AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.469

Byta olja...

Sida 1 av 2
Croazia
Hej igen.
Hur viktigt är det att oljan byts i tid egentligen dvs. 1500 mil?

Gjorde en INSP I nu i juli 2004 och sedan drog jag ut på en Europa semester strax före jul så blev det dags för olje service igen, men jag tänkte vänta till slutet av januari. Jag kommer säkert att köra ca 1800 mil på samma olja.

Vissa skryter att dom minssan byter olja vart 500 mil., vansinne tycker.

Inte fan kan motorn lida eller bli förstörd pga. detta.

Alex

tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Oljebytes intervallerna finns ju där av en anledning...

Dumt och snåla på en såpass billig sak egentligen, dessutom på vintern när bilen verkligen behöver en bra olja.

/Johan Tryggvesson

-Raka sexor låta bäst-
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jag säger så här>>>>Om en bilägare ska göra någonting öht med sin bil under låt säga ett år, då borde den enda grejen vara ett olje+filterbyte i motorn.

M.a.o.>>> JAG tycker inte att man ska vänta med ett byte.

Men visst, moderna oljor klarar av mycket längre serviceintervaller nuförtiden...Förutsatt att du nu har en högkvalitativ olja i vagnen.

Mvh Janne.
en så enkel sak som att byta olja och filter i motorn (och växellåda samt bakaxel när man ändå håller på) är det enklaste och mest skadeförebyggande man kan göra som bilägare! jag hade tveklöst bytt, hellre en gång för mycket!

MVH
Johan K
Croazia: Du ligger numera på min svarta lista över personer som jag aldrig kommer att köpa en bil av ;)

Självklart byter man hellre en gång för mycket än ökar slitaget på sin bil. Oljefiltret blir dessutom snabbare skitigt än oljan, så bytet kan ändå vara motiverat.

/// Olof

- Überlegenheit aus Bayern -

Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det finns M52/M62 motorer som rullat 4000 mil på samma olja visst fungerar dom utan anmärkning, så det finns säkert en del marginal på serviceintervallen. MEN olja är billigare än metall och den absolut billigast livsupphållande sättet att ge motorn ett långt liv är täta oljebyten.
Och serviceintevallen räknar liter bensin så antalet mil kan ju bli betydligt mera än 1500mil om man kör långkörning.
Har du en högkvalitets helsyntet i den bil så är det inga fara att köra över med några liter/kilometer. Men inget jag skulle göra.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Croazia:

Vilken olja har du i nu?

Om det är en helsyntet som Hasso skriver och om den inte är väldigt sotig så kan du vänta men det är på vintern som en ny olja gör störst nytta...

Mvh
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om det är SLX i motorn är det troligen ingen större fara, men det beror lite på hur du kör och vilket skick motorn är i...

Normalt sett skall en bra syntetolja (dit man kan räkna SLX) hålla minst 4000 mil i en frisk och modern motor under "normala" körförhållanden.

I Sverige under vintertid kan det dock bli en hel del kallstarter och stora temperaturskillnader i motorn/oljan, vilket bland annat kan leda till kondensvatten och bensin i oljan.

Svagaste länken i smörjningen av motorn brukar oftast vara oljefiltrets kapacitet. Det är oftast så att filtret håller betydligt kortare tid än oljan!

Ett oljebyte bör inte ta mer än 10 minuter medan du väntar...men du kanske inte ens har tid med det? ;o)

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Lugna nu! Om Croazia överstiger serviceintervallen med 300 mil så havererar inte motorn inom en snar framtid. När han dessutom kört med en varm motor i Europa mååånga mil i sträck. Någon måtta på pedanteriet får det lov att vara! :)

Croazia
TACK Stavros!!

Måånga mil i Europa blev det. Stockholm-Split (Kroatien) 2700 mil
stängde jag av bilen 6 ggr. Tankade tom. bilen med motorn igång pga. värmen ville att AC skulle kyla.

Ha en trevlig helg Stavros.

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Är det bra 1500 mil serviceintervall på e39orna?
Croazia, jag använde en "glimten i ögat"-smiley, det var alltså ett skämt. Ganska lågt att dra till med personangrepp.

/// Olof

- Überlegenheit aus Bayern -

Länk
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Croazia:

Vad har du för olja i motorn? Är den sotig?
parolof
brukar byta var 500 mil på alla mina bilar, så som tidigare sagts är olja billigare än metall, det märks direkt på motorn att den går lugnare och tystare med fräsch olja
sv
334
svenne540
Bmw 540ia -94
håller med Paralof byter med efter 500mil castrol magnatech kör jag på!!!mvh Micke
Jag kör två byten per år och det brukar bli ca 500 mil mellan bytena.

J
193
J Power
Väntar på M5 F10!
Jag byter olja och filter 2ggr/år i genomsnitt. November och april. Jag hamnar oftast runt 1000 mil per år, men ser det ut som om jag överskrider jag 1500 så blir det ett tredje byte efter semestern.
Har inte e39 servicelampor som börjar lysa när det är dags att byta olja?

Jag gissar att 1500 landsvägsmil inte tär på oljan lika mycket som 1500 stadsmil.
J
193
J Power
Väntar på M5 F10!
Jodå, E39 har servicelampor som indikerar oljeservice. Men precis som Hasso säger så räknar serviceintervallen liter bensin och inte körda mil. Det är bättre att kosta på sig byte en gång för mycket (och för tidigt) än en gång för lite. Kombinationen körstil, antal mil och hur mycket stads-/landsvägstrafik får avgöra hur ofta man byter tycker jag.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
olja är en väldigt intressant diskussion, jag pratade med en kille som påstådde att han kört en chevrolet van, typ åttitalare nånting i 50000mil utan att byta olja, det enda som han egentligen behövde byta förutom normala slitdelar var växellådsrenovering, det verkar sjukt tycker jag. Han har nu idag en MB 300CE combie från tidigt 1990tal som har rullat 30000+ mil med samma olja, han påstår att det inte är någon fara och att bilen fungerar som den ska, han propagerar för något tillsatsmedel (kommer ej ihåg vilket) i oljan som ökar friktionen i den, vilket skall göra susen tydligen. Killen tävlar själv i isracing, han köper in M5motorer (3.6l) från Tyskland och borrar upp dem och byter lite grejor (inte så mycket enligt honom själv) och sedan plockar han ut runt 400hk. Det bästa är att han får tag i sådana motorer för väldigt låga pengar 5000-10000kr, han använder M5motorerna för att just 3.6 är väldigt hållbar och tål trimmning bra.
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
En kompis föräldrar bytte aldrig olja på deras Audi 80 GTE -86.
De fyllde bara på när lampan lyste. Den fick ingen vård alls.
Den skrotade dom vid 29000 mil för ca 4-5 år sen. Men den gick fortfarande okej i motorn. När dom köpte den hade den gått 3000 mil.
Hade bilen tur fick den en tvätt nere vid ladugården med lite yes diskmedel en gång om året.

Det luktade för övrigt groteskt mycket ladugård om den bilen...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.