AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
6.383

BMW galvade karosser!?

Sida 1 av 2
Läste en Blocket-annons och killen skrev; "Det är den bästa motor BMW hade för 525i modellen på galvadplåt kaross" - Jag blev mycket fundersam för jag har hört att BMW inte har en ända galvad kaross och inte ens underredsmassa.

Vad stämmer egentligen!?
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Sist jag var under såg jag en del massa... och galvade har de varit länge. Hur länge vet jag dock inte.

----
Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047
----
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Eftersom dom rostar på ett par år så är den galvningen inte mycket att hänga i julgranen :))
Men jag såg en ny Toyota Yaris före jul som hängde på en lyft för bensinvärmarmontage. Jisses lite tunn färg var allt som fanns på hela undersidan av bilen.
Men ändå så har den dessa garantier :)
3 års garanti mot ytrost och lack. Omfattar ytrost och lackdefekter på lackerade delar av karossen till följd av material- eller tillverkningsfel. Garantin gäller under tre år utan begränsning av körsträckan.
12 års resp. 6 års garanti mot genomrostning. Gäller under sex år för Hiace och Hilux och under 12 år för övriga modeller. Garantin omfattar perforering av karossen (dvs hål rakt igenom plåten inifrån och ut) till följd av material- eller tillverkningsfel.

///MVH Hasso
Länk
ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
Det är stor skillnad på att använda galvad plåt och att galva hela karossen. BMW har givetvis valt det billigare alternativet med galvad plåt. Inte hjälpte det Saab att använda galvad plåt i dörrarna på 9000 modellen.

Hasso: Tidigare fick Toyotarna en extra omgång rostskydd i Sverige. Jag vill minnas att detta numera har utgått. Tiden får utvisa om det extra rostskyddet verkligen behövdes:).

/Johan

Riktiga män kör sedan.
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
jodå, har för mig att jag har sett nån gammal broschyr med de olika badetappen som bmw hade/har?

kommer ihåg också att på min gamla 320 från -85, i tröskelskarvar o hörn satt det nån kopparfärgad förzinkning av nåt slag, det skyddade skarvarna, men det rostade runt istället.

Även på E34:ans dörrar har jag stött på ett mycket tunt skikt av den gråa varmgalven..

men de är inte helgalvade, bara på utsatta ställen.

///RÖKNING DÖDAR -skrev nån på ciggpaketen, då har de ej provat detta forum!
Korrosionsskydd genom delförzinkning, fosfatbehandling, katodisk dopplackering, hålrumskonservering och underredsbehandling
Står det i specen på E46

/Udo Dirkelsniff

Länk
Om någon är nyfiken på hur E46an galvas osv så kika på denna eminenta tillverkningsvideo Länk

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Länken blev något korrupt, här kommer den rätta Länk

Länk
ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
Udo: Ungefär vad andra tillverkare använder sig av. Inget premium rostkydd precis. Du hittar säkert samma rostskydd hos KIA m.fl.. Kan inte BMW erbjuda extra rostskydd och tjockare täcklack som en option? Salt & grus kan paketet heta.

/Johan

Riktiga män kör sedan.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Det där med "helgalvad" bl.a.>>>>Många biltillverkare snålar in på zinkskiktets tjocklek,därav bl.a. sämre skydd,detta tunnare skikt äts upp betydligt snabbare än vad man önskar som bilägare...

Sedan så beror det på så mycket andra faktorer varför en bil rostar,t.ex saltet(största delen),felaktiga/bristfälliga konstruktioner,dåligt underhåll ,mm.

Sedan så är zink som alla vet inte något skydd mot sten/grussprut,till detta så finns andra rostskyddsprodukter...

Detta med rostskydd är numera inte ett så prioriterat ämne bland biltillverkare verkar det som..Är väl så få bilägare (totalt sett) som drabbas..Tyvärr.

Återigen så tycker jag att nybilsköparen borde kräva en kompletteringsbehandling mht rostskydd innan bilen tas ut,då KAN det hända att något händer,men troligen så är vi uppe i "rostens förlovade land" alldeles för få för att något ska bli bättre ang. detta..

Mvh Janne.
"rostens förlovade land" Är det inte så att man saltar friskt i övriga Europa också?

/Udo Dirkelsniff

Länk
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Hasso, det är lika under vår Avensis! Blev lite smått chokad när jag såg det första gången! På Toyota lovar de att det ska hålla, sen kan man förlänga de första tre års garanti med ett år till mot en väldigt låg kostnad.

Mvh Abbe

Dagboken: Länk
Det har konstaterats tidigare att det saltas även frisk i stora delar av Tyskland. Länk en hel del myter helt enkelt.

Länk
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Udo>>>Jag menar inte bara saltet,klimatet här uppe i skandinavien är "optimalt" för att rosten ska få fäste,som lite "lök på laxen" :)

Mvh Janne.
wendtan: Intressant film - som en förlossningsfilm för bilar:-)

/Udo Dirkelsniff

Länk
Hur många har svarat på min fråga!?

Ny ändrad fråga: Är E34 galvad!? Isf, hur!?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Mejpel>>>Ursäkta,det blev lite annat "snack" tyvärr.

Det jag iaf vet om E34:an är att det bara måste vara den BMW modell som har bäst rostskydd från fabrik(kvalificerad gissning) i och med att jag inte sett så speciellt grava rostskador på dessa vagnar.
Hur pass tjockt lager av zink och var den är placerad exakt över karossen vet jag inte men galvaniserad rejält bör den ha varit.

Även att hålrummen är sprutad med annat rostskyddsmedel än bara doppat i zink vet jag däremot(sett på en del bilar själv,vilket jag tror fanns där från fabrik)..Underredet tror jag är sprutat med underredsvax bl.a....OBS,detta är mina gissningar bara,och ingenting som man ska ta för garanterat.

Kanske finns någon med exakt info om detta med "graden av galv" o övrigt rostskydd från fabrik?Har aldrig själv ägt någon E34,men jag misstänker :) att iaf någon här har mer information i ämnet.

Mvh Janne.
Tack Janne! Lite bättre svar där. Man började ju undra lixom... Vem fan har sagt nåt om nån jävla Toyota lixom? Vem fan bryr sig! ;)
PT
351
PTR
318i -03 (2:a bil)
Alla Toyotaägare borde bry sig ;o)

Dessutom kan det vara nyttigt att relatera BMW-frågor till andra bilmärken. Men visst har man rätt att kräva lite fokusering om man inte får ett svar!!!

MVH/PTR
Morsan hade en Toyota Starlet en gång. Jag satte den i ett träd, inte mycket till bil...;-))

/Udo Dirkelsniff

Länk
mr
482
mr.christian
318i-89 x 2st
Har sett flera E34or som har haft rostig HÖGERdörr, är det vanligt eller slumpen? Det är ju vanligast med rost på vänster sida...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.