AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
6.384

BMW galvade karosser!?

Sida 2 av 2
Verkar inte vara någon mer som vet något om E34as galvningar? Har ju tyvärr sett lite rost på skärmkanter o dörrar på bimmes......
Länk
Länk
Länk

Lite att läsa...

/Udo Dirkelsniff

Länk
750iAL
det där gråa badet som bmwn åker ner i o roterar heter ED dopp..volvo har ett likadant(jobbat där)
detta anser iltillverkarna ska räcka i rostskyddsväg på moderna bilar..skikt tjockleken mäts i my alltså mkt mkt mkt tunnt lager...
Volvo anser att rostskyddsmassa mm endast e för att kunden vill ha detta i tron om att det hjälper....men som Toyota gör borde ALLA göra..visa folk vad som gäller...
det ska räcka med ED doppad kaross o lackering inget mer...
OBS!! Detta gäller bilar från 96 o framåt......och om man ska tro volvos tekniker inom området så e detta SANT..

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

750iAL>>>Tja,det enda som hjälper långsiktigt i stålkarosser o chassin idag är varmförzinkning,vilket jag vet är det bästa ur rostskyddsynpunkt.
OK,finns andra också,som t.ex "varmaluminiering"(aluminium isf zink) som en del försöker med istället för varmförzinkning.
Vad är det som görs i det s.k. "ED-doppet"?Är det en varmförzinkning?
Isf är det mycket bra...

Lotus vet jag har helförzinkade chassin(iaf på åttiotalet)+Audi också,dock så har "bara" Audi det övre delarna elförzinkade(lite sämre) isf varmförzinkat..Har dock hört att bl.a Audi minskat ner på sin rostskyddsbehandling till årsmodell "05".

Jag anser dock att en behandling av t.ex Tuff-kote Dinol på utsatta ställen, dvs underredet,balkar, hålrum bör göras ändå på de flesta bilar...En ganska omfattande behandling som jag tycker man ska göra på en bil idag,trots mer eller mindre omfattande rostskyddsbehandlingar från fabriken av vissa biltillverkare..

Risken med denna Tuff-Kote Dinol beh. är ju att den som utför arbetet inte gör detta tillräckligt seriöst/noga..dvs renspolningen +skrapningen(på lite äldre vagnar främst,med lossnande "massa")+torkningen o även slarv med sprutställen gör att behandlingen ej blir bra.
Försök att vara med vid så mycket som möjligt av behandlingen rekommenderas.

Mvh Janne.
750iAL
det e elektriskförzinkning av hela karossen...

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

750iAL>>>Ok...Då är det inte ett heltäckande skydd,utan detta skydd äts upp relativt fort pga av att detta skikt är tunt(som du redan sagt),efter ett fåtal år,så då rekommenderar jag fortfarande dylika vagnar att göra en Tuff.Kote Dinol beh...

Vet du om chassiet är varmförzinkat?

Mvh Janne.
Visa användare
128
Keyman
BMW 730d -10
BMW 540i Touring -01 Manuell
BMW 530d Touring -01 Automat
BMW 325ti -02 Automat
Lancia A112 Abarth -85 (2st)
Hejsan!
Jag har jobbat som jiggmekaniker på Volvo´s karossfabrik i 10år och har sett på E46 video:n.

Jag kan säga följande:
E46 karossen är en blandkaross, med dels ren svartplåt och vissa utsatta delar är varmgalvade. T.ex dörrarna, huvar är varmgalvade, medan vissa detaljer som inre B-stolpe är tillverkade vanlig svartplåt. Videon gav inte en fulltäckande bild, men det är norm att hjulhus, reservhjulsbalja m.m. också görs i varmgalvad plåt.

Att man inte tar enbart varmgalvad zinkplåt är av dels kostnadsskäl, dels produktionsmässiga, då varmgalvade plåtar gör att man måste tätare underhåll av punktsvetsutrustning.

