AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
696

Vända oljekylare 90 grader

ha
46
halllon
E30 S50 -86
E36 318i -91
2002tii -72
Jeg bygger en E30 med M3 S50B30-motor, og skal bruke original oljekjøler fra E36 M3-motoren. Pga. av plassproblemer må jeg vende oljekjøleren 90 grader, slik at slangene er montert helt i toppen.

Har dette noe å si for kjølingen?

Takker for svar!
Qu
326
Quibbles
318i E30 -90
635Csi E24 -83
kan passa på att fråga hur högt/lågt man måste montera oljekylarn (om d spelar roll). har m30 från m535 med oljekylare och kylarn kommer inte hamna i exakt samma höjd som tidgare. ska den vara över eller under tråghöjd? spelar d nån roll? och samma fråga som hallon skrev: kan man vrida å vända på den utan problem?
oljan cirkulerar under tryck så höjden på kylaren ska inte ha betydelse, du kan ha den vart du vill
sen om man kan vända den, det kan inte jag svara på, då det kanske har betydelse med hur kyl flänsarna ska sitta

men i princip så ska det inte ha nån betydelse

..//zacka
Je
224
Jeppan
M30 TURBO
De kan omöjligt vara så att den ska sitta under sumpens höjd då får man ju lägga den under bilen i princip :) De ska vara tryck på den slangen som går till kylet.

Har varit de på alla jag har pillat med i allafall.

Men om man kan vända den har jag ingen aning om men varför inte egentligen ??
Visa användare
520
BMW-Izze
535i -86
525 TDS -93
Vänd å vrid och placera den vart du vill, den bryr sig inte, inte oljan heller.... Men du får räkna med kass kylning om kylflänsarna hamnar neråt lr uppåt... de ska ju "träffas" av fartvinden...

Följ utvecklingen av 535 BiTurbo på Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.