|
|
|
|---|---|
|
Hej alla glada! Då har man för några dagar sedan skaffat sig sin första BMW! Det blev en 318is -90a som hittils verkar vara i helt okej skick! Tvungen å skriva att jag tror det var till ett riktigt fyndpris =P Till saken då, jag har ju inte tänkt att låta bilen vara som den är nu, så det första jag undrar är lite om fälgar och däck. Vad för fälgstorlekar kan ni rekommendera till bilen? och kanske däck-dimensioner? Har inga sommardäck att sätta på till våren så det får nog bli bland det första jag försöker fixa fram! Sen undrar jag lite om avgassystemet, vill ha lite mer ljud och kanske lite mer effekt om det skulle bli det med ett annat avgassystem. Vad rekommenderar ni för sådant? Helt nytt system eller räcker de från katten kanske? Svetskunskaper finns så tycker ni man kan svetsa ihop något eget med någon annan dämpare och utblås? Vad för tjocklek kan rekommenderas? Hmm de va väl dom frågorna jag hade nu så här i början iaf! MvH Matte Matte - som äntligen fått tag på en rolig bil! | |
|
Kolla här! Länk Mvh ///Jonas M535'an Länk |
|
|
oj satan.. nu har man å läsa, haha =) Matte - som äntligen fått tag på en rolig bil! |
|
|
Välkommen i is gänget! Jag tycker det räcker med 16" fälg med 205/50 däck.Har det på min is fungerar utmärkt.Jag kan rekomendera ett simons sportssystem ganska billigt låter rätt så bra med.Håller med Matte-J det är en rolig bil:-) Har du hunnit läsa genom denna långa tråd nu:-) Mvh Anders |
|
|
Tackar! okej såpass.. Men ett par 17" får väl plats antar jag? Okej, använder du dig av ett sådant eller? Haha nej du, hann 4 sidor igår tror jag, ska väl fortsätta nu tänkte jag =P Matte - som äntligen fått tag på en rolig bil! |
|
|
Matte-J Angående avgassystemet så har jag Simons sportssystem på min is.Låter rätt GÖTT:-) Ja det är nog inga problem att klämma dit några 17" fälgar på din kärra. Mvh Anders |
|
|
Matte_J// Idag var jag med min far och bogserade min systers 318is från Jönköping till Karlstad (jepp, inte det roligaste). Kamremmen hade gjort sitt. Förhoppningsvis har motorn klarat sig men vi vet inte ännu. Min far är mekaniker och ska kika på det så fort han har tid. Så mitt råd till dig är att, du tar reda på hurpass bra/ny kamremm du har i bilen innan du börjar med det andra. Du vill väl inte skrota din nyinköpta BMW redan nu;) ------ Länk Länk |
|
|
318is 16V har kamkedja. |
|
|
Nja, det finns faktiskt en 318is-variant med kamrem.... 1987/88 fanns 318i både med gamla M10-motorn och med den då nya M40 (som har kamrem). För att särskilja dom såldes den M40-försedda som 318is.... men det är förstås inte samma bil som en 'äkta' 318iS (som har M42-motorn med 16 ventiler och dubbelkam med kedjedrift), utan en helt vanlig 318i M40. Tyvärr klarar sig inte M40 'oskadd' från ett kamremshaveri, tre-fyra ventiler brukar stryka med och i värsta fall kolvar, vevlager och topplock... /// Gunnar E. |
|
|
Den 318iS som fanns 88-89 är ju en modell som är "påhittad" av BMW Sverige. Den räknar jag inte som en is öht ;) men visst har den kamrem. Nog snackat om det. |
|
|
Mm det är kamkedja på och den är nyligen bytt så de slipper jag =) Riktigt tråkigt Grodan.. =/ Jag blev oxå lite småchockad imorse när jag skulle åka till jobbet å kommer ut och ser att det är punka på ena däcket.. hehe.. Matte - som äntligen fått tag på en rolig bil! |
|
|
Hej. Tänkte att jag skulle slänga in en fråga bra.. Har en 319 -92, är det någon som vet hur kamremms intervallerna är? tack på förhand |
|
| Sorry 318 ska de vara såklart!! | |
| det är m40 motorn och har 4000mil intervall | |
| ok tack | |
| eller max 5år, helst 4år så går man säker! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.