|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Stavros>>Den motorn hade ju tagit skada iom att dem höll på att fylla på "då o då" vilket tyder på slitage+att det "räddade" väl motorn från att skära i och med att den fick iaf lite färsk olja "då o då" :) Mvh Janne. |
|
|
På 29000 mil hinner väl alla motorer förbränna/läcka lite olja...? Vad jag menar är att dom aldrig bytt olja. Dvs lossat oljepluggen på tråget. Illa nog att det ska behöva gå så långt att oljelampan hinner börja lysa innan man fyller på mer olja.. |
|
|
Jag fyller inte på någonting mellan mina byten...Går naturligtvis inte att jämföra vagnarnas skötsel ;)(jag byter olja +filter med jämna mellanrum, om nu någon missat det ),men allt beror ju på hur ofta dem fyllde på också,vilket du kanske inte vet m.a.o. :) Om det bara var någon enstaka gång på 29000mil,då är motorn troligen i ett hyffsat bra skick,men det framkom inte hur ofta dem fyllde på... Mvh Janne. |
|
|
Det går alltid att hitta exempel på bilar som misshandlats brutalt och fortfarande är "fräscha" (enligt ägaren i alla fall, som troligen har en annan referenspunkt på skalan över vad som är "fräscht", än en mer normal bilist i allmänhet och en entusiast i synnerhet!). Men jag tror nog att det finns ganska många fler exempel på bilar som gått sönder pga bristande underhåll och uteblivna oljebyten, men det är nog inte så många som förvånas över ett sådant faktum och därmed talar man tyst om att ägarnas uppenbara misshandel av fordonen gjorde att de gick sönder... Inte så många som basunerar ut "Jag servade inte bilen någon gång på åtta år, och nu gick den sönder efter bara 10 000 mil - skandal vilken dålig kvalitet!"...vem vill idiotförklara sig själv på det sättet? Men det råder inget tvivel om att moderna oljor generellt är väldigt bra och det är i kombination med oftast bra kvalitet i motorerna på moderna bilar, ovanligt med rena haverier som är smörjmedelrelaterade. Man bör dock tänka på att de flesta exempel som folkt plockar fram som "bevis" för att man inte behöver serva bilen, handlar om robusta och lågtrimmade motorer. Volvos gamla gjutjärnsmotorer får man nästan aktivt slå ihjäl för att få ett haveri, samma sak med smallblock V8-orna i brukstrimnivå. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan>>>Så är det,jag har en "kompis" som ägde en Volvo 142:a som han aldrig bytte olja på(även konstaterat av andra än ägaren själv då)Han hade den bilen i mer än 10 år(från i princip ny har jag för mig)...Han fyllde på olja med "jämna intervall" och den sålde han till och med vidare sedan...Fattar inte att den motorn öht gick när man tittade under kåpan,koksad gammal olja så till den milda grad att det nästan var svårt att se att det fanns någon mekanik där under skiten :) Mvh Janne. |
|
|
Janne T: Kan garantera att det inte fylldes på olja ofta i den bilen... Obeservera att jag sitter inte här och hyllar eller förespråkar färre oljebyten. Det var bara ett konstaterande att en motor tål otrolig missskötsel i vissa fall. |
|
|
"Oil is cheap, engines are not!" JJ BMW.C.S #557 |
|
|
någon sa olja är billigare än metall, det beror väl på hur man resonerar. Säg att man byter olja var 500mil, bilen tar 5liter och man kör 1500mil per år. Det går då åt 15liter per år, väljer man en ganska dyr och bra olja så kan man lugnt räkna med 100kr/l vilket blir 1500kr/år i olje service=ganska dyrt!!! Betänk på 10års tid, då har man lagt ut 15000kr + nya oljefilter varje gång (30*100) = 18000kr totalt. Om man slarva med oljeservicen på 10års tid och avverkar 15000mil, finns det många exempel på att bilen fungerar bra och felfritt, men bra är det ju då inte. Det som slits generellt av dålig oljeservice är kamaxel och vipparmar = kostnad av 5000-6000kr+lite packningar för att demontera topp+ventilkåpa. I detta jämförda exempel kan man byta kamaxel+vipparmar mm hela tre gånger på dessa 10år och 15000mil och ändå inte behöva lägga ut mer pengar än de som byter olja var 500e mil. Gör man jobbet själv anser jag det helt onödigt att hålla på och byta olja på det sättet om man har en någorlunda gammal eller lättmekad bil. Gäller det specialbilar med extremt dyra motordelar eller bilar som är krångliga att meka med kan jag köpa att man byter olja ofta. Nu beror det naturligtvis på vad man väljer för olja, men man kan inte låta bli att tänka (vad onödigt) när folk byter var 500e mil. Okej om man kör som vissa tokar och håller fullt helatiden, då motorn bevisligen slits hårt, men vid vanlig körning känns det väldigt onödigt. |
|
| Nu kommer väl någon och säger att de och de och de slits också och okej, kanske det finns de hel del annat också som man kan åka på och byta vid sparsamma oljebyten, kanske vevlagret kan ta skada tex? | |
|
Skulle nog vilja hävda att de motorer som slits mest, är de som får många kallstarter och korta körsträckor där oljan sällan eller aldrig når full arbetstemperatur. Kan hålla med om att det ofta är svårt att ekonomiskt försvara oljebyte var 500:e mil när man använder bra syntetolja. Däremot är det oftast ekonomiskt försvarbart att använda bra syntetolja istället för mineralolja. Lägre slitage, lägre bränsleförbrukning och möjlighet till längre oljebytesintervall gör det lätt att räkna hem merkostnaden för syntetoljan vid varje byte. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
andha45 |
Har lite svårt att se att motorn skulle gå tystare och mjukare när man efter 500 mil byter olja (eller ens efter 1000 mil om man kör mkt landsväg). För mig är oljan då bytt nyligen (ca 2 mån) och endast en el möjligen två gröna pluppar har slocknat. Men det kanske beror på att jag inte är entusiast... BMW R6 är ju hållbara motorer så jag fortsätter i enlighet med SI-indikationerna... Not: tom årsmod. 98 har e39 ca 1500 mil intervall, from 99 ca 2500. e36 (de senare iaf) har 1500 mil, e39 2500, e34 har ca 1200 mil |
Champ |
Kör med Motul med mycket gôtt resultat. Kommer sluta med Castrol! Motul anv. till de flesta motorcyklar! |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.