AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
581

vikt på svarvade 325 kolvar?

Ax
722
Axel_E30
325 IM 89 (fin)
325 tic 84 (kul)
325td 91 (bruksbil)
320 86 (junk)
hej jag har nu fått ur minna kolvar och funderar på hur mycket man ska svarva dom? någon som kommer ihåg hur mycker era vägde effter kompsänkning? eller någon som har bilder på förre/effter? hur viktigt är et att kolvarna vägger licka mycket?
Ta
106
Talwar
325IM TIC -89
Hur mycket du skall ta bort, är ju beroende på vilket kompressionsförhållande du är ute efter. Jag tog själv bort ca 7.8 gram på mina.

Kolvarna kommer att diffa lite i vikt. Ta av lika mycket från alla, så kan du vikta in kolvarna tillsammans med stakarna sen.
Mina kolvar + stakar diffar som mest nästan ett gram. Ska du vara seriös, så viktar du in stora samt lilla ändan på staken separat.

Har en bild på en av mina kolvar samt en orginal på min hemsida: amracing.se

Mvh Andreas
Ax
722
Axel_E30
325 IM 89 (fin)
325 tic 84 (kul)
325td 91 (bruksbil)
320 86 (junk)
tackar för det. hur lågt kommp fick du när du tog bort så mycket? hammna du runt 8a eller? man kan ju räckna ut sånt där men ja kan knappt räckna ut 1+1 så de blir svårt.. det borde ju funka att vägga dom med en "köks" våg? kommpisens far har svarv och fräs. det är väl bara att se till att man tar licka mycket och att dom vägger licka mycket..
Ta
106
Talwar
325IM TIC -89
Jag hamnar på ca 8,3:1 tillsammans med det lilla jag tagit i toppen. Tar du av ca 16 gram hamnar du på ca 8,0 (kat kolv).

Det funkar väl att väga dem med en köksvåg, men den bör ju ha en upplösning på minst 1g.

Du bör inte spänna kolvarna direkt i chucken. Dels för att kolvarna är lite ovala, och dels för att inte förstöra dem. Gör en jigg att spänna kolvarna i, så blir de centrerade i svarven och man riskerar inte att skada dem.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.