|
|
|
|---|---|
Paap Reeder |
Hej Vinkeltolvor! Nu har mina grenrör legat till sig alltför länge i kartongen.... och jag har glömt hur dom satt!! (Har nämligen p g a ett felköp på E-bay 12 st grenrör och tur är väl det ty två av mina visade tendens till sprickor) MMEENN ...... är det så att alla grenrören är lika 2+2 och det som exempelvis sitter på 4-5-6 även passar till 7-8-9?? och motsv dito för 1-2-3 och 10-11-12? (Den ena toppen är nu helt klar montering och den andra blir klar i morrn) MVH /// Paap R |
|
Länk Länk |
|
Paap Reeder |
.. tackar. Det verkar enligt numren som jag trodde. Bilderna i ETK - och även i din länkade amerikanska sida är det dock litet "kalle brännvin" över. (Bl a utblåset för 10-11-12 sitter iaf inte på rätt ställe) MVH /// Paap R |
Paap Reeder |
... nästa fråga..... Det visade sig att av mina 12 st grenrör så är 4 st spruckna. (Jag nämnde ovan att jag billigt köpt en batch grenrör på E-bay... bara på skoj..och tur var väl det!!) Alla av sorten som sitter på 4-5-6 och 7-8-9 vilka är sammaär spruckna. Alla spruckna eller tendens till spricka på samma ställen ... ca 2 cm in mot motorn från stosen till byxrören. Har blandat ihop de olika grenrören litet men tror att mina båda 456 och 789 var spruckna samt att det även var så på den extramotor jag köpt. "E-bay-rören" var dock OK!! Nåväl: på "mina" ursprungliga grenrör så var det urfräst en liten plan fördjupning för flänsmuttrarna men på de grenrör jag nu monterar så finns ingen sådan planfräsning i anliggningen för flänsmuttern. Skulle gissa att "E-bay-rören" är till en äldre M70 ... typ 88-89 och då finns inte denna planfräsning. Mina nya självlåsande flänsmuttrar måste jag dra mot en skrovlig yta runt pinbultarna. Enligt ETK har alla M70 denna flänsmutter. Tror ni det har någon betydelse? MVH /// Paap R |
|
Det kanske finns plats för en bricka under flänsmuttern, så att du slipper att muttern snurrar mot den skrovliga ytan? Självlåsande = klämd muttrer och köpt på BMW? Nyloc lär väl förkolnas av värmen... Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
svardska |
mitt tips är att du kontaktar en mekverkstad som kan planslipa "mutterlägerna" så har du i alla fall en sak mindre att oroa dig över!!! Dessutom kan du ju planslipa rören mot toppen så det blir 100 tätt och du slipper få spänningar som det ofta blir där! Jag gissar att det är därför man får sprickor i grenrören! MVH k´sVärd It´s my way or the highway |
Paap Reeder |
...OK grabbar. Tack för svaren. ... nästa fråga: Skall jag försöka lyfta dit topparna med "byxrören på!"??? Att skruva dit byxrören före montering tar 2x4x60 sek medans det tar 2x4x15 min + MC Murpheys koefficient att göra det med topparna på plats. Frågan är bara om triceps orkar vinkla toppen så mycket så byxrören kan sticka ner över //-staget?? Har riggat en jäkligt noggrann anordning för att mäta ventilglappet i styrningarna. I min originalmotor: - insug 10:ian = 0,8 !"#¤% - avgas 10:ian = 0,8 vilket i sig är litet i överkant även det. - övriga var det litet mindre glapp i men klart mer än i de nya topparna. I det toppar jag nu monterar: - insug = ca 0,15 - avgas = ca 0,4 Min conclusion: 10:ian sotade genom insugsventilen! Det här pratet om att M70 har ojämn värmefördelning till 4:an och 10:an skall jag åtgärda genom att helt enkelt montera en extra tunnelfläkt. Tror också att mina grenrör spruckit i ngn varm bilkö på Strandvägen. Före montering skall jag nu imorrn kontrollera hur man leder om vattnet från Webaston till att värma hela M70-spisen på ett bra sätt. Rapport kommer. MVH /// Paap R |
|
Hej Paap . Du som skruvar mycket, har du ingen motorlyft med ett balansblock för dylika operationer? Fördelar ; slippa kröka rygg ,fin-lir vid montering, "murphy" hälsar inte på så ofta(hoppas jag) /Mats |
|
|
Pratade för längesen med en "gubbe" på mek.verkstad som berättade att den mest vanliga orsaken till spruckna grenrör var ojämt dragna muttrar/bult. I kombination med ej plana anl.ytor kommer sprickan fortare än man tror. Gäller ej SAAB turbo, där är det FABRIKATIONSFEL, för lite material. /Mats |
|
Paap Reeder |
Hej anlima! Nix ngn motorlyft har jag inte ..... ännu. Betr grenrörseländet så har jag nu "linjerat" dem men en linjal och de var helt ok ...... samt dragit med momentnyckel. Få se hur det blir. Man kanske skulle installera en enkel webbkamera under för och se om man kan få dem "´å glöa´"? MVH /// Paap R |
|
Betong på golv och tak? Ledig yta 15x15cm uppe-nere, det har jag i garaget där min lyft står. Lagrad,svänger ut den när den behövs, I-balk 3m med en blockvagn och kedjespel med kortad kedja. SUPER för topp-jobb och liknande lyft,,, /Mats |
|
|
Paap! Hur mätte du glappet? Bytte du inte ventilstryningarna i något annat av dina maraton-mek, eler minns jag fel? Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
Paap Reeder |
Nej Erik! Jag bytte bara ventiltätningarna med topparna kvar på motorn. Har nu på det lösa topparna mätt glappet enligt bilden i Bentleys med en 0,01 mm mätarklocka. MVH /// Paap R |
|
Vilket nr är tätning respektive styrning?: Länk Jag har inte skaffat Bentleys ännu, men Internetbokhandeln säljer den för 747:- + frakt 19:-: Länk Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Hej nr10 är tätningen ventilstyrningen finns med på cylinderhead nr4. Länk |
|
|
Tack, nu fick jag ihop det! Styrningen är nr 4: Länk Går den att byta utan att lossa toppen? Eller lyfter man toppen och köper ventiler med överdiameter? (Nr 8 & 9: Länk ) Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Ventilstyrningen har ju utgått som reservdel, är det någon som har tillgång till serviceinformation nr 110288843? Hur fixar du spelet, Paap? Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Hittade följande i TIS: SUBJECT: Worn Valve Guide Repair ENGINES: All Situation: As previously announced, valve guides will no longer be replaced as a remedy for excessive valve stem/guide clearance. Instead, the valve guide's inside diameter will be reamed to one of two available oversizes (+O.lmm or + 0.2mm). A valve with a corresponding oversize stem is then fitted to the guide, thus the valve stem/guide running clearance is restored to "new" specifications. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Man kan ju fråga sig hur mycket dyrare det är att byta till en överdimensionsventil istället för att byta en ventilstyrningen? //Magnus |
|
Paap Reeder |
... enligt min uppfattning är det överdim på ventiler samt brotschning av styrningen som gäller. Dixner i Sumpan fixar dock nya styrningar. Var där med mina "nya" toppar och de kände på ventilerna och konstaterade "att visst skulle det bli mindre glapp med nya styrningar (6000 mil) men jag skulle inte bli nöjd mht kostnaderna" varför de avrådde ... heder åt sådana firmor!! Att byta styrningar är inget jag gör i vedboden. Toppen skall upphettas i olja till 200 grader C samt styrningen kylas till -40 varefter den skall pressas dit. (Värdena tar jag från huve´t... kan vara fel) (Antingen bränner eller så fryser man fingrarna av sig...) Mina spel i styrningarna i nya topparna är ok. Vad jag gör med mina gamla toppar får jag se. **************** Nu jäklar är det nära ...... .. inte till start utan till att jag lyckas med webasto- och el-motorvärmareprojektet till M70:an. Har nu med reservdelar från en MB 170S 1950 (i vilken jag åkte innan jag köpte min 1:a BMW 3,0 SA). Från MB´n hade jag kvar bl a oljerenaranslutningarna och byggde idag två st 15x1,5 nipplar till mina kylvattenpluggar på V12:an. Passade klockrent. Hö rör drag jag från avtappningspluggen bakåt ovanför startmotorn samt vä rör drar jag bakåt och på ovansidan av sprängkåpan. Varmt göttigt vatten kommer således att komma från antingen webaston eller el- värmaren till cyl 3-4 och 9-10 och spridas mellan övriga cylväggar och upp i toppen där den sedan via det grova "crossover"-röret via vattenpumpen går direkt till kylaren. Kör ihop vä+hö 10 mm kopparrör via en y-koppling till 12 mm slang till webaston. Nu är frågan till expertpanelen: - var skall jag ta in det kalla vattnet? A) från nedre kylarslangen B) från vattenpumpens nedre del I fallet B finns det en "borr- och gänganvisning" på min vattenpump. Vid A kommer vattnet även att värma kylaren medans den i fallet B mera kommer att cirkaulera vattenpump -> avtappningspluggarna. Just nu tänker jag gå på B ... ty "det känns" som det vore bra med en liten buffert av kallt vatten så att inte uppvärmningen blir för snabb. Skall ta bilder. Mitt "koncept" gissar jag att det går att anbringa utan att behöva lossa annat än eventuellt de bakre byxrören. Har man ingen webasto så leder man bara slangarna till en defa värmare för 12 mm slang. MVH /// Paap R |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.