AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.014

När kom DSC i Z3?

Jag har lite funderingar på att återigen bli BMW och Z3 ägare och är lite osäker på när DSC kom som tillval/standard på z3 och om det är någon skillnad på när det kom i Sverige och Tyskland.

Någon som vet?

Ytterligare en fråga.
Jag har aldrig tidigare ägt en cab och undrar vad ni som har lite mer erfarenhet anser om nödvändgheten av AC ..... man har ju så att säga naturlig AC genom att plocka ner taket.

Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Regnar det ute kan det fortfarande vara varmt och då blir det riktigt vidrigt under sufflettten om man inte har ac!
Om du frågar mig så är Ac en miljon gånger viktigare än elcab (så länge vi pratar z3....)
Ämnet berörs lite i den här tråden.

Länk
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
På M bilarna kom DSC iom att S54 motorn moterades (-01 eller -02, samma år som M3 E46 kom). Men vad skall man med DSC till?? En del av charmen är ju att balansera bilen i ett fett uppställ!!

Ac är ett definitivt måste, det blir inte alls kallt i bilen om det är fett varmt ute, visst blåser det lite men kallare blir det inte. 0° = cabba ner. 10° = Ac på kylning. Alltid = Ac på för fuktborttagning.

/Caspar
Bilen: Länk
Hemsa: Länk
Em
215
Emm
M3 Coupé -05 (svart/svart)
S6 Avant -07 (svart/svart)
Caspar: DSC kan rädda ditt liv om du inte är beredd på att sladda, men går alltid att stänga av när du är redo för att sladda, s.a.s... ;-). DSC var ett av skälen till att jag själv valde en Z3M Coupé -02.
Bl
342
Black Z3
Z8 -00
116i-04
Som tillvar fanns det i Coupeer redan 99.
Så här kan man köra om man inte har DSC på sin ZM3 Länk
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Emm: Jovisst.. men vi har haft en LÅÅÅÅÅNG diskussion i ämnet i en annan tråd nyligen (kommer dock inte ihåg vilken) och jag tror att risken är större att man kör för fort i förhållande till underlaget med att antisladd system, vilket gör att när det väl släpper så går det FORT!!

Om man däremot inte utnyttjar systemet till att köra fortare så ger det givetvis mer marginaler, men tyvärr gör 90% av alla bilister inte så.. (Jag kör själv fortare med 5'an på hal väg, trots att M'en är klart bättre även på vinterväg).

/Caspar
Bilen: Länk
Hemsa: Länk
Visa användare
215
beijnoff
328i -00
Liten sammanfattning och tillägg till ovanstående.

M-Roadster och M-coupé gick ej att beställa DSC till. Förutom de sista åren som nämts ovan (om det var standard eller tillval skall jag låta vara osagt).

Coupéerna (2,8 och 3,0 alla årsmodeller) hade det som standard.

Roadstrarna hade det som tillval (om det fanns som tillval redan från början vet jag ej, ej heller om det någonsin blev standard).

Jag tycker att DSC är jättebra (kör ju året runt). Med systemet påslaget är det väldigt säkert att känna efter hur halt det är. Lite extra acceleration talar om hur bra grepp man har och om det var snorhalt så märker man det genom att bakvagnen rister till litegrann och det blinkar gult i instrumentpanelen. För säker snökörning på landsväg är det mycket avslappnande.

För lek och bus (på därför avsedd plats) är det bara att stänga av. Jag skulle egentligen vilja kunna stänga av ABS också men se det går icke.

Hastigheten bör man naturligtvis avpassa efter stoppsträckan. Där kan man ju tänka att DSC gör en samma björntjänst som fyrhjusldrift. Säkert (och snabbt) iväg men samma långa bromssträcka som vanligt.

/Johan
Bejonff: det stämmer inte att 2.8 Coupe hade DSC som standard. Du tänker på ASC+T nog. Det är standard på 2.8 Coupe. Sedan fanns DSC som tillval vid sidan om ASCn på coupeerna.
Jag har endast sett en enda Z3 Coupe 2.8L med båda systemen och det var en demobil som användes för lanseringen av Z3C till pressen och tillhörde länge BMW AG för att sedan säljas till en lycklig Jönköping-bo.

____
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!

Visa användare
215
beijnoff
328i -00
Z3c 4 ever helt rätt, my bad.

Bortse från stora delar av mitt förra inlägg.

Så går det när man försöker jobba samtidigt som man gör andra viktigare saker. Jag måste nog undvika att göra något annat oviktigt när jag skriver på forumet.

/Johan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.