AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.108

Montera M-tech front etc på E46

Sida 1 av 2
JF
118
JFR
F10 M5 -12
F11 525dAM -11
God fortsättning,

Inledde året med att försöka montera på M-front, bak och kjolar. Allt är original. Gick på DYIs på E46fanatics och trodde det skulle vara lätt. Trots allt snack om att det ska passa rakt på får jag inte på fronten och bakre kofångaren. Kjolarna gick på hur lätt som helst.

Fronten. Allt går bra ända tills sidorna/flyglarna på fronten ska passas in mot karossen. Det är precis som att M-fronten på sidan/flygeln har för mycket plast för att passa mot befintliga plastspår (vilka f ö är nitade fast i plåtkarossen).

Bakre kofångaren. Även här går allt toppen tills sidorna/flyglarna ska passas in mot karossen. Uppenbarligen måste man ta bort de gamla plastspåren men vad sjutton ska spåren i den nya kofångaren passas in i. Det är precis som att någon del saknas och då har jag gått igenom delförteckningen från BMW. Helskumt.

För att ytterligare skapa glädje passar inte vänster sida M-bromsluftskanal fram mot 330ns insugsrör. Den nya bromskanalens anslutning mot insugsröret sitter minst 5 cm fel och har dessutom fel diameter.

Dessutom passar inte dimljusens anslutningskontakter till de nya dimljusen (men det var kanske inte helt oväntat).

Nu har jag fått montera tillbaka alla de gamla delarna för att kunna köra imorgon.

Någon som gått igenom samma pärs? Ibland funderar jag om jag fått icke-facelift versionen, eller i värsta fall cupéns. Vore intressant med andras info om artikelnummer för facelift sedan M-pak.

Ska försöka lägga upp lite bilder imorgon. Ska besöka BMW.

Om du har fått samma front som jag har på min så har du fått rätt. Det är M tech II fronten. Och har de en svart list på stötfångaren? Isåfall har du också rätt då coupe/cab har hellackerade stötfångare...

/Johan

Min bil: Länk

Här är några artikelnummer:

Frontspoiler: 51110029880 Lackad
-------------: 51117893328 Olackad

Bakspoiler: 51120134570 Lackad
------------: 51127893298 Olackad

Är hämtade från den här sidan: Länk

/Johan

Min bil: Länk

JFR: Kolla din mail!

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
JF
118
JFR
F10 M5 -12
F11 525dAM -11
Johan99: Jo jag har samma front som du. Mitt Aerodynamikpackage har nr 517101139650, vilket är icke-cupé facelift. Ett rätt i varje fall.

Wendtan: Stort tack för det. Dessvärre kvarstår på problem även med monteringsguiden, dvs flyglarna på fronten och insuget. Bakre kofångaren är således löst genom att BMW helt enkelt inte levererat alla monteringsdetaljer.

Till alla som köper/köpt M-tech aero från BMW så kan jag bara säga - se upp så att alla delar följer med. Maken till röra har sällan skådats.

bm
860
bmw_patricia
BMW 328Ci -00
BMW Z4 3,0Si -07
Snälla gud, johan säger du att man kan få paketet lackat från fabrik??

Jag har krigat med BMW Group och dom säger nej!
Jodå de går alldeles utmärkt att beställa det färdiglackat från Bmw tyskland via din återförsäljare.

Länk
bm
860
bmw_patricia
BMW 328Ci -00
BMW Z4 3,0Si -07
Varför säger BMW Group att det inte går alls???
för att dom inte vet vad dom pratar om?

Länk
JF
118
JFR
F10 M5 -12
F11 525dAM -11
Fin hjälp från BMW verkar lösa problemen.

BMW Sveriges detaljförteckning över M-aero pkt är inte helt korrekt. Förhoppningsvis uppdaterar BMW förteckningen. Se främst till att få med "bakre laterala guider" och pluggarna för de nya dimljusanslutningarna. De delarna krävs för montering men finns inte med i paketet (dock i listan i monteringsguiden).

I förtydligande kan nämnas att bromsluftskanalens anslutning är till luftinsuget till generatorn. Beroende på vilken generator man har får man - utöver bromsluftskanalen - byta luftröret till generatorn för att få passning med bromsluftskanalen.

