|
|
|
|---|---|
|
Vad en dumpventil för funktion? Nått man kan montera på en 528i-87? Ger det nån effekt på nått sett? Tycker det låter rätt sjysst med dump.... Mvh Jonah | |
|
Sitter det en turbo på din 528??? Om inte, så kan du ej använda en dump. |
|
|
Nopp har ingen men funderar på att skaffa en.... eller en kompressor... vad nu skillnaden är....Vill ha lite mer fart på 6:an. Mvh Jonah |
|
|
skillnaden mellan turbo och kompressor är att du kan få mera kräm i en turbo. Alltså, du kan på med mera laddtryck. Men då får du även en sk. "ketchupeffekt". Med en kompressor så får du ett jämnare drag över hela registret, dock inte samma effekt. Dumpventilens funktion är att reducera trycket. Finns 2 olika sorter Öppen dump och återcirkulerande. Öppen dump är vanligast om man har MAP-sensor. Återcirkulerande om man har LMM. Dock så går öppen att använda, men då får inte LMM va monterad på sugsidan. Öppen dump pyser ut luften i atmosfären. Medans återcirkulerande, så åker det till baka in i turbon. MVH |
|
| Jonah528: tänk efter om de är värt att kasta i en turbo i din bil först..sälj den annars och köp en bil med turbo | |
|
Som sagt vill inte förstör det orginala med motorn.. men finns det nått annat man kan gör för att höja lite på effekten... typ plana topp och såna grejjer.. e inte så haj på bmw 6:or... Mvh Jonah |
|
|
Jonah528: Beror ju helt hur mkt du vill öka effekten. Men om du ska sugtrimma så får du ju räkna med 1000kr/hästkraft.Men om du ska sugtrimma så kan du ju porta toppen, andra kammar, fullflödes m.m, samt köpa ett uni. Eprom och mappa om det hela. Då ger det bäst effekt.Men som sagt det är dyrt!! Turbokonvertering är dyyrt om man inte kan göra mkt själv villsäga. Samt vilken nivå man väljer att lägga sig på. Sen så kommer inga försäkringar att gälla heller, om du väljer att sätta på en turbo på din kärra, då den inte kommer gå att beskitiga. Sen vet jag inte om det är alu eller gjutjärns block du har samt topp. Alu tål tyvär inte så mycket effekt. Då topparna kan bli skeva. //jonas |
|
|
Får ett nytt sportsystem rostfritt från uppsala avgasteknik om tre dar, då får ja se om det behövs mer klös i bilen eller inte... Mvh Jonah |
|
|
Tack för alla tips och råd... Mvh Jonah |
|
|
Johan: inget illa men en 528 från 87 kanske inte är lämpligaste bil att börja trimma. Jaja låt mig förklara! Ta det här med vikten. Shishh vad dem här bilarna är tunga... Mycket isolering o mycket inredning att släpa på tyvärr. Mitt tips är om du nu måste ha mera effekt: lätta bilen, lätta den rejält. Jag menar ta bara framstolarna dem väger ju löjligt mycket. Läste i auto motor att en elinställd skinnstol vägde runt 70 kilo!!!! Sen huv, finns i kolfiber tex. osv osv. Släng ut reservhjul, domkraft med mera. på med lmm fälgar. O en trevlig bieffekt med lättning är att bilen stannar oxå mycket snabbare. |
|
|
Det är mycket spekulationer här. Ta och använd sökfunktionen om turbo, dumpventiler och kompressorer så har ni nog att läsa några dygn framöver. |
|
|
har redan lättat allt som går inom ramen för hur orginal den kan se ut. Res.hjulet e borta lika så lite inredning som inte syns, har visserligen en fet stereo men inget av de väger så himla mycket... nä det blir nog ingen trimmning bara lite lättare saker typ nytt ferritaavgas system och nya sport dämpare och fjädrar plus lite annat smått och gott...tack för alla tips... Mvh Jonah |
|
|
bajenfan85 Både en s.k turbo och kompressor har kompressor. Skillnaden ligger i hur kompressorn drivs. Turbo driver kompressorn med hjälp av avgaserna medans den som endast kallas för kompressor driver kompressorn från vevaxeln. |
|
| Nu läste jag heltokigt så nu vet jag inte ens vad jag skrev det för? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.