|
|
|
|---|---|
|
Hej på Er. Har en argumentation med en kollega som inte tycker att det är vidare mycket skillnad på min BMW och hans SAAB. Utan att tycka att Saab nödvändigtvis behöver vara en sämre bil har jag fått för mig att BMW faktiskt står för en större egenproduktion än vad exempelvis Saab gör. Det som kom på fråga denna gång var huruvida antisladdsystemet i BMW:n vad samma som i Saab som tydligen var tillverkat av Bosch. Är det någon som vet hur det förhåller sig med detta på riktigt?! KJ | |
|
Jag vet inte var antisladdsystemet till BMW tillverkas, men även om det skulle vara Bosch som levererar systemet till både BMW och Saab betyder ju inte det med automatik att det är samma system, eller ens lika påkostat. Ett antisladdsystem borde ju rimligen vara ganska noga kalibrerat efter den bil det skall sitta i. Endera måste i så fall bilmärket ge en ganska egen specifikation på systemet, eller också måste systemet medge en hel del egen mjukvaruprogrammering hos biltillverkaren. Några gissningar bara. |
|
|
Antisladdsystemet görs av Bosch, sen är det ju konfigurerat på olika sätt beroende på vilken bil det sitter i. BMWs system tillåter t.ex. lite sladd innan det aktiveras. Svenska Autoliv gör ju airbags och är väl mer eller mindre ensamma på världsmarknaden om det? /Masten "Masten har alltid rätt" - gammalt Autopower-ordspråk www.z3roadster.net/home_sweden |
|
|
Enligt vad jag har läst så tillverkar Bosch systemet till flertalet bilmärken. Sedan är "egenproduktion" något som man ser mindre och mindre av i många brancher. Elektronik är kanske det bästa exemplet där många märken bara bistår med just "märket" på produkten. De har alltså varken konstruerat eller tillverkat produkten. De har helt enkeltinte rört den innan den når konsument. Men de har kravställt den, vilket kan innebära en viss kvalitetssäkring. Ett annat intressant exempel från denna branch är Bang & Olufsen med Philipsinnehåll. Köper du motsvarande Philipsprylar betalar du en bråkdel. Men med B&O får du förstås snyggare design, mer status och en del extra småfinesser (ibland dock mest "kosmetiska"). |
|
|
Det finns ju också olika generationer av Bosch system - några nyare bilar har tex version 8 (eller tom 9), medan en del billigare bilar kör med billigare versioner. |
|
|
ZF tycks ju göra nästan all mekanik och Bosch nästan all elektronik. ZF har ju bl.a. Lemförder, Sachs och Boge som undermärken. ZF har ju tom bild på en Z4 i sin broschyr: Länk Fast man kan ju anta att BMW samarbetar ganska så nära med sina leverantörer med utveckling av deras grejer. Mvh Björn |
|
|
Hej, faktum är att underleverantörerna till bilindustrin via uppköp blir färre och färre och att biltillverkarna jobbar med underleverantörer på mycket olika sätt. Dessutom är det helt riktigt att flera tillverkare delar på samma leverantörer. Till exempel har Sveriges största lastbilstillverkare samma leverantör av rattaxlar som BMW (ett dotterbolag till ZF som ligger i Bremen). Däremot är alla tekniska specar helt unika. Varje kund sätter sina krav och tillverkningsproceserna är kundägda i flera fall, i vart fall åtskilda. All testning och testspec är unik. Däremot kan företag som BOSCH, p.g.a. sin storlek, erbjuda "standardlösningar" som alla kan köpa om de vill ha en billig lösning. När det gäller egenskaper som är hårt knutna till varumärkets kärnvärden (klimat, väghållning, etc) ökar kundens inblandning. Exempelvis outsourcas mycket sällan motortillverkningen. Det som gör BMW och till exempel Porsche unika, är relationen som de har med sina leverantörer. BMW är ofta mycket snabba att driva innovation hos leverantörer och satsa pengar på innovativ teknologi. På så sätt får man tillgång till denna teknologi först av alla och dessutom en mycket god relation till underleverantören inför nya projekt. Hög synlighet både på marknaden (attraktiv produkt, höga volymer) och i leverantörsleden (duktiga ingenjörer, pengar att satsa på innovation) gör att tillverkare som BMW får mycket good-will hos sina leverantörer. FORD och GM skys som pesten, ses som "ett nödvändigt ont". Idag är det enda som SAAB (GM) och Ford bryr sig om att pressa priset, vilket resulterar i mindre innovativa produkter. Detta rimmar rätt illa med åtminstone SAAB:s teknikimage men har man inga pengar + mycket låga volymer måste man gilla läget. I mitt arbete har jag mycket kontakter med underleverantörer till snart sagt samtliga europeiska biltillverkare. BMW står mycket högt i kurs hos samtliga p.g.a. sitt brinnande intresse för innