AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.031

E30 drar omväxlande åt höger/vänster

Visa användare
236
Linni229
BMW 640xd GC -16
Passat Alltrack -16
Hej!

Har en 320i E30 -89 som efter rattutslag vänster drar åt vänster och efter att man svängt höger drar åt höger. Särskilt om man gör fulla rattutslag. Så om jag svänger höger 90 grader i en korsning upp på en väg kommer bilen dra lite åt höger hela vägen, och samma om jag svängt vänster. Inte jättemycket, men vore kul om det gick att åtgärda!

Servooljan bytt för en månad sedan och servoremmen är spänd och fin. Hjulinställning gjord för två månader sedan, i och för sig med sommardäcken på.

Någon som vet...?
tu
267
turboputte
320i- 84 turbo
318i- 89
hej , exakt så som du beskriver de hade ja på en skåpbil jag körde förut , verkstan sa då att de var fel på styrstaget nåt lager ? eller att den hade krökt sig lite , var exakt likadant
mr
482
mr.christian
318i-89 x 2st
Har samma problem på min 318. Jag är helt övertygad att det är hjullagren på min som är glapp. Kolla "kvart-i-tre" greppet på hjulen så får Du se om det är samma på Din. Däremot har jag inga missljud från lagrena, bara glapp. Har bytt lager på ena sidan, men jag tror inte jag drog åt tillräckligt. (Ska visst vara 26-27kpm, enligt uppgift...) men det är inte kul att jobba ute denna årstiden...
Visa användare
236
Linni229
BMW 640xd GC -16
Passat Alltrack -16
Ena hjullagret fram är precis bytt, det andra verkar fortfarande friskt så vitt jag kan bedöma i alla fall. Inge glapp! Kan risiga spindelleder ge upphov till sånt?

mr
482
mr.christian
318i-89 x 2st
Ingen aning, men de är friska på min. Och Du hade ju precis gjort hjulinställning...? Då brukar hjulinställaren säga till om det är glapp i några leder. Men vem vet... Jag har faktiskt inte märkt något innan förrän dubbisarna kom på. 195/55-15 hakka2, helt nya.
Visa användare
236
Linni229
BMW 640xd GC -16
Passat Alltrack -16
Hjulinställningskillarna sa ingenting om glapp, då är spindellederna nog ok. Jag hade nästan friskrivit mina vinterdäck från skuld, men börjar misstänka dem lite nu. Kan verkligen ett par andra däck påverka gången så som jag beskrev innan? Alltså att den drar omväxlande t höger o vänster?

Tack för svaren förresten!
mr
482
mr.christian
318i-89 x 2st
Vet inte om däcken påverkar. Jag kör som sagt 55 profil på vintern för att få stabilitet, men 9 mm mjukt gummi kan ju göra det mjukt ändå... På min tror jag ändå att det är hjullagren som behöver spännas... Någon annan som har någon teori...?
Fjäderbenslagringarna gav den effekten på min E30 318 -87.
Bytte fjädrar och dämpare samtidigt med fjäderbenslagren så försvann det.
mr
482
mr.christian
318i-89 x 2st
Jaha, så bra. De hade jag inte tänkt på... Var sitter de och hur svårt att byta?
Sitter i övre änden av fjäderbenen fram, uppe i fjädertornen.
Hade samtidigt fjäderbrott på ena sidan, och i kombination med dåliga lagringar så stretade antagligen fjädern emot ibland.
Ganska svårt att byta, men inget man inte klarar om man är van att meka, det beror lite grann på utrustning man har tillgång till osv.
En Haynes-bok eller liknande är inte fel att skaffa först.
Inte säkert att det blir så dyrt på BMW eller annan verkstad heller, men vet inte vad det kostar.
Visa användare
236
Linni229
BMW 640xd GC -16
Passat Alltrack -16
Eller dyra om man inte grejar det själv?
mr
482
mr.christian
318i-89 x 2st
Är det de som kallas fjäderbensfäste i MotorNord för 410kr/st?
Kan det va värt, kanske...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.