AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
636

Pioneer-strul...?

Visa användare
464
Pewe
BMW X3 xDrive 20d (-15)
Har precis köpt Pioneers snikmodell av CD-spelare (DEH-1400R) och jag är minst sagt lite undrande... Det är inget fel på ljudet osv men det finns en massa andra irriterande "features" på den. Antingen är jag en idiot eller så är manualen under all kritik. Följande kan noteras:

1. Radiostationer lagras ej i minnet (har försökt enligt konstens alla regler från manualen, men förgäves...)
2. Den startar på volym 13, vilket är förbannat högt...
3. Den kommer inte ihåg NÅGRA inställningar när tändningen varit avslagen ett par minuter (ingen EQ, ingen lodness, ingen fader, nada!)
4. Hur funkar telefondämpning? (det står att mobilen ska vara "ansluten", men hur då...? Inte ett ord står om detta!)
5. Skyddsasken för fronten är knepig att öppna (nåja, det är väl kanske inte hela världen ;-)

Det blir förbannat jobbigt att ställa in allt gång på gång och behöva stega sig genom de olika displayerna igen bara för att man har stängt av den en liten stund. Ska det verkligen vara så här?

Mvh
///Pewe
Ko
1.521
Koni
320is -94
M3GTR -95
Har du anslutit batteri backupen till direkt plus?
Telefondämpning har en kabel som ska anslutas till telefonen.
Verkar som du inte anslutit den kabel som skall försörja minnet till B+ (fast plusmatning). Alternativt har du anslutit denna på samma punkt som matningen (start +) från tändning eller radioläge på nyckeln.
Har för mig att Pionner brukar köra med orange kabel för B+ och röd för start + men kolla noga.

Telefondämpning kopplar du till hands-free utrustning om du har sådan i bilen. Oftast gul kabel från HF:en men kan avvika. Ger jordning vid bruk av telefonen, stereon tystnar, ev. CD eller band pausar och displayen brukar visa "Phone", "Mute" eller liknande.

FP
Visa användare
464
Pewe
BMW X3 xDrive 20d (-15)
OK! Tack för förklaring! Hmmm, så här var det: När jag köpte burken på BRL förklarade jag att jag var en fullständig nolla på inkopplingar av den här sorten, och eftersom jag inte har ISO-kablage i bilen så tog den vänlige BRL-expediten tid på sig att märka ut varje kabelsnutt med text på tejp. Han tvinnade då ihop gul och röd kabel (B+ och start+, right?) och sa att dessa skulle kopplas samman med pluskabeln som satt till den gamla bandaren. Jag gjorde så!

Om jag förstår det rätt NU så är emellertid min existerande plus kabel från bilen kopplad via tändningslåset och radioläget (accessory?) och då funkar det inte som det ska. Om jag istället hade kopplat dessa tvinnade kablar från CD:n direkt till B+/fast plusmatning så hade det funkat bättre, eller...? (dock utan möjlighet till användning av radioläget på tändningslåset?)

Om jag således nu tar och kopplar den gula kabeln till B+ (var jag nu ska hitta det?) och den röda till pluskabeln som tittar fram under instrumentbrädan så borde det funka finemang?!? Bekräfta gärna att jag har rätt i mina vilda slutsatser...:-)

Mvh
///Pewe

P.S. Man kan ju tycka att säljar-nissen kunde kostat på sig även denna förklaring, när han nu ändå gjorde sig så mycket besvär liksom... Att spelaren behåller minnet är ju ett måste!
Visa användare
464
Pewe
BMW X3 xDrive 20d (-15)
P.S. 2: Det här med telefondämpning... Att det krävs hands free-utrustning borde jag ju naturligtvis ha förstått av mig själv *bankar skallen hårt i bordsskivan*

///Pewe
Jo det verkar rätt.
Var B+ finns kan jag tyvärr inte säga, men borde ju finnas i säkringsboxen iaf.
Röd/grön kabel i nyare BMW, men osäkert i din modell.

FP
Visa användare
464
Pewe
BMW X3 xDrive 20d (-15)
Har - äntligen - fixat det nu! Vilken befrielse att inte behöva ställa in alla parametrar varje gång! Snodde B+ från klockan. Chansade på inkoppling via en röd-vit kabel som såg "strömförande" ut, och det funkade. Tack igen för klargörandet!

Mvh
///Pewe

BMW E28-registret #157
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.