Sedan gick karossen ner i en serie bad, rengöringbad bl.a för att sist avslutas med en El-förzinkning.

Så rostskyddet är vad man kan förvänta av en bild i dess kostnadsintervall.

Antal lacklager samt klarlackslager är också viktiga för att hålla rosten borta och tålighet emot stenskott. U-massa förutsätter jag att E46 också får ifrån fabrik, även om det inte fanns med på videon, antagligen för att det inte ser speciellt "snyggt ut".

Magnus, Gbg

---
Magnus Nilsson, BMW CS # 5963
Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
Magnus: Intressant, det är härligt med all den kunskap som finns samlad på ett forum som detta!

Jag måste fråga om svartplåt, vad är det? Betyder det att den är obehandlad?

Vidare:
En skolkamrat till mig har en e34 520 som är enligt utsago tämligen rostig. Hennes far köpte den ny -89 tror jag. Samtidigt köpte hennes morbror också en e34 som beställdes "med extra rostskydd". Den bilen är fortfarande mycket fin.

Känner någon till om det gick att beställa "extra rostskydd" vid denna tid, eller kan det bara vara så att morbrodern lämnade bort den nya bilen på extra rostskyddsbehandling? Samt att han kanske varit noggrannare med skötseln?

Intressant tråd f.ö.

/Fredrik

Vacker förare ska ha vacker bil ;)Länk
Med svart material avses vanligen, när man pratar om stål, icke rostfritt eller syrafast material. Dvs relativt låglegerade material.

Länk till en bra sida med översättningstabell mellan gamla och nya beteckningar.
Länk

/Udo Dirkelsniff

Länk
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Jag ser fler o fler NYARE bilar som har bara 2-3 år på nacken som rosten har kommit upp på!
Tex som Volvo Bmw Mercedes osv Ska det vara så? Är det inte så att det är hårdare krav och miljö regler för rostskydd som måste vara miljövänligt och detta fall sämre skydd?

MvH Bmw 4-ever
Visa användare
879
mageng
528iA -99
Håller med om E34. Väldigt trögrostade är min erfarenhet.

I övrigt anser jag att dåligt underhåll (tvätt) är en stor anledning till rostskador på BMW.

Min första bil, Fiat 128, rostade så man såg det... oavsett om man tvättade den eller ej...
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Hej,
Har inte inställningen till rost ändrats ganska mycket?
Förr (70/80 tal)sa man att rost var när det syndes mycket eller var genomrostad och framför allt när bilprovningen gav anmärkning på rost.
Idag säger man att bilen har rost om det är lite rost färgat på nere på dörren/bakluckan på insidan eller om det finns en antydan till en bubbla.
lars
lurre
Angående zinkskitet mäts det i gram tex 275 gr per kvadratmeter (båda sidor)
=ca 20um =2 hundradels mm finns som tjockare och tunnare kvalite.

skarvar löds med mässing eller bronslod.

var på studiebesök på scania,de använde bara varmförsinkad coil,plåt.

varmfosfatering etc.finns också många sorters hårdhet på de olika plåtdelarna,och

kemisk sammansättning på stålet som påverkar rostbenägenheten.

viktigt är nog att underhålla bilen nogrant ta sig an stenskott skador omg.

Har en 525 93a har precis blästrad nederkant dörrar(enda rosten) och kallgalvat flera

lager,kan säga att den är väldigt fin för att vara en 93a,när jag jämför med andra

bilar jag ägt som har haft färre år på nacken (och mer rost.)

Länk

Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
När vi nu ändå pratar olika typer av plåt: Vad är egentligen s.k. ekonomiplåt?

/Masten

Varför äta Omega-3 när man kan köra Zäta-3?
Visa användare
834
don-salvatore87
G31 520d xDrive M-sport -21 Sophistogrå Brillianteffekt metallic
Var rätt så chockad när jag såg en Mercedes S-Class W220 igår med geneomrostad baklucka, och synligt var det!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.