AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.060

Import, vilken modell? sugen på 523.

vilken modell ska jag välja?
Är fruktansvärt sugen på en 523 men är lite tveksam då jag inte har så stor koll på kostnader av reservdelar..

Snälla hjälp mig i valet och kvalet!
za
110
zandman
528i(M) -98
tjo!
Har själv en 528:a -98 och kompisen en 523:a -98 (båda manuella) och vill påstå att 528:an är en betydligt roligare bil, med mer vrid från "botten", samt att den går billigare både på landsväg och vid statskörning.
så mitt råd är självklart: satsa på en 528i och då gärna manuell för lite "sportigare" körning eller en automat för lite "glidigare" körning, bilen i fråga passar utmärkt till båda alternativen!!
och 528:an är ju inte nå dyrare i res.delar än 523:an, hoppas du hittar din "drömbil"
mvh // Zandman

//Kent
Jag läste att du har kört Audi innan.. nu vet jag iofs inte vilken modell men är det någon större skilnad i reservdelskostnad märkena emellan?
Har nämligen själv en Audi A4 1.8t quattro för tillfället
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Varför importera?

När det gäller reservdelar så är det bara att ringa till din "lokala" firma och be om priser för de vanligaste delarna och sedan jmf med Ådi.
Tag ngt regnr på en 523 så får du fram chassinummer på www.vv.se som du kan använda vid prisförfrågan.

Mvh, Thomas E

"I used to jog but the iscubes kept falling out of my glas."

Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Reservdelar är inte speciellt dyrt till BMW jämfört med andra märken. Hur Audi ligger till har jag inte riktigt kläm på.

Åker själv bla 523-00 med steptronic. Mest landsvägskörning och jag är mycket nöjd med bilen. Vid omkörning lägger man bara i sportläget eller växlar manuellt så är bilen ganska pigg tycker jag.
e39 är bekväma bilar och sköna att köra.
Jag tycker inte skillnaden är speciellt stor mellan 523 och 528. Vill du ha mer krut satsa då istället på 530 från -01 fantastisk motor.

Varför importera? Knappast några pengar att tjäna, finns gott om bilar i Sverige. Har du speciella krav på din bil så kanske det är lättare att hitta en i Tyskland pga det stora utbudet.

jag har kollat på en import sida ni säkert känner igen.. mobile.de
Där har jag hittat många 523:or som jag jämfört priser på.. de är ju grymt mycket billigare än här hemma.. + att man får mycket utrustning för pengarna..

tack för alla svar!
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Visst är mobile bekant, har du nåt exempel?
Man får dock tänka på att spridningen blir större pga det större utbudet. Dvs det finns riktigt dåliga exemplar och riktigt fina och allt däremellan.

Jag tittade lite åt Tyskland i våras innan jag köpte min 523 men såg ingen större vinst när allt var inräknat, resa uppehälle semesterdar, registrering mm mm.

Finns som sagt väldigt gott om e39 i Sverige och priserna är i allra högsta grad förhandlingsbara.

okej.. jag har ingen erfarenhet alls när det gäller import om jag ska vara ärlig.. har börjat fundera på det då min kompis morsa har en vän som brukar importera från tyskland och isf ska han hjälpa oss att skaffa hem en bra bil..

säg att jag har 80.000 - 90.000:- att röra mig med.. jag har kikat runt på vissa svensksålda 523:or och har bara hittat dyrare.. du har ingen sida du kan rekommendera?

jag slipper ju gärna att importera..

Tack
jag vill ju inte ha äldre än årsmodell 97 helst..
He
478
Heli
330eT -20 Portimao blå, M paket,mm..
Svenska sidor med bmw till salu:
Den här-kika under powerbörsen
Blocket.se
bytbil.com-visserligen bara bilhandlare

Oavsett om du skall importera själv eller ta hjälp, Lusläs importguiden här på sidan. Sätt dig sen en stund och sök igenom gamla inlägg om import, du kommer att hitta massor med info både positiv och negativ.
Jag importerade min bil sommaren 2002 och vid det laget hade jag läst och nagelfarit så länge att jag trodde min sambo skulle strypa mig i sömnen:P Man kan helt enkelt inte veta för mycket när det gäller att handla bil.

När det gäller dina bilfunderingar: Jag var i valet mellan 523 och 528, så här i efterhand kan jag nog dra slutsatsen att skillnaden är marginell, 523 har tydligen nästan samma effekt som 528, oavsett vad bmw anger. Jag valde 528 då jag ville ha automatlåda, det extra vridet är trevligt. Sen om du skall importera eller inte. för 80-90k bör du få tag i en ganska standard svensksåld, för samma peng får du säkert tag i en tysk med mer godis i.
Godis är gott, men priset du betalar för detta godis är att det alltid är lite mer osäkert med historiken på privatimporterat. Oavsett vem som köper den, du eller nån bekant, så lägg tiden det tar att kolla upp bilen, få serviceboken faxad till dig och kolla den mot den/de verkstäder som stämplat den, be om en kopia av "briefet" och kolla upp det med, ja allt detta och mycket mer står redan i importguiden så läs på där:) Det är tyvär otroligt enkelt att fiffla med mätarställningen på bmw, och de flesta andra bilar med. och det finns säkert många här som kan berätta hur det känns att få reda på att bilen är 10-15k mil äldre än vad de trodde.
Det är inte säkert att en bil är ärligare bara för att den är svenksåld, men här är det så mycket enklare att kolla detta med bilregistret, gamla besiktningsprotokoll etc.

Låt dig nu inte avskräckas för mycket av mig, för den som är noga och har tålamod när han letar så väntar en fantastiskt trevlig bil till rätt pengar där ute nånstans:)

Länk

/Udo Dirkelsniff

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.