|
|
|
|---|---|
|
Har beställt kromringar till från Tom Seifert i Tyskland Länk Någon som har erfarenhet av att handla ringar från honom och blev ni nöjda isf? Har sett att de finns monteringsanvisningar under "gör det själv" här på sidan, men den var inte särskilt utförlig..måste man tex ta bort ratten för att få ut instrumentet? Övriga tips från nån som monterat ringar (helst på E34) mottages tacksamt! | |
|
Koppla bort batteriet i bilen (annars lyser airbaglampan efteråt). Lossa de övre två skruvarna och dra sedan ut instrumentet. Sätt ratten i läge så långt bakåt som möjligt och lirka försiktigt ut instrumentet åt vänster samtidigt som du kanske behöver vrida ratten. Var försiktig så att inte blinkersspaken nöter i instumentglaset. Sedan delar du instrumenthuset genom att vrida på "plastvreden" samtidigt som du försiktigt bänder i skarven där det är ihakat på ett par ställen. Sen sätter du bara in ringarna och fäster dem med butyltejp eller liknande. Seiferts ringar har plan framsida och bländar kraftigt om solen tittar fram bakom vänsteraxeln. Istället rekommenderar jag de kromringar som har rundad framsida och "bygger på djupet". Tusen gånger snyggare och mer originallikt. //Per |
|
|
tack för bra beskrivning! men h-vete också, jag ville ju ha just såna som "bygger på djupet"... jaja, får väl se hur det ser ut när grejorna kommer. |
|
| förresten..är du säker på att ringarna ser ut så? på Länk visas ringar av den "djupa" varianten, iofs är det till E46, kanske skiljer mellan modellerna. | |
|
Jag köpte ringar därifrån till min e39a för ett år sen. De hade plan framsida och var inte djupa. Fast det var ju som sagt ett år sen så de kan ju kanske vara av ny modell nu.. De snyggaste kromringarna hittar du här: Länk Har dessa i min 540 och de är verkligen pricken över i:et. //Per |
|
|
>polle; Vad är det för "duttar"/"klammers" man kan se på ringarna? Använde du tejp för att sätta fast dem? Hur håller det? Är de så "glansiga" i verkligheten? Ser nästan lite väl glansigt ut... De två mindre sakerna, vad är det? Tycker mig se konstiga skarvar på de två stora, eller är det bara en synvilla? *BAWORAK* |
|
|
SvanteE; De små bitarna täcker skarvarna på de två stora ringarna. Sätter man dem "kl 12" så tänker man inte på dem. Ringarna kommer med butyltejp på baksidan. Smidigt vid montering. De glänser snyggt. Trust me. //Per |
|
|
nu har jag fått mina ringar från Seifert..mycket riktigt var dom plana, inte vad jag helst ville ha.. men dom hade iaf bra finish. Jag tänkte använda dubbelhäftande tejp för monteringen..visst måste jag arbeta innanför glaset på instrumentet då? Jag måste ju sätta fast dom "runt mätarnatavlorna".. (hoppas nån förstår vad jag menar) Kommer jag åt att arbeta så med Polles beskrivning? |
|
| nån som vet om glaset som täcker mätartavlorna går att ta bort på e34? skulle gärna vilja veta då jag tänkte börja meka med detta ikväll | |
|
-Polle Jag är inte direkt haj på Tyska...men hur gör jag för att beställa dessa ringar till min -92:ans E34 Tds Touring...har du bilder på hur dom ser ut i din bil?? Mvh/Andreas |
|
|
Nu har jag fått hem dom som "bygger på djupet", tog endast 8 dagar från det att ja beställde tills ja hade dom i brevlådan! bra paketerad var dom oxå!...nu så är det bara montering som återstår...här...Länk jag mina ringar fast för endast 260.- inklusive frakten!!...inte dåligt enligt min mening Jag ska försöka skicka in en bild på resultatet så fort som möjligt. Polle-- Tackar för beskrivningen! /Andreas |
|
|
Blir det inte "tattigt" med skarven "klockan 12"? Bara nyfiken. /Johan |
|
|
Jag har oxå köpt samma ringar som Polle till min E39 och är mkt nöjd med dem. De är snygga, lätta att montera med klämmor och kräver inget lim. Man märker inte några skarvar när allt sitter monterat. Min polare köpte ju då helt släta, hela ringar (för dubbelt så mkt), f*n vad vi fick slita: först fick vi tränga in dem genom runda hål i mätartavlan(blev böjda då), sen satt de inte fast utan ett trögflytande lim, och slut fick man torka limrester på glaset... :) BMW 4EVER! __ Länk |
|
|
Så där ja, nu har jag monterat mina ringar och jag är mycket nöjd med resultatet...fast dom var lite krånliga att få dit så att mätartavlorna fick sitt rätta anligg(dom små gick det bra med)...men jag fick fila ner lite på baksidan av dom stora ringarna mot skarven cirka 1-2 mm...och byglarna som man viker runt för att låsa fast dom ytterligare med måsta jag klippa av lite grann så att dom kunde böjas runt riktigt...men annars är jag mycket nöjd med kvaliteten på ringarna och som sagt resultaten vart mycket bra, man tänker inte särskilt mycket på skarv-clipsen Hoppas ni tycker om bilderna... Länk Länk Länk Länk Länk Länk Länk /Andreas |
|
|
Jag har monterat de släta ringarna blev fint, skulle nog hellre vilja ha som går på djupet. Jag monterade dem med smältlim //Simon |
|
|
Ja, dom här tyckte jag verkade vara mycke snyggare...och det är dom nog oxå...dom ser liksom exklusivare ut på nåt sett...och inget kladd med lim heller...dom kom med häftmassa på baksidan...väldigt smidigt att montera. |
|
|
Fina bilder Andreas, du borde skriva tips under "gör-det-själv" om du inte redan gör det:) När man väl har monterat kromringarna i mätarhuset, så känns dessa ringar som nästa steg, de matchar varandra och känns verkligen som "pricken över i:et" : Länk BMW 4EVER! __ Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.