AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.349

Project 325 cab turbo

Ap
97
ApOllO325
325Cab -90
har lite frågor?
Varför köra med turbo kam? Nödvändigt?
Svetsa igen vattenhål?
Håller stål packning ungefär lika bra som oringat?.

Siktar på 450 motor hk.

/mvh jonas
Ja
1.557
JaJsEn
320IK -88
750IAL Highline -90
318I Touring -91
325IX -87
320I -92
R80/7 -78
sök eller gå in på Länk

mvh Erik Jakobsson

Enligt Haynes är man "Proffesionell mekaniker" =)
Ap
97
ApOllO325
325Cab -90
Har inte tid och sitta och leta tyvärr.
Har redan gjort det i 2 timmar.
/(mvh jonas
Ch
1.171
Christian L
325 turbo-88
Varför köra med turbo-kam? Jo ca 50hk eller mer vid samma laddtryck... Det innebär ju att du inte behöver ladda så himla mkt oxå...

Svetsa igen vattenhål? Du kan lämna toppen till ppf så svetsar dom igen mitten i kylkanalerna! Det gör att toppen blir mkt stabilare, packningarna håller och Bäckis visste inte om nån som spräckt toppen efter svetsningen!

Köhler stålpackningen funkar inte! Jag vet :)

Oringat och orginal packning är det som gäller!

"Varför köra med turbo-kam? Jo ca 50hk eller mer vid samma laddtryck... Det innebär ju att du inte behöver ladda så himla mkt oxå..."

kan juh inte på fullaste allvar mena att man tjänar 50hk eller mer?!? på att byta till en vassare/bättre kam?.. det låter juh sjukt mkt.
Ch
1.171
Christian L
325 turbo-88
Låter det sjukt mkt???? Hör med bmw-andreas så får du se va han säger!
Jag hör hellre med ett bromspapper före och efter montering av kammen..

det låter som det säkraste kortet..

/mvh jocke

Notera att jag reagerade eftersom du skrev att ENBART kammen ger 50hk eller mer vid samma laddtryck, så jag förutsätter att man tar en trimmad motor med säg.. 1bars ladd, den har för enkelhetens skull 300hk före monteringen av trimkammen, så du menar då altså att på samma motor, så tjänar du motför org kammen 50hk+ på att byta till en turbo anpassad kam.

det låter som sagt, orimligt, men har nån bromspapper eller annat bevis som backar upp det så visst, då köper jag det.

/mvh jocke

jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Med tanke på att kammen ökar flödet och fyllnadsgraden så radikalt som en vass kam gör så skulle det innebära en hel massa mer luft vid samma laddtryck.

Ponera att du monterar kammen och att du kör med samma bitar som innan och att du nu får en kam som håller ventilerna öppna längre och mer så skulle det innebära att om wastegaten ej rörs så skulle du tappa tryck på att enbart byta kammen till den vassare, men du skulle säkerligen fylla motorn med lika mycket luft som innan. Om du däremot ställer upp trycket till det samma som innan monteringen av kammen så fyller du vid detta laddtryck motorn med mer luft vid samma tryck som innan.
Ch
1.171
Christian L
325 turbo-88
Ja precis, det har ju med flödet och mängden luft att göra. Vet ju dom som (inga namn) kör med standard kammar och laddar nästan 2bar och ändå inte plockar 500hk ur en M20, Sen kollar man på tex Ärtans 525 turbo han hade... Ladda 1,3bar med den kammen o portad topp, då vart det 500+ o en 11 på strippen! Så för mig låter det inte kostigt att kammen gör sån skillnad :)
hade inte Ärtans 525a en M50 snurra?..

jaja som sagt, om nån har bevis ser jag mig rättad , tills dess tycker jag det låter som mkt hästar för enbart en kam, men jag är inte sämre människa än att jag kan ha fel.

/mvh jocke

Ch
1.171
Christian L
325 turbo-88
En sak har du garanterat fel i ;) Det satt en M20B25 i Ärtans bil! Autronic, Holset agg, typ ett H1D eller va det nu heter, ladda 1,3bar... Det blir inte några 500+ med 1,3 bar med standard kam inte,. Sen kanske Bäckis gröpat i toppen också!?
Ap
97
ApOllO325
325Cab -90
Christian L: haha värsta insatt. :)
Kan jhu ringa dej när jag behöver hjälp med att sätta ihop min bil ;D.
Vi bor jhu trots allt i samma stad ;P.
Tack för svaren.
Var har jag prisinfo för toppen???
Och vart får man tag på kammen??
/mvh
Ch
1.171
Christian L
325 turbo-88
Tjena. Lämna toppen till PPF, tror dom tar 2000:- inkl riktplaning
Köp kammen av dom också, kostar 3500:-

Du kan skicka iväg ett mail te mig, ja har lite frågor om Carshine!
500+ med 1.3bars ladd låter juh riktigt mkt som sagt.

vore fint om nån kunde presentera bromsbänkspapper eller liknande, så man slapp spekulera.

gillar inte uppskattningar som sagt, utan svart på vitt är det enda som gäller när man snackar effekt kontra prestanda.

som sagt, håller fast vid att 50hk+ vid enbart kambyte och ingen annan modifiering på bilen (dvs inget ökat ladd eller liknande) låter orimligt, men bevis så ger jag mig gärna till känna som felaktig...

kanske Ärtan själv eller Bäckis har nåt att inflika?..

antar att om det är dom som utlovar denna effektökning med enbart kammen, så har dom papper som backar upp det?.
Ch
1.171
Christian L
325 turbo-88
Okej Sherlock det blir nog bra det :)
Nää men det är klart att jag ska lita på dina uppskattningar framför bevis, du är juh praktiskt taget Appegren själv du.

misstänker att du upprepar det du fått höra av nån annan utan en aning om hur det funkar eller varför det funkar som det gör.

men som sagt, tills nån har nåt slags bevis låter det otroligt i mina öron, om däremot Bäckis eller nån liknande, erfaren, erkänd bmw trimmare som hållit på med dessa grejjer i många år, säger att det är så, så får man väl lita på det.. men som sagt ditt ord betyder inte mkt mer än nån annan kvackares... du har säkerligen aldrig monterat en sån där kam på en turbo bil och själv sett / kännt resultatet, det har inte jag heller, och därför påstår jag inte några fakta.. 50hk + det är en väldigt hög siffra.. har bytt iaf 2 kamaxlar till trim på bmws, och visst, det var inga turbo bilar, det ger säkerligen mer på en turbo.. men dom siffrorna du anger, dvs 50hk+ för 3500:- låter juh som världens deal.. men..

Okej Meckar Micke, det blir nog bra det.. ;)

/mvh jocke

Ch
1.171
Christian L
325 turbo-88
Har aldrig påstått att jag skulle vara en mäster mekaniker eller att mina uppskattningar skulle motbevisa dina spekulationer... Men faktum är att ja har haft en 325 turbo så sent som i sommras med en sån kam! Och kört mot 2st bmw med turbo med liknande "delar" och det va STOR skillnad! Jag kan inte tänka mig att det går att jämföra effektökningen med en trimkam på en sugmotor, utan orginal kammen blir ju "fel" för överladd, det kan man se en del som får ladda tokmycket, pga att dom kör med orginal kam!
Jo, håller helt med dig i ditt resonemang, det blir självklart en betydelsefull effektökning med annan mer anpassad kam, bilen får även bättre spooluptid, och håller laddtrycket bättre på höga varv, tvivlar inte ett dugg på vad du säger.. det enda jag är skeptisk mot är angivelsen i hk, dvs att det skulle ge 50hk+ att bara byta kam på en motor som annars lämnas orörd mot tidigare.

insåg att mitt senaste medelande kunde uppfattas som drygt och sådär, det var inte min mening, försöker inte göra bort dig på nåt vis, undrar bara varsifrån dessa siffror kommer, för nån måste juh ha mätt upp dom, man kan juh inte bara montera kammen, hoppa i bilen, prov rita lite svartstreck på gatan och konstatera att det gav 50hk+ ungefär.. ;)

/mvh jocke

Ap
97
ApOllO325
325Cab -90
Christian L:
you got mail.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.