|
Sida 5 av 6
|
|
|---|---|
|
Hittade denna information: Länk Mats |
|
|
Det finns flera undersökningar som visar på samma resultat så helt klart ligger det något i detta. Fast ännu bättre hade det varit om riktiga poliser stått vid vägkanten, till och med bara en tom polismålad bil. Se där en affärsidé för konstaplarna att testa. en utrangerad bil utan utrustning kostar ju dessutom mindre (skattepengar) än de nya plåtpoliserna och kan flyttas efter behag utan kostnader. Säg den som inte håller hastigheten förbi en väl synlig fjällkossa? FP |
|
|
Jag tycker att vi återinför fri fart på vägarna som det var på 60-talet, och ser hur det går! Personligen skulle jag greja det. /A |
|
|
Omdöme kan man inte lära ut, det är man född med! /A |
|
|
Bra omdöme menar jag så klart! /A |
|
|
Folke, idén med utrangerad polismålad bil tydligt placerad vid vägkanten som "fartdämpare", har testats med ganska god framgång i Japan! (kanske fler länder) Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Det skulle fungera lika bra som med de duvhöks-atrapper som man sätter upp på pinnar på hustaken i Uppsala för att skrämma bort kajorna. Det fungerar någon vecka! Är japaner så dumma? /A |
|
|
Den skulle kanske inte stå fastvuxen på en plats nån längre tid. Åter igen, vem skulle chansa och hoppas på att bilen är tom? Japaner är ett roligt och besynnerligt folk. Jag var där ett par gånger i början av 80-talet. Mitt i all high-tech och elektronikstinna Akihabara t.ex fanns som på alla platser en del vägarbeten. Dom var markerade med små marchaller i röda rislyktor... FP |
|
|
Hur länge tror ni en sån där polisbil-attrapp skulle få stå i fred?Den skulle vara uppeldad på ett par dagar! /A |
|
|
vilken timing folke:-) /A |
|
|
På en sträcka mellan Sthlm - Södertälje (rönninge för att vara exakt) så hade Polisen vissa tider en tom polisbil som stod uppställd vid väggrenen (Sidan av vägen alltså) Hastigheten sänktes markant där, då det varit olyckor flera gånger i veckan. Ibland så hade man poliser där i bilen med laser som tog fortkörare. Vilket medförde att då man såg bilen så visste man aldrig om den var "bemannad" eller inte. Nu har jag inte sett den på över ett år, men den var där till och från under en längre tid, och klarade sig i alla fall då från att bli uppeldad. |
|
|
Där ser man. Jag menade förstås ingen masonit attrapp utan en riktig bil osv, om än inte fullutrustad osv. Med tanke på vad plåtpoliserna kostar så skulle det vara en bättre affär och säkert mindre inpopolära också. FP |
|
|
En annan variant på det temat gjorde polisen i Älmhult, Småland. De ställde ibland ut en krockad bil med en uppstoppad älg liggandes på motorhuven och taket. Gissa hur det påverkade hastigheten hos de passerande bilarna. "BMW six appeal" Farkost:Länk |
|
| Vill klaga på alla "ögontjänare" som efter E14 mellan Östersund och Krokom näst intill alltid saktar in itll 70 förbi fartkamerorna. Hallå! Det är 90 där med! Du kan ligga bakom en kö på 6 bilar och ligga i exakt 90, men så kommer man till en fartkamera, då ser det ut som nån jävla Coca cola reklam med alla röda lampor som tänds. Slår nästan aldrig fel! Bara för att det är sänkt från 110 till 90 på sommaren betyder det ju inte att man måste sakta in 20 itll på vintern när det är 90 på E14... blir kanska less... | |
|
Jag skiter totalt i fartkamerorna jag bara kör på,man fäller väl in skylten vid passage. Länk |
|
|
Ingen dum idé kanske. Fast jag tror inte det bidrager till att vi får mindre övervakning. FP |
|
|
icho, jag håller med... det är ganska irriterande, gör trafiken väldigt ryckig och dessutom flyter det dåligt alldeles i onödan! Och det är många som saktar ner till 10-20 km under fartgränsen förbi kamerorna. När jag tog körkort lärde jag mig att hålla jämn fart för att trafiken skulle flyta både bra och säkert - plötsliga inbromsningar kanske håller folk vakna, men är trots det en olycksrisk i sig. /// Gunnar E. |
|
|
Länk /A |
|
|
Den verkar ju utmärkt - fast det är inget nytt, det finns folk här på Forumet (Micke Olsson bl a) som fixat motsvarande funktion i sina PDA-baserade Navi-manicker. Haken är väl att man måste hålla databasen uppdaterad med alla nya plåtpoliser som växer som svampar ur jorden - undras hur det är tänkt i Road Angel-prylen? /// Gunnar E. |
|
Len |
När den nya lagen (snart?) om ägarANSVAR är i kraft, så lär man vända på skåpen så att dom istället fotar bilen bakifrån (s.k. bakhåll). Då kan dom ju också gömma skåpen bakom någon stor CocaColaskylt eller annat trevligt.... Mer pengar till Ringholm...mums. L |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.