AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
384

Problem med kondensator.

32
22
325ik
320Ci -04
M5 3.8 -92
hejsan, jag har et litet problem.

När jag ska skruva upp kabelfästet till min kondensator så gnistrar det fruktansvärt mycket. jag har kopplat bort batteriet så det kan väll inte få nån ström?? men även det batteriet är bortkopplat så gnistrar det.
Jag har hört att om man kortsluter en kondensator så kan den smälla/explodera och jag vill gärna ha kvar armen.

stämmer detta att det exploderar så kraftfullt? NÅTT TIPPS?

Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Att det gnistrar beror ju på att kondensatorn "innehåller" massa ström. Det är ju hela meningen med den, att täcka det extra behovet som behövs vid strömpeakar (vid tex basslag) för att inte sänka spänningen i bilen.

Vet ej hur allvarligt en stor konding exploderar, som yngre "sprängde" man ju några småkondingar och de small rejält i förhållande till storleken. Du får tömma kondingen efter tillverkarens instruktioner. Koppla på en lampa eller nåt med tillräckligt motstånd.

/Caspar
Bilen: Länk
Hemsa: Länk
Risk för explosion är det knappast om du inte ger kondensatorn spänning som ligger in bit över max påstämplat värde eller om den kopplas in polvänt. Om kondensatorn är riktigt byggd så har den en ventil som skall öppna på ett kontrollerat sätt för övertrycket som kan uppstå vid misshandel eller felkoppling.
Precis som vilket slutet kärl som helst så kan det annars bli en rejäl smäll och en massa kladdigt innehåll som dessutom kommer ut.
I ditt fall verkar det som du kortsluter terminalerna på nåt vis när du skruvar vilket man skall undvika. Om inte annat så bränner man sönder verktyg osv. Det är dock normalt att det gnistar till mer eller mindre när man kopplar på och av belastning av nåt slag, precis som det gör vid batteripolerna.

FP
32
22
325ik
320Ci -04
M5 3.8 -92
Tack för informationen, ville bara vara på den säkra sidan.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.