AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.047

värför bli oljan svart så fort...

marre86
Hallo hallo!

Har en bmw m3,a byter ojan + orginallfiltret runt vad 500-700mil.

med castrols 10w/60.

undrar bara varför oljan alldrig kan se ren ut alltid lite svart direkt efter olje bytet

varför bli de så någon som vet de?

hur kan jag rätta till de så oljan ser ren ut?

Mvh

Det ligger gammal olja kvar i diverse oljekanaler, pumpen och lite i lagren. Var glad för det för annars skulle den slita hårt när du startar efter oljebytet.

Vill du den ska se ren ut så får du väl byta olja, sen köra en stund sen byta olja direkt igen. Men det är ju inte så billigt förstås.. :)

----
Projekt Ascona B: Länk
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Om en olja blir svart i princip direkt efter ett oljebyte då finns nog risken att maskinen inte fått den behövliga oljeservicen tidigare...

Men det beror på hur lång tid "svartnandet" tar,normalt är att den blir svart hyffsat fort iom att moderna oljor tar med o rensar skit bättre än förr...

Men som tidigare sagts så kan du göra ett par oljebyten(inkl. filtret) i relativt snabb följd,då bör du ha fått bort "värsta skiten" iaf och oljan borde då kunna hålla en "ren" nyans längre..

Mvh Janne.
Undra om allt står rätt till?
Byter Olja efter 7-800 mil på sommarbilen, Miata. Oljan blir aldrig svart. De första 300 milen syns knappast någon förändring, kan vara svårt att se märket på oljestickan. Vid bytet 4-500 mil senare brukar den fått en något mörkare nyans. Men den ser absolut inte förbrukad ut.

Det finns något som kallas Engine Flush - en invändig tvätt av motorn där alla gamla avlagringar följer med. Några i Miataklubben har gjort det med mkt gott resultat. Miatan får ganska lätt problem med tickande lyftare vid slarv med oljan, oljebyte hjälper högs kortvarigt, och Engine Flush kurerade problemet.

Länk

/Niclas
på mina båda e30 svartnade det på stickan rätt så fort, rätt så bra servade när jag köpte dom, dock var det lite väl längesen senaste oljebytet så det kan nog ha satt sina spår...e36an däremot :) när jag köpte den så var det dags för oljebyte enligt säljaren och papperna så jag bytte, oljan var lite chokladbrun i färgen, absolut inte svart och den hade gått 1000 mil...bytte en gång till nu i somras (efter 1000 mil) och den var ju svartare, dock inte helsvart...det roliga är dock att den hela tiden varit bra i färgen på stickan, aldrig jättemörk utan ljus och fin!

MVH
Johan K
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Olika oljor har lite olika färg, vissa oljor är väldigt mörka redan när de slås i motorn.

Att oljan blir svart visar egentligen att oljan gör sitt jobb genom att hålla smutsen svävande i oljan så den kan filtreras bort i filtret.

Lite gammal olja står som sagt alltid kvar i motorn när man tappat ur oljan.

Annars kan du som sagt använda "sköljolja" eller engine flush, men det är tveksamt om du tjänar speciellt mycket på det eftersom du har en bra olja.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
-BeeMWe-
Johan B: Hur är en 10W 60W olja att ha på en sallad med lite tomater, lök och gurka i ?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.