AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.151

Audi eller BMW?

Jag funderar på att sälja min Audi A4 och importera en 523.. nu undrar jag bara om reservdelarna är dyra i jämförelse med bilar i samma storlek om man kan säga så..
Kan inte råda dig köpa en Audi el Bmw du måste provköra båda modellerna du är intresserad av. DU kan förvänta dig vad för svar du kommer att få här.......
Kan bara råda dig att söka på e39 mm. Spalt meter att läsa och så kan du söka på Nordicaudi.com på den aktuella modellen du är intresserad av. Men tror inte att det kommer bli spalt meter.

E39 dras av jätte många små fel och rost problem mm, själv funderade jag på att köpa en Bmw men efter att man hängt här på forumet är man avskrämd från att köpa en ''problemfri bil''.

Bmw är inte som många vill påstå är en problemfri bil utan tvärt tom mer el mindre men skyhöga försäkringspremier.

Nu är Audi inte bra heller ingen är perfekt men som sagt sök och kolla lite innan du köper.
ma
48
mackett
528iA Touring -97
Jag skulle inte köpa en Audi igen men tanke på den låga kvalitén, höga reservdelspriserna och dåliga servicen på verkstäderna.
Idag kör jag en BMW och är väldigt nöjd. Visst kan det finnas små fel ibland men ingenting jämfört med hur min Audi från -97 var.
Det bästa med BMW tycker jag är mottagandet på verkstaden, bra service, korta väntetider och bra hjälp.
Det är mina erfarenheter.. sedan väljer du själv, men en bra start är som tidigare inlägg säger att söka info på olika forum och skaffa en egen uppfattning.
Detta var frågan:

"Nu undrar jag bara om reservdelarna är dyra i jämförelse med bilar i samma storlek"

BMW är inte märkbart dyrare/billigare än något annat märke i reservdelar. Förr var reservdelarna dyra, men BMW har fått gå ner i pris på senare år.

/// Olof

- Überlegenheit aus Bayern -

Länk
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
danieel > Tänk på att i ett forum likt detta brukar det bara diskuteras problem. Sällan att man skriver "Nu har jag kört 5000 mil utan några som helst problem".

Gå in på nordicaudi.se eller något annat audi forum och se att det ser likadant ut där. Tänk på att nästan alla nya bilar har olika problem likt e39, när dessutom en BMW ofta körs hårdare än ex. en gravt understyrd bil som A6C5, så anser jag att BMW håller en relativt god kvalitet.

Jag håller med Olof, reservdelarna är inte alls dyra längre (ex. Volvo delar är ofta dyrare).

/Johan Tryggvesson

-Raka sexor låta bäst-
Min erfarenhet är att BMW har billigare reservdelar än VAG i nio fall av tio.
Först vill jag tacka så hemskt mycket för alla svar!
registrera mig här för två dagar sedan (tror jag) och det är en grym sida!
man kan få hjälp med allt!

I have shosen side.. it´s gonna be BMW

/matte
za
110
zandman
528i(M) -98
hej igen!
när jag skulle köpa bil valde jag mellan en A6 2,8Q -98 och (min) 528i, testade båda bilarna och blev förvånad!!
enligt mig så var(är) det MYCKET bättre kvalite känsla på bmw:n
prövade audin först och blev inte ett dugg impad, vare sig av draget eller kvaliten
testade sedan BMW:n och det var som att kliva in i en ny bil, allt var så gediget i gemförelse mot audin, sköt i ettan och drog iväg som ett skott ;) även 2, 3, 4, 5 drog den otrligt bra på.
så för mig var valet mellan Audi och BMW enkelt, bara att jämföra själv så förstår du!
Vill oxå säga att Audi 100 2,3:an som jag hade före bmw:n var en toppen bil MEN då hade jag inte testat min BMW ;)
// Zandman

//Kent
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Min erfarenhet efter att ha ägt ett antal BMWs och en VW är att BMW har betydligt mycket lägre reservdelspriser än VAG. Då kan jag tänka mig att Audi har högre priser än VW dessutom. VAG är väl kända för att ha hutlösa reservdelspriser?
stefannorr
Fel o brister...beror ju på lite hur gammal bilen är..en 1-2 år gammal bil ska ju EJ ha fel tycker ja..oki då barnsjukdomar finns ju på årsmodell 1 o möjligtvis 2 men sen ska de ju va stopp...de ja råkade ut för på min e-39 523 Ia-96..var servicekostnader..oljebyte o insp 2...dock så körde ja bara 700-800 mil på 15 mån så är nog inte den bästa att ta referenser av..men de ja kunde märka på min var följande fel/brister...inga rep som måste göras akut men dock som fanns...stolarna..endast värme i sitsen ej ryggstödet..avbrutna trådar i ryggstödet antagligen ..kostnad = ?...beror på om dom är insydda i skinnet som på nyare modeller eller ligger under fritt...va jag kollade på min 96 så skulle dom ligga under = mycket billigare...
Stereon...ena dagen ljud på båda sidorna..nästa bara ena sidan..troligen glapp?..men har läst om flera olika orsaker...
Vindbrus...ganska kraftigt vindbrus ibland...trolig orsak..otät list..lösning..limma om rutan eller byta lister? kostnad...?
Trasig innerskärm..kostnad enligt BMW 90 kr+arbetskostnad....
Bussning..vänster bak något glapp..byte ej nödvändigt nu,men vid byte byts både vä-hö...kostnad om ja minns rätt 3500 kr....
sen finns ju vissa fel som verkar va relativt vanlig...allt me kylsystem...v-pump..o på 540 modellerna allt som har med kylsystem o göra..inklusive slangar o plastkärlet för påfyllning av kylarvätskan(spricker/läker)...ska ja se nån bil som kan kosta lite extra av BMW 5 serie 96-2000 ska de väl möjligtvis vara 99 som haft problem med styrboxar och abs sensorer..annars är de ju en toppenbil och som någon skrev så är de ju mest smårep som inte kostar mycket,men att varje gång lämna in bilen på service o få nya påpekande som kostar allt mellan 1500-4000 kr (dock inte akuta oftast)..gjorde att ja bytte bil,inte bara för de utan för att ja knappt fick lägga nåt emellan och nu har en bil me nybilsgaranti o sen om nåt allvarligt händer så kan man ju alltid ta ut maskinskada o lägga en självrisk.
Men vinner ja på lotto är ja snart tebax : )
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.