|
|
|
|---|---|
|
Det är nämligen så att jag har en Audi A4 för tillfället men är sugen på att importera en BMW 520 eller 523. Nu undrar jag alltså om reservdelarna är väldigt dyra om man jämför med en Audi t.ex. Är det kanske bättre att skaffa en 3-serie?? ÖVERTYGA MIG ATT SKAFFA EN BMW :) | |
|
Reservdelspriser på BMW är generellt sett billigare än till motsvarande Audi. Det BMW brukar "åka dit" på vid jämförelser är delar som tex avgassystem som kostar 3ggr så mycket men jag har ännu inte förstått varför man skall byta ett sånt då de är gjorda i rostfritt! Ett annat exempel är komplett framlykta men på BMW kan man byta bara glaset (som är gjort i plast!) Varje gång jag läser dessa jämföra reservdelsprisertest blir jag galen... de jämför "alltid" äpplen med päron. Min nu pensionerade far hade bilverkstad i 45år och erfarenheterna om servicedelar till Audi är som sagt att de är dyra jämfört med de flesta andra märken, så det var en lätt match för BMW. ---- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 ---- |
|
|
Jag tycker BMW:s reservdelar är förhållandevis billiga jämfört med andra märken som Volvo och Audi. Vi har både Volvo och BMW i familjen och nästan alla reservdelar till Volvon är dyrare. Visst är BMWs avgassystem dyra, men de håller mycket mycket länge. Jag bytte fram o bak ljuddämpare + monteringssats på min 525i -90 för ca 1 år sedan, kostnad ca 6000:-. Kan nämnas att det som satt där höll i 14 år och 20000 mil!! /Per |
|
|
okej. det låter ju bra.. vilken modell tror ni är bäst att importera? känns som att man får mycket för pengarna om man skaffar sig en 5-serie.. |
|
|
mathias_aberg, Det lönar sig inte rent ekonomiskt att importera en tidig E39. Utbudet i sverige är redan (för) stort, och priserna är nästan lägre här hemma än i tyskland. Enda anledningen till att importera skulle vara om du vill ha en speciell modell med ovanlig utrustning eller så. Mvh, Kalle _____ 525an: Länk |
|
|
Mina erfarenheter är att Audi 100/A6 har bättre kvalitet men otroligt mycket dyrare reservdelar och service. Har haft 5st Audi 100 och 6st BMW. Summa är att BMW blir billigare enligt mina erfarenheter. Jag har/haft 2st E39 och på dom är det irriterande småfel( bakre torkare går av, Gummilister i dörrar går sönder, dörrar gnekar ellås till bakluckan osv) iofs billigt att byta själv men när man undersöker delarna så är dom pickliga tycker jag. Körmässigt är det stor skillnad speciellt när du har lärt dig bilen, koppla ur antisladd/spinn och då kan du ligga med långa svaga uppställ i 100-120 knyck och dessutom med full kontroll. Man får otroligt mycket för pengarna om du köper en femma 528 tycker jag är den optimala kompromissen om man inte kör väldigt mycket (då kan diesel vara alternativet) JAg lär väl få på fan nu när jag andas något negativt om BMW men totalt så tycker jag ändå BMW är bästa köpet. Göran |
|
|
Finns det ingen som vet något annat ställe att kolla bilar på än här och blocket? vill gärna jämföra med så många bilar som möjligt.. tack på förhand! |
|
|
annomsguiden.nu finns det en som heter. Denna samlar annonser från flera sajter, bla blocket. De flesta intressanta ligger dock på blocket så den kanske inte tillför så mycket. Kolla bytbil och bilweb också. Anders |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.