|
Sida 3 av 6
|
|
|---|---|
|
Bood, jag håller med dig i stort. Tyvärr räcker det inte med att hålla fartgränserna för att 'köra säkert', och det är det som är lite av min poäng... Hastighetsgränserna sätts 'med mariginal' för att de flesta ska köra någorlunda säkert under de flesta förhållanden. Den principen har två allvarliga brister: - Somliga håller 'skyltfart' även under de uslaste förhållanden, och kör därmed lagligt men livsfarligt - Under goda förhållanden (ex tom, nybyggd motorväg, dagsljus, bra väder, utvilad rutinerad förare i ny BMW) utnyttjas inte vägens och bilens kapacitet - lägg sen till mätarens felvisning så blir det än värre. Jag är absolut för att anpassa hastigheten efter förhållandena. I det ingår både att köra saktare än skyltfart när det behövs (vilket tyvärr färre och färre begriper), och att under goda omständigheter kunna köra fortare än dagens fartgränser. Förutom det, behövs massor av andra åtgärder. Nyktra, välutbildade förare och säkra vägar är bland de viktigaste. Tyvärr är vägverket och våra politiker och myndigheter för bekväma för att angripa de verkliga problemen, och tar som vanligt den 'enkla vägen' och angriper ett av symptomen - nämligen det som är enklast för myndigheten att övervaka! Det är exakt samma feltänk som när mellanölet förbjöds - ungdomarna drack mellanöl och blev fulla, då var det ju självklart att ta bort mellanölet! Att ungdomarna skulle hitta andra sätt att berusa sig tänkte man inte på..... Nollvisionen är en stor bluff, så länge åtgärderna går ut på att hitta enklast möjliga metoder för myndigheterna att hålla trafikanterna ansvariga för de olyckor som sker, och för riskerna i trafiken. Man borde istället lära av t ex flyget, sjöfarten och tågtrafiken, där man har i stort sett fullständig acceptans för regler och rutiner - det är händelsevis de säkraste och samtidigt effektivaste transportslagen! /// Gunnar E. |
|
|
gunnare: Precis. Första stycket du skriver håller jag med helt. Det andra nästan helt. Det där med att kunna köra fortare än dagens gränser undrar jag hur det ska lösas. Ska polisen strunta i fortkörningar under vissa förutsättningar? Eller ska alla vägar skyltas om med t ex +20 km/h? Eller ska alla skyltar bytas till någon sorts variabla som ändras efter väglag o trafik? Eller gäller det bara vissa vägavsnitt? Jag tycker vi har en lämplig nivå på tillåten maxfart i Sverige. Det är så mycket som avgör vad som är lämplig högsta fart. T ex spelar siktsträckan stor roll hur fort man bör köra. Både vertikal- och horisontalradier i väglinjen avgör hur långt innan man kan upptäcka ett hinder på vägen och hinna stanna. Det är ju väldigt svårt för varje bilist att veta vilken hastighet vägen är projekterad och byggd för. Det är det skyltarna talar om för oss. Stycket om myndigheterna stämmer nog tyvärr ganska väl. Men jag inbillar mej att det finns en majoritet inom t ex Vägverket som verkligen vill göra trafiken säkrare och sänka olyckstalen. Inte bara få till snygga siffror för att själva se framgångsrika ut. Bara för att de är anställda inom staten behöver inte engagemanget vara mindre. Att nollvisionen är en bluff håller jag inte med om. Den innehåller väldigt mycket mer än hastighetsbevakning. Mitträcken, säkrare sido-områden, utbildningar mm. Httills är det väl kameraskåpen som fått mest uppmärksamhet men ännu mer pengar har lagts på andra åtgärder som inte sticker i ögen på folk. "BMW six appeal" Farkost:Länk |
|
|
Plåtpoliser är inget bra, det är nog de flesta överens om, mycket bättre med riktiga som kan bedömma allt annat än just 5-10km över skyltad hastighet. Sen kan man fråga sig varför alla ständigt vill/måste köra fortare än skyltad hastighet? Inget tvivel om att stressen och jäkten och ständigt jagande av minuter osv ökat och fortsätter att öka i sammället, man måste fråga sig varför, och vad gör vi åt detta problem? I just trafiken leder detta till slarv och olyckor, inget snack om detta, man ser det i stort sett dagligen jämfört med hur det var för 10-20 år sedan. Angående slavblixt så är detta ju inget nytt, tror tom det varit uppe på forumet tidigare. Att det skulle vara tillåtet är bara en skröna tyvärr. All form av "motmedel" mot hastighetsövervakning är förbjudet, och man måste inte precisera tekniken i lagtexten är jag rädd. FP |
|
|
Folke, det vore intressant att veta vad som händer om man har en slavblixt i rutan och blir fotograferad (eller stoppad i en vanlig kontroll). Radar- och laservarnare liksom laserstörare är förbjudet att inneha och att föra in i Sverige. Att inneha en slavblixt lär knappast vara förbjudet, det skulle i så fall vara monteringen eller användningen innanför framrutan som är förbjuden. Kanhända att det är förbjudet att blixtra mot en fartkamera med den, men hur ska polisen veta vem som blixtrat när allt bara är vitt? Och vilken lag förbjuder att ha i sig tillåtna grejor på panelen, så länge dom inte används på ett otillåtet sätt och sikten inte skyms? /// Gunnar E. |
|
|
Du har själv svarat på alla frågorna: Det är användningen av t.ex en slavblixt osv för att förhindra kontrollen osv som är olaglig. Jag får mycket väl köpa, föra in, bygga eller inneha en radiomottagare för t.ex radarfrekvenserna eller en IR-ljuskälla som t.ex fjärrstyr min garageport. Men så fort grejorna anordnas speciellt för att t.ex detektera en hastighetsradar eller störa en lasermätning så blir det olagligt. Har du monterat en slavblixt innanför vindrutan som fyras av vid fotografering av bilen framifrån så är syftet uppenbart och..ja, resten fattar man eller? Regskylten syns ju iaf, skulle du ha hängt upp denna i gångjärn så blir det samma sak, gångjärn använda på detta sätt är olagligt... FP |
|
|
Lite lustigt är det att dessa fartkameror väcker så mycket ont blod. Parallellerna med storebrorssamhället, som tagits upp i flera inlägg ovan, är nog en viktig förklaring till detta. Annars är det ju väldigt enkelt att undvika att fastna på bild. Kamerorna står väl synliga längs vägkanten. Sänk farten när de kommer inom synhåll och gasa på så snart kameraskåpet har passerats. OK, i mörker kan det vara svårare att upptäcka dem, särskilt om man får möte, men i dessa lägen kan det nog vara bra att sänka farten ändå. Senaste tiden har jag åkt en del mellan Uppsala och Gävle, där E4 begåvats med kameraskåp. Jag kan konstatera att det är ganska många andra som också tillämpar denna hastighetsanpassning. Det ligger nära till hands att undra hur länge de kan ha någon effekt på trafiksäkerheten. |
|
|
Jag tycker i alla fall att det är orättvist att MC-trafikanter klarar sig från skåpen ;-) Det är bara att blåsa förbi och se glad ut:-) /A |
|
|
Just det faktum Nockenwelle påpekar, att man sänker farten just förbi kameraskåpen, är ett vägande skäl till att jag tycker skåpen är förkastliga. Det är ögontjäneri, och skåpens effekt på trafiksäkerheten torde vara begränsad till just sträckan omedelbart innan varje skåp (i alla fall efter en tid, när de flesta lärt sig var skåpen står.) Sen kan man ju undra om inte effekten blir ganska 'ustpädd' om några år, när 700 nya skåp monterats upp.... Köpte Teknikens Värld idag, för att läsa hela artikeln. I den står flera intressanta saker, bl a att det idag finns ca 600 trafikpoliser i landet. Med 700 nya skåp kommer 350 heltidstjänster att gå åt bara för att administrera och granska alla 'fortkörarbilder'. Kvar blir 250 trafikpoliser som kan vara synliga ute på vägarna. Undrar vad det får för effekt på trafiksäkerheten på de vägar där inga kameraskåp finns! Dessutom diskuterar man på fullt allvar en 'angiverilag', där bilägaren blir bötfälld (och till och med kan förlora körkortet!) om han inte kan bevisa att det INTE var han/hon som körde. Detta är storebrorsfasoner på riktigt, dessutom enbart motiverade av att polisens 'övervakning' ska förenklas så mycket det går. Skrämmande - återigen går myndighetens bekvämlighet före medborgarnas rättssäkerhet! Vad beträffar lagligheten med slavblixt, anser Teknikens Värld att det är olagligt pga att det inte får monteras fasta föremål på islagsytorna i kupen. Kan man montera den ofarligt är det tydligen OK.... Sen är det inte alldeles säkert att slavblixten hjälper. Problemet är tydligen att få blixten i rätt läge för att 'blända' kameran, och att slavblixtarna inte alltid löser ut när dom ska. Dessutom sågar TV den tidigare omtalade 'skultsprayen'. På de nya reliefskyltarna syns regnumret tom tydligare på en sprayad skylt... de gamla, släta plastskyltarna ger den en viss effekt på, men TV hade inget problem att plocka fram regnumret med hjälp av enkla bildbehandlingsprogram i datorn. Nä, det får nog bli lite pillande med diverse elektronik framöver. En dold slavblixt (kanske i ett extraljus??) i kombination med en effektiv radarvarnare (ja, jag vet att den är olaglig!) borde minimera risken för att 'fastna på bild'. Och ingen av dessa anordningar lär upptäckas av någon 'levande' polis i brådrasket, eftersom knappt några kommer att finnas ute på vägarna.... /// Gunnar E. |
|
750iAL |
ja det finns ett knep som garanterat funklar i ala lägen o det kostar dig inget o e inget att montera... HÅLL HASTIGHETEN that´s it...chockad eller?? |
|
Jo det är ju ett bra knep... du håller säkert alla fartgränser själv, alltid och överallt, eller...??? /// Gunnar E. |
|
| Det bästa knepet är att hålla hastigheten | |
|
ELLER KÖRA MC! /A |
|
|
Helt riktigt att man inte får montera icke krocktestade och godkända saker i islagszonera i en bilkupé, reglerna har funnits länge. Rätt intressant med tanke på de rätt vildvuxna idéerna med diverse bildskärmar, hela laptops osv som man ser här på forumet ibland. Tyvärr är det inte så att det är OK med en slavblixt om den t.ex monteras på ett "trafiksäkert" sätt, det hela faller på att man har en utrustning som försöker förhindra möjligheten för polisen att fotografera bilens förare vid överskriden hastighet. Möjligt att inte TV känner till detta men tyvärr är reglerna så konstruerade. Sen hur stor risken är att bli upptäckt osv varierar säkert från fall till fall. FP |
|
|
Det kvittar egentligen vad som är tillåtet eller ej, när det handlar om 'motmedel' mot kameraskåpen. Jag tycker hela tanken är ett utslag av den mentalitet som genomsyrar våra mydigheter, nämligen att myndighetens 'verksamhet' är överordnad medborgarnas intresse och rättssäkerhet. Det som håller på att hända är, att storebrorsmetoderna smygs på oss, att vi fråntas allt ansvar och alla rättigheter att tänka själva. Motivet man förebär är i sig hedervärt, nämligen att förhindra trafikolyckor, men resultatet har ju inte varit så värst lysande hittills, totalt sett. Och att med stenhård kontroll av medborgarna försöka åtgärda verkliga eller konstruerade problem, det har ju historien visat att det är tämligen ineffektivt - förr eller senare kollapsar alla sådana system, eftersom vi människor i allmänhet VILL ta ansvar, beslut och tänka på egen hand. Den 'svenska' metoden att angripa symptom på problem, istället för grundorsaker, har också misslyckats gång på gång. För att komma tillrätta med trafikolyckor krävs något annat än punktvis övervakning av olika felbeteenden (där fortkörning är ett av många). Det krävs att våra vägar byggs så risken för felbeteenden minimeras, det behövs högre krav på bilförare, det behövs attitydförändringar och det behövs kunskaper och insikt, både hos myndigheter och trafikanter. Satsningen på 700 nya fartkameror saboterar mycket möjligheterna till allt detta, och ska därför motarbetas med alla till buds stående medel - små som stora, lagliga som olagliga - tills våra beslutsfattare inser att dom är på fel väg. Jag tänker inte sabotera kameraövervakningen för att jag prompt vill köra tokfort, utan för att det är en dålig metod som dessutom på sikt sätter vår frihet och personliga integritet i fara. Upp till kamp! /// Gunnar E. |
|
| Grattis till 800 gunnare! Fast nu rapporterar jag alla dina inlägg så att du åker ner på noll igen;-) | |
|
Jag håller väl i stort sett med på allt i Gunnars senaste inlägg. Funderar dock ibland de rätt frekventa inläggen på alla möjliga idéer om hur man skall undkomma böter osv för än det ena och än det andra, inte bara just fartkameror och liknande. Åker man dit så får man givetvis ta smällen och stå för konsekvenserna, det blir många gånger bara patetiskt att protestera och skriva en massa inlägg osv. Obs har inget samband med just denna tråden. Det är alltid bra att känna till hur reglerna är utformade och tillämpas osv. Sen kan det även i vissa lägen leda till ökad kontroll osv om t.ex polisen, vägverket, ASB eller vem det nu kan vara märker en plötslig ökning av t.ex färgade lampor, blixtljus osv på bilar. Inte bra för någon eller hur? FP |
|
750iAL |
äh hålla hastigheten e la inte mitt bord egentligen men vill bara bespara er dom pengar det kostar att bli av med kortet... Ja har vart av med mitt 3 gånger om..alltså blivit av med det vilket innebär nytt förarprov.... Nu har man nyss fyllt 30 o tagit mc kort så nu e det dax att skärpa sig.. Böterna baseras på din inkomst i sånna här fall så det gynnar bara folk med låg inkomst om man säger så... Ja o kompisen körde lika fort fick samma straff..indragning..men ja fick böta 14800:- o han som inte jobbar fick betala 3000:- det tycker ja e orättvisa om ngt..så snälla håll hastigheterna på alla stora vägar..dom mindre e det ju liten risk att torska på...ibland bör tilläggas..:-) |
|
Dom flesta tycker nog tvärtom, inkl jag själv. Böter efter inkomst är väl det mest rättvisa alternativet. Synd bara att man inte utnyttjar det fullt ut som i Finland t.ex, där kan man lätt åka på 6-siffriga belopp eller mera om man dummar sig. Man lär sig liksom bättre då skulle jag tro.... FP |
|
|
Appropå ögontjäneri, de flesta av oss sänker väl även hastigheten förbi en bemannad kontroll om vi får möjligheten.. Där har vi också ögontjäneri, isf. Har nu sett ett foto från ett kameraskåp, blev inte vidare impad. Rabatten var någonstans mellan 15-20 km/h på 90-väg, lite osäkert med hastighetsmätarens felvisning. Sex på alla fyra, roligast så! |
|
| Jodå, vid säkert ett dussin tillfällen har en kraftig inbromsning i sista ögonblicket räddat mig vid laserkontroller, men kamerorna är ju lättare, eftersom de står still och det förvarnas med skyltning i god tid. Laser och andra bemannade kontroller är mer svårförutsägbara (möjligen medd undantag av E4 genom Östergötland). | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.