Nya försök så snart delarna kommit.

bm
860
bmw_patricia
BMW 328Ci -00
BMW Z4 3,0Si -07
wendtan: så sant, varför vet man oftast mer än dom på bmw, borde vara tvärtom!
bm
860
bmw_patricia
BMW 328Ci -00
BMW Z4 3,0Si -07
JFR: så sorgligt att man inte får allt komplett, om man hade låtit en firma montera paketet och tagit tim pris hade de blivit dyr historia bara för att bmw sverige klantar till sig på instruktionerna och inte vet om precis alla delar man behöver!
bole
Av min erfarenhet av BMW ställen i stockholm så kan jag bara säga att av 3-4 säljare på BMW Solna så är det bara 1 som visat att han verkligen vet vad det handlar om och är en riktig entusiast.

BMW Bilcentralen - en tjej som jobbar, verkar kunna en hel del men är inte 100%

BMW Danderyd - De verkar inte ha nån aning

men detta bara bevisar att många människor jobbar på helt fel ställen eller att det kanske bara är 10-20% människor som kan sina jobb och trivs med dem.

Ska man handla något omfattande, som tex när jag skulle köpa CD-växlaren där kabeln inte varit fördragen, måste man nog göra otroligt mkt research själv alltså både här på forumet(kunde inte hitta något dock) eller på E46fanatics(lite där åxå men inte mkt) ... Det bästa jag kunde använda mig av var BMW CD-skivor (TIS,EBA,ETK) (som i övrigt jag verkar ha fått bättre flyt med än de på BMW)

---
Min:
Länk Länk
bole
(alltså avser reservdelar)

---
Min:
Länk Länk
Bole: Synd att dom på Bmw betalar så dåligt bara :)

Länk
JF
118
JFR
F10 M5 -12
F11 525dAM -11
Så var allt klart och monterat på bilen. Typ ett lyft.

För ni som ska göra detta kan nämnas att det finns tre olika generatorlösningar för 330n. Beroende på vilken generator du har så kan du (i) antingen klara dig med din gamla luftsnok och koppla den direkt mot M-tech bromsluftskanalen, (ii) byta sista biten på snoken för att passa mot bromsluftskanalen (vilket jag fick göra) eller (iii) skita helt i luftsnoken (det finns tydligen en generatortyp som inte har snoken standard från fabrik).

Att skita i bromsluftskanalerna kan man ju glömma, de är ju en stor del av frontens visuella effekt.

Sista tipset; glöm inte att skära ner plasten på luftintaget framför motorfläkten. Åtgärden nämns i BMWs egna monteringsguide men inte i DYIs på e46fanatics.com.

JFR: Bra att det gick vägen till slut!
Hade de gått utan hjälp från någon vänlig själ ? :)

Har du bilder på de slutgiltiga resultatet?

Jag har fått känslan av att de är lite klyddigare o byta till m-sportkit på facelift modellerna. Stämmer detta med dina uppfattningar?

Länk
bole
JFR glad för din skull ... jag ämnar skaffa M-tech II paket och nya fälgar+däck till min bejb...

Går även i tankar att sälja o köpa nyare då min e -98 o gått nu 8800 mil ... men vettefan den går som en dröm...vill inte köpa nåt nyare som pajar hela tiden, jag har bytt det mesta på den ändå.

---
Min:
Länk Länk
JF
118
JFR
F10 M5 -12
F11 525dAM -11
Wendtan: Jo ditt bistånd var till stor hjälp, liksom BMWs TIS-guider som jag fick av Theanders. Det finns en del variationer som inte framgår av monteringsguiden eller TIS, men inget oöverkomligt.

Bilder finns från monteringen och resultatet men de är av hyggligt dålig kvalitet. Har inte lagt upp dem.

Att det skulle vara svårare att byta på facelift tror jag egentligen inte. Det enda som gör det lite svårare är att BMWs dellistor på monteringsdetaljer är felaktiga. Fick man bara rätt delar från början så är det i princip rakt på, även om det tar betydligt längre tid än de 45 min som talas om på e46fanatics. Hoppas du fått med dig allt, du ska väl byta till våren?

// JFR

Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
JFR: "BMWs egna monteringsguide", finns den att få tag på utan att gå till ÅF och tigga. Köper M-fronten beg och är osäker på hur den moneras även om jag har e46fanatics guide.
BM
147
BMW_66
e46 330ci cab -01
Tjena!!!

Kul att höra att allt gick vägen till slut!!

En fråga bara, Vad ligger ett sånt paket på???

Utan lack?
Med lack?

Tacksam för svar!!

MVH
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.