|
|
|
|---|---|
|
Ska ev. kika på en M3 som är tillverkad 2001/11 och undrar om man ska kräva papper på att "motorbuggen" åtgärdad? Bilen har rullat drygt 3000mil och är svensksåld, om nu motorn inte är åtgärdad (papper på det saknas) kan ett ras inträffa efter 3000mil? Jag vill minnas att det är oljepumpen på bla 2001/11 som skulle åtgärdas. Bör jag välja en M3 med annat produktions datum för att minska risken av motorproblem? Alla tips e välkomna. | |
| vilken motor bug? | |
|
På de första M3orna som är tillverkade sent 2000 var det ju problem med vevlager på motorn och senare 2001 så var det nåt med oljepumpen om jag inte minns fel. Finns säkert nån som kan bekräfta? |
|
| OK. | |
|
Om den är svesnksåld ska allt vara åtgärdat och då ska det finnas papper på det. På tidiga modeller har oljepump och eventuellt vevlager åtgärdats. Och på lite senare modeller vevlager. Det bästa är att ta reg numret, gå till din bmw handlare o kolla upp om åtgärd behöver vidtagas. Behövs det är det säkert kostnadsfritt. Blev mycket bra bemött när det gäller min importerade 01a, fick vevlager bytta i september. MVH Fredrik |
|
|
Kolla tidigare trådar i ämnet för mer exakt info exakt vilka bilar som är berörda, men i första vändan byttes vevstakslager+oljepump, i andra vändan (den recall som gjordes under 2004) byttes enbart vevstakslager. Självklart skall du noga kolla upp att dessa garantiåtgärder är utförda. mvh |
|
|
Som övriga ovan mycket riktigt säger så ska de bilar som är tillverkade ifrån 10/2001 till och med 02/2002 ha fått olje pumpen och vevstaks lagren utbytta under 2003 och sedan ska de dessutom ha fått vevstaks lagren utbytta igen nu i höstas. Alla verkstäder ska kunna se när och om dessa båda service aktioner är utförda. /RS2 |
|
|
RS2, den andra recallen gällde väl även för bilar tillverkade fram till Maj/Juni 03 om jag minns rätt. I allafall precis innan tillverkningen av CSL startades. Kan vara viktigt att förtydliga iallafall. mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.