ans utseende. Visst var BMW tvungna att hitta på något nytt men det går att göra det på mer eller mindre lyckade sätt. Allt som är annorlunda behöver nödvädigtvis vara snyggt eller bra. Tänk Scorpio... :-) Snygga, självklara och till formspråket banbrytande arvtagare är enligt mig bland annat Alfa 156, Merca S-klass och nya E-klass och Volvo S60. Alfa 156 har också en fått en föredömligt genomförd facelift. (En massa tröttsamma kommentarer kring dessa bilmodellers eventuella brister undanbedes då risk föreligger att tråden spårar ur). Det snyggaste modellsprånget BMW gjort i modern tid är enligt mig E28 --> E34. E34 var modernt designad och satt som en smäck från första gången ögat vilade på karossen. Modellen såg också modern ut i relativt många år. Även språnget E32 --> E38 är föredömligt genomfört. Kanske var E38 väl försiktig i sina former och började kännas omodern snabbare än till exempel E34. Ge ditt bidrag till Radiohjälpen 901950-6 |
|
|
Jag tycker nog som Bjoerck här, E65:an upplever jag som extremt ful, det hemska "Dame Edna" stuket framtill var allt annat än banbrytande enligt mig. Nya "optiken" ser desto trevligare ut, nu ser den ut som en BMW igen, enligt mitt tycke alltså. E60 och E61 har klart mer klassiska BMW-former och tilltalar mig därför bättre, men 7-serien i nuvarande utförande har jag aldrig kunnat svälja, den gav mig inte alls samma känsla vid premiären som E32 och E38 gjorde. -M5 E34 Limousine register Länk |
|
andha45 |
Många européer, iaf svenskar, tycker att e65 är ful. Men faktum kvarstår, world wide har den sålt bra. |
Ras.mus |
Forden du pratar om är verkligen ful, men det visade sig även i försäljningen. Och då snackar vi inte om försäljningen i lilla sverige... De fick ju till och med sluta tillverka den helt och hållet! Steget E32 -> E38 är ju i stort sett försumbart! För normalt folk (inte vi entusiaster) skiljer de sig inte nämnvärt i utseende. De flesta jag känner såg ingen skillnad när jag bytte min e32 till en 8 år nyare E38. Så illa är det... Visst, vi som känner till alla modeller och ser skillnad på dem kan tycka att designen är annorlunda men sanningen är att de inte förändrades nämnvärt från E32 till E46. Och eftersom snart hela bmws utbud är i E65-stilen så har det nog varit en lyckad design. LIkadant var det när E32 kom, det var en häpnadsväckande ny design som inte slog direkt. Däremot när E34 kom (som såg nästan likadan ut) hade stilen sjunkit in och folk köpte dem som friskt! Precis som folk köper nya femman idag. Så har i alla fall jag uppfattat trenden när det gäller bmws stilar. Sen känner jag en som hade scorpan... De tycker fortfarande att det var den bästa bil de haft, de har bl.a. A6 idag. Men visst var den ful! |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.