|
|
|
|---|---|
|
Är på gång och ska köpa en 750 E32 av -88 till -92 årsmodell och har några funderingar som lyder: *Hur många ventiler har dem? *Är det 2 st typ E30 325 2,5 liters motorer som är ihopsynkade eller är det en helt egen motortyp? Asså passar grejer från 2,5 liters motorn till 750`ns motorhalvor? Annars vad är det som skiljer? *Finns det nåt generellt miltal där dessa motorer börjar strula mkt, eller går dem i stort sett hur långt som hellst under förutsättning att dem servats och underhållits väl? *Sitter det 6 kolvs ok på alla 750 ända från -88 års modell? *Är det sant att ett så simpelt underhålls moment som tändstiftsbyte går på drygt 3000 spänn? *Hur långt brukar automatlådorna gå innan man måste byta plastkulor mm? *Hur är det med drivlinan, finns det nån extra svag länk där som brukar fela på dessa bilar eller är det mer elektroniken som brukar strula? *Vilka är dem 3 körprogrammen på automatlådan? *Finns det nå speciella kända knep som är bra att veta för att få ner soppaförbrukningen (förutom lugn jämn gas)? | |
|
De har 24 ventiler. Vad jag har hört så ska det var en egen motortyp. Har hydrauliska lyftare precis som 318, om jag inte finns fel. Servar och sköter man dem så får man mindre problem. Har du tur kanske du slipper mycket höga kostnader. Det sitter enkelt ok från -87-90. Sedan är det 4-kolvsok (ej 6). Tändstiftsbyte ska vara dyrt har jag hört, men det är väldigt lätt (tyckte jag i alla fall). Har du otur så att många av de tidigare ägarna har accelererat hårt så kan du få byta kardan, knutkors. De tre körprogrammen är: ekonomi, sport och manuell. För att få ner förbrukningen? Köra på landsvägen, i stan dricker dem mycket. //Schnitzer |
|
|
Jag är också på jakt efter 750 och det jag läst mig till på forumet gällande dina frågor är följande. Plastkuleproblemet drabbar inte lådorna som sitter i 735/750 (4HP22?). Om det kostar 3000:- att byta stift på verkstad vet jag inte men bara stiften (Bosch F8LCR)kostar 5-600 kr (för 12 st). Jag har för mig att Jesperado skrev att det tar ca 1.5h att byta tändstift när man gjort det några gånger. |
|
|
Oki tack för svaren hittills! Manuell växling med automaten, är inte det det som kallas för tiptronic och kom på e38:orna? Hur kan det ta 1,5 h och byta tändstift, sitter dem så till att man måste demontera massa saker innan bytet eller? Nån som vet vad som skiljer den "egna motortypen" mot tex 325:ans 2,5 liters snurra? |
|
|
De tar sin tid trång trångt ,demont värme ventilerna o luftfilter insatserna. Länk |
|
Paap Reeder |
Robban! Om du inte "ens tänker byta tändstift själv" och får tag i ett sunkigt exemplar är det som att slänga in checkheftet i braskaminen. .... men som ngn här på Forumet brukar skriva: bara en död fisk flyter med strömmen! Lycka till! MVH /// Paap R |
|
Hehe jorå visst kommer jag byta stift själv Paap Reeder:) Och det mesta andra problem kommer jag ta i tu med själv åxå, undrade bara om själva tändstiften kostade dryga 3 papp. Hur var det nu med automatarns manuella läge, vad innebar d? |
|
|
Med det manuella läget spärrar man växeln och drar i spaken när man vill växla. Är det inte så? Det är ingen tip-tronic. //Schnitzer |
|
| Vad är det för skillnad på den lådan i E32 750 och tiptronicen i E38:an? | |
|
Robban B: Dom tre körprogrammen är: sport, ekonomi och motorbroms. // Danne "Varför ha en trimmad fyra när man kan ha en rak sexa" |
|
| motorbroms???? | |
|
Sport, Ekonomi och Manuell är det. I manuell håller den sig endast i den valda växeln, bra t.ex. vid halka då man kan starta på tvåan... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Lock up funktionen som finns, vad innebär den? |
|
|
Robban B: Om jag har fattat det rätt så är det lock-up-funktionen som går i när den är på 4:ans växel för att bilen ska ta mindre bensin och få mindre varv på maskinen. Nästan som en 5:e växel, fast ändå inte. Någon som har en bättre förklaring? //Schnitzer |
|
|
Lockup-funktionen låser momentomvandlaren mekaniskt, detta reducerar förlusterna vid överföringen och ger lägre varv och bättre bränsleekonomi... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Ja, precis! //Schnitzer |
|
| Tusen tack för all läsvärd info! | |
|
Hej. Robban B: på följande sida så står litet om motorn. Kolla bl a efter cross-reference parts. Länk Tran Europe Express |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.