|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Bjärrn: Lätta fram är absoult inte e30,utan bak...men du kanske mena bak? :) Förresten,om du ska sälja din 325 är ja intresserad! Stavros: hehe,mena mest när man använder bilen i bruksköring på vintern,då skulle man gärna vilja ha ett par extra kg där bak,men därimot när man ska leka är de inge fel på e30 :) så vi tänker nog lika kanske...:) |
|
|
Är det en 320 med eller utan kat? Har haft en utan kat (125hk) den gick vettigt satte i vassare kam i då drog jag lika med polarens 325 upp till hundra. Har nu en 320 med kat (129hk) å den är den slöaste bil jag haft riktigt seg å soppa tar den. ca2dl extra i snitt |
|
| 320 utan kat 129 hk | |
|
Nu blir man väl lychad om man säger att en 318i(M40) är bättre än en 320i...? Inga problem att hålla jämt vid rödljusen, men en skatteklass lägre många förs.klasser lägre och inte minst många deciliter/mil lägre... Men självklart, ljudet finns ju inte där...=( 325an upplever jag nästan som VÄL yster, omöjligt att hålla fartgränser och så... Men en trevlig bil är det.... |
|
|
Ja lätta bak är dom de vet jag, har varit ut på isen med min och den piskar ju polarns volvo (dock 240) alla gånger runt banan både på bredden och rakt fram, men de var väl inte direkt oväntat men kul var de då. Upplever då man kör som "vanligt" att bilen vill till att kana med framdäcken, betyder inte nödvändigtvis att den är lätt, kanske har för kassa framdäck men jaja... MvH Björn |
|
|
mr.christian: Nej, det finns flera på forumet som tycker som du; nämligen att en 318i är ett bättre val än en 320i. Och jag kan väl delvis hålla med, om det är ekonomin som tynger en. 318i kan uppfattas som lika snabb/snabbare än 320i pga motorns karaktär, kraften kommer snabbare i en 318i. Om man inte kallvarvar sin bil så innebär det att 318i är en piggare bil när man kör korta sträckor. Låter du å andra sidan en M20B20 varva ut, så ÄR den snabbare än en 318i. Inte särskilt mycket, men dock. Den främsta fördelen med 320i tycker jag själv är den raka sexans vibrationsfria gång och underbara motorsång när den varvas, en 318i kommer inte i närheten på någon av punkterna. Jag upplever också att en 320i går bättre än 318i på motorväg, när man kommer upp över 100-strecket och motorn är varm. Jag skulle välja 320i med hjärtat, och 318i med plånboken (ursprungligen formulerat av K Hansen här på forumet). Man kan resonera så att om man tänker köpa en 320i så kan man lika gärna köpa en 325i. Men faktum är att en 325i i riktigt fint skick i regel kostar nästan dubbelt så mycket, ibland mer. Andrahandsvärdet är betydligt högre. Därför anser jag att med de sparade pengarna så kan man unna sig en del bensin och en något lite högre försäkringspremie, och ändå komma betydligt billigare undan. /// Olof - Überlegenheit aus Bayern - Länk |
|
|
Ursprungligen handlade ju inlägget om 325...men... försök hitta en 318is med 16-ventilaren. Frisk, varvvillig och mycket trivsam motor, som man lätt piskar en 320 med. Tack vare 4-ventilstekniken drar den också klart mindre soppa. En is är förmodligen också en rätt bra investering, om du håller den fräsch vill säga. Dom är rätt ovanliga och kommer nog att stiga i pris. 320:n har rätt dåligt rykte, och enligt mig, ganska välförtjänt. MEN, motorsången är underbar i den, så är det bara. /Krille |
|
| jo kan hålla med om att ljudet är väldigt bra på min. men det är väl det enda positiva med motorn | |
|
Har inte haft min 325:a mer än ett halvår, men har ändå hunnit med lite bankörning och snödrifting=) Har inte provkört någon annan e30 (ska göra det imorrn, en kompis 316!). Kan väl ändå säga hur jag upplever 325. Vid normal körning känns bilen något framtung men som någon sa så går det ju att styra med gasen=D När man väl har den på sladd är den ganska lättkontrollerad. Motorkaraktären är skööön! Skapligt med drag på låga varv, men vi d 3500-4000 vaknar maskinen till liv och då låter det gott!!! Jag kör precis jämnt med polarens 306Gti 170hk till 100, därefter drar jag ifrån liiite pga bättre vrid. Beemern gick oxå lite snabbare på Gelleråsen;-) Hoppas det klarna lite iaf! Mvh Fler kurvor åt folket! |
|
svintoleffe |
Att säga att en e-30, Nu tar jag dom bilarna jg har kört 323-325, Skulle vara världelösa på vintern, Det håller jag absolut inte med om, har Aldrig haft någon problem. O då går jag ändåut på nätterna när det är oplogade vägar när jag ska till jobbet för o jobba. Förra året med 325, så var det så mycket snö, så jag använda framspoilern som en lite plogvinge, inga problem som helst o ta sig till jobbet. vad det gäller att bilen vill gå raktfram i en korsning, byt bakfjädrar till lite stummare gjorde jag, nu är det bak som ko0mmer före, som det ska vara. Länk Min Bmw MVH Leffe |
|
Det är STOR skillnad! Bara skillnaden mellan 323 och 325 är stor! :) Jag har svårt att förstå motivering till köp av e30 320. Visst det enstaka exmplaret är mycket viktigare än modell val på äldre bilar. Men om man förutsätter att bilarna är i samma skick. Så antingen väljer man väl 325i -> snabb, högre soppa förbrukning. Eller 318i -> slö, låg soppa förbrukning. Men en 320 -> slö OCH hög soppa förbrukning. Personligen skulle jag valt en 318 framför en 320 utan att tveka. Speciellt en 318is men den är ju dyrare, likaså 325:an ska ju tillägas. En nackdel 318i har jämfört med 320i är dock kamremsintervallerna. 4000 respektive 6000 mil. Är iofsj inte så jätte svårt att byta. Ljudet är ju en viss fördel även det men jag vet inte om det spelar så stor roll när det inte går som det låter ;) Har ägt/äger följande e30: 316i -90, 325iM -88, 323i -86 |
|
| Bra grabbar. Nu känner man sig motiverad att skaffa en 325:a :) | |
|
Fenriz, kolla bara försäkringspremien innan på 325an...=( Såg att Du "bara" är 18år, då är 325an ganska obillig... En splittny Merca C320 kostar mindre och det är en halvmiljonsbil... |
|
| Mjo jag vet.. men jag ställer den på föräldrarna :) | |
|
jag har min 325 på mej, det kostar mej 19 000:- i helförsäkring . . illa illa .. Min 325IM Länk |
|
| Bara du tänker på ev. strul som kan bli om du smäller. Har läst på annan plats i forumet om försäkringsstrul. Tur man är gammal och har full bonus... | |
| mjo det är hårt att va ung :/ | |
|
Fenriz. 129hk är med kat 125 utan. den med 129hk är den slöaste. |
|
| hmm. Enligt modellguiden har jag 129 hk utan kat | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.