AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.452

E30 Bytt silentblock - klonket kvarstår, Vad är felet?

Hej!

Hämtade just BMWn från verkstaden, hade den inlämnad för byte av silentblock/bakvagnsbussningar.
Har varit ett störande klonk/skrammelljud från bakvagnen så länge jag haft bilen.
Trodde det skulle försvinna iom. byte av dessa. Men det enda som försvann var dock 1966kr ur min plånbok... (vilket var 300kr över angivet pris...)

Hann inte prata med mekanikern om han sett något annat förslitet i bakvagnen, så jag frågar er! :-)

Vad kan det vara som skramlar, klonkar och lever om vid växlingar från 1-2-3ans växel, förutom silentblocken?

Man kan framkalla ljudet om man växlar oförsiktigt mellan växlarna, låter nästan som om något sitter löst och den känns halvslapp i drivlinan. Det är både klonk och ett visst skramlande/rasslande ljud.

Snälla hjälp mig.

Mvh Carl
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Oops,
det låter som det skulle kunna vara diffen som glappar...
Eller, om du har tur, en drivknut.

/// Gunnar E.
Ok, men om det vore diffen, skulle den inte ha missljud även när man inte växlar då?

Svårt att byta drivknut?

Hoppas det inte är diffen, det är en 25% lamelldiff ju...
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Bärarmsbussningar (de som sitter på själva bakvagnsbryggan, två per bärarm), bussning till slutväxel, växellådsfästen, stödlager (borde vara tvärslut och ge ett skramlande ljud på tomgång i så fall), stötdämparfästen (skramlar oftast på skumpig väg) - listat i sannolikhetsordning.

/Johan Tryggvesson

-Raka sexor låta bäst-
Bärarmsbussningar: är det inte samma som silentblock?

Bussning till slutväxel: hur kollar jag enklast den?

Växellådsfästen: Bode jag inte ha vibrationer då?

Stödlager: borde det inte vibrera i kardanaxeln om det vore slut?

Stötdämparfästen: har inget klonk i bakvagnen vid gupp o.d.

Hardyskivan då?
Hur mycket ska man normalt kunna dra drivaxlarna fram och tillbaka med växel i? Alltså, hur stort glapp är normalt?
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Nej, silentblock är de stora runda som sitter på var sida om bakvagnsbryggan, bärarmsbussningarna sitter på ovansidan "i" bärarmsfästena.

Bussningen till slutväxeln är den stora runda som slutväxeln är fäst i bottenplattan med. Kryp under bilen och den sitter till vänster (sett bakifrån) om slutväxeln med en bult rakt igenom.

Mitt stödlager var helslut utan att man kände några vibrationer vare sig i växelspak eller bil.

Hardyskivan kan också vara en tänkbar orsak.

/Johan Tryggvesson

-Raka sexor låta bäst-
Bärarmsbussningarna, kan de orsaka detta ljud alltså? Har nämligen sett torrsprickor i dessa om det är de jag tror det är. Sitter väl inga fler bussningar på ovansidan än dom så i såfall skulle det kunna bero på dom...

Hur kan jag se på de olika bussningarna och lagren om de är dåliga?

Suck, ser inte fram emot felsökning av detta bara, iom. att det är så många tänkbara felkällor.

Fler tips mottages gärna!

Mvh Carl
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Förväxla dem inte med bussningarna i pendelstagen till krängningshämmaren bara. Bärarmsbussningarna är rätt så svåra att se: Länk nummer 8 på bilden.

/Johan Tryggvesson

-Raka sexor låta bäst-
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Förlåt nummer 9 skall det givetvis vara.

Länk nummer 13 på denna bilden är slutväxelbussningen.

/Johan Tryggvesson

-Raka sexor låta bäst-
Okej. Tackar för svaren, har lite att kolla upp nu.
Om du/ni kommer på fler förslag så mottages det gärna.

Mvh Carl
NF
440
NFd
325im -87
Du har väl kollat att det inte bara är avgasrör eller ljuddämparn
som går emot något när du gasar eller växlar?
Ibland ser man ej skogen för träden.

Nisse
Skulle gissa på bussningen till klumpen, den som sitter i kåpan.
NFd: Nej, jag har inte kollat evgassystemet, men jag tycket det borde klonka "annorlunda" av det. Kan vara värt att kolla dock.

Markus Fors: Kan man se på bussningen till klumpen om den är dålig?
Hur byter man denna?
Har nu varit och pratat med mekanikern som bytte silentblocken.
Han hade sett att bussningen till slutväxeln var dålig, övriga bussningar var bra. Så det blir till att byta den också.

Någon som vet hur man gör? Tänkte byta den själv, istället för att lämna bort bilen.

Tips mottages gärna!

Tack för alla era svar!
Fu
52
Fullställ
BMW Z3 Coupe 2,8
Tjena
Carl L: Har precis samma problem som du har och har fått höra av alla att de är bakvagnsbussningar.
Visa användare
177
BMWseven
BMW 528IM -97
Den bussningen måste pressas i/ur om jag inte missminner mig..
Visa användare
196
M_persson
(saknar bil)
Carl L: Har du bytt bussningen till bakaxelklumpen? Gick det lätt? Hur gjorde du? Ska byta på min samtidigt som jag byter silentblocken.

Har kollat lite priser o det är väldigt fina priser på Bildelsimporten, på BMW är det ju flerdubbla priset! Är det bra kvalitet på reservdelar från Bildelsimporten?

Varför välja något annat när man kan åka BMW!!
M_persson: Bussningen som sitter diffkåpan kan du demontera med hjälp av en bågfil. Förutsatt att det är en standardbussning som sitter där nu.
Gör ett hål i gummit och såga av manteln Obs, såga inte för mycket så du skapar en brottanvisning i örats gods.

När du ska montera bussningen så är det lite lurigt.
Jag har använt mig av en hydraulpump, ihåliga domkrafter och lite gängstång.
Det kan kanskle fungera att använda ett stabilt skruvstycke om man har tabit lös kåpan .

Om ni byter bussning så kan nin montera en bussning avsedd för Z3 M. Den är förstärkt med mer metall fastvulkad för mer stabilitet.

/Anton
M_persson: Nej jag har inte fått fingrarna ur än. Har pysslat med lite andra delar på bilen.
Får se om det blir byte innan sommaren.

Skriver hur det gick då.

Mvh Carl.

Bilen:
Länk
Visa användare
196
M_persson
(saknar bil)
Ska lämna iväg min bil imorgon tisdag till en kille i Gävle som ska byta båda silentblock och bakaxelklumpsbussningen.

Varför välja något annat när man kan åka BMW!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.