AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
573

några turbo frågor m.m

_WmB_
Hej!

undrar om det går att turbokonventera min lila motor , utan att byta spridare och komp sänka den? utan "bara" sätta på turbon o laddluftkylaren och köra på 0,6-0,7 bar?

om man nu gjorde detta , skulle det då gå att montera ett lustgas-kit , utan att motorn rasar så fort man använder detta? eller är det bättre att strunta i turbon och satsa på värre kam o extraktor grenrör, portning m.m ger det nån märkbar effekt i huvud taget? vill dock inte byta motor eller bil , utan vill få ut lite mer effekt ur den jag har , få bli en liten sleeper kanske=D
Visa användare
203
makarow
BMW 520IM -99
Att ladda så mycket blir nog svårt utan extra bränsle men du kan ju sätta dit en extra spridare bara.

Marcus Kylén
marcus@m-tec.se
www.m-tec.se
Ti
988
Tipsaren
545i E28
528iAM E39
Det fina med turbo är ju att du får mer luft i motorn och en motor funkar ju med explosioner från en lämplig bränsle-luft blandning.
Om du laddar 0,6-0,7 så får du ju ca 60-70% mera luft i motorn och behöver lika mycket bränsle till.

Dvs utan extra bränsle går det inte!

/// Kristian
_WmB_
vad ska man använda sig av för spridare? vilka är bra storkeksmässigt?
Ti
988
Tipsaren
545i E28
528iAM E39
Som vanligt så räcker spridare med XXX cc/min till ca XXX hk på en sexa, om det är fyra cylindrar 1,5*XXX cc/min för XXX hk.

Sök på forumet så hittar du säker mycket spännande!

/// Kristian
_WmB_
Tipsaren: okej ska göra det

ingen som vet om det går att köra med lustgas på en så pass liten motor? (75hk)
PETER.O
Klart du kan kör lustgas på en liten motor,
det finns ju lustgas matade motorsågar.
_WmB_
PETER.O: okej , så det är inget man bör tänka på när man monterar detta? nåt man kanske måste byta ut eller liknande?

finns det böcker o sådant angående trimning i helhet? haynes böckerna? är dom nåt att ha?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.