|
|
|
|---|---|
|
Är det någon som har testat BSR:s trimchip till M5:an. Enligt deras diagram så måste ju skillnaden i körbarhet bli enorm. Effektvinsten är ju 17 hk, men vridet och effekten på låga varv är över 100 nm och 50 hk mera!!! Jag skrev till dom och undrade om det var möjligt och fick svar tillbaka: -Ja. Vad säger ni? Mvh Jobe. | |
|
Över 50hk till på ett visst register? Ritat kurvan för hand eller är det en dyno som printat den?:) |
|
|
Det är väl inte bara ett färdigt trimchip att stoppa i, utan en komplett mappning verkar det som, eller? Priset pekar också på att det handlar om individuell inställning av den aktuella bilen tycker jag, dvs du måste ta dit den för att de ska göra grejerna, eller är jag ute och cyklar? Men sen vet man ju inte om det ger samma skillnad på just din maskin. Kan de inte ge regnumret till deras testbil kanske, så kan du ju fråga ägaren vad han tyckte? I varje fall skulle jag begära bromsning före och efter så man ser om det gav något. Att uppnå de skillnaderna med ett vanligt trimchip känns väl optimistiskt, de bromspapper jag läst med enbart trimchip har som mest ökat maxeffekten med åtta hk, i vissa fall har den inte ökat alls eller t.o.m sjunkit. -M5 E34 Limousine register Länk |
|
|
Jo, det stämmer att man måste lämna in bilen. Men ändå! Kan man verkligen hitta åt den effekten så kan ju inte gubbarna på M-fabriken lyckats särskilt bra eller? |
|
Gemini__ |
Ja, det verkar som att de utför en mappning. Då borde man få ut bromspapper på effekt före resp. efter tycker man. Hittade detta på sidan: "Tändning (Zündvinkel keenfeld) Optimeras för bästa prestanda och för att uppfylla gällande emissionskrav. Även med hänsyn till avgastemperatur. Eventuella spikningstendenser kontrolleras och justeras. Bränsle (Vollast Korrektur) Optimeras för bästa prestanda och för att uppfylla gällande emissionskrav. Avgastemperaturen kontrolleras." |
|
Att få 123Nm/l ur den maskinen kräver en tändpåställning som förmodligen medför seriösa spikningstendenser. Sen kan man ju undra varför dom slutar bromsa originalmaskinen vid 6500rpm? Bluff tror jag. Fråga om dom är villiga att skänka produkten OM den inte skulle ge dom utlovade siffrorna, 352hk vid 5750rpm. Flåklypa |
|
| 352hk vid endast 5750rpm? Låter otroligt. Vad kan de ha hittat som inte BMWs aningen mer kvalificerade tekniker inte hittade i motorn? Kan förstå att en mappning på motorn kan ge en viss effekthöjning, eftersom den skrivs just efter den motorn som säkerligen förändrat sig en aning på typ 10år. | |
|
M5 Jobe: Grejorna ska ju hålla också plus att det finns massa miljökrav som biltillverkare. Inga problem att plocka 500 hk ur en 3.8 men då får man räkna med att renovera spisen var 20:e mil :) /markus |
|
|
Blir dock svårt att plocka 500hk med enbart chip. Flåklypa |
|
|
Kom på en sak till. Jag frågade om varvstoppet var uppflyttat, då svarade Bsr -Ja det ser du i diagrammet. Eller hur? Seriöst när varvstoppet på min original går in vid 7250 och deras diagram går till 7000! |
|
|
Länk Tittar man på kurvorna så kommer toppeffekten tidigare och är egentligen bara +15 Hk, men att de har höjt vridet så mycket på mellanvarv skulle helt klart kunna betyda ny topp-packning rätt snart, eller byt den innan chippningen... Lite tveksam är jag om de verkligen ökat vridet så mycket men det är väl ingen hemlighet att biltillverkare drar ner på effekt/vrid så att motorn håller 20-30.000 mil. I och med att effekten + framförallt vridet kommer tidigare så behövs inte maxvarvet utnyttjas så mycket.Körbarheten vintertid blir helt klart sämre... =) Mvh |
|
| Och du får antagligen aldrig tanka 95 Oktan igen... snyft... =) | |
|
Rekomenderat oktantal på en M5: är 98 så det spelar ingen roll! Angående trimm till M5:an kan jag rekomendera Unichip, det är inget chip utan en så kallad "piggyback". En separat programmerbar databox som justeras indviduellt till din bil på rullande landsväg. På min M5:a gav det 20hk och 30nm mätt på rullande landsväg. Totalt 339hk och 390nm med bortplockad kat. Jag hade aldrig stoppat i ett BSR-chipp! |
|
|
Mappning är helt klart att föredra. Mvh |
|
|
tja var kan man köpa eller installera det där unichippet?? Tiaz |
|
|
TiazBoy: Xerius Racing i Hallsberg är ett exempel på firma. Men motorn bör vara i absolut toppskick innan; justerade ventiler, bra stift och ny olja är inte alls fel. Jag ska dit snart, med en annan M5. -M5 E34 Limousine register Länk |
|
Gemini__ |
TiazBoy: Här har du alla återförsäljare: Länk Mvh: Thomas |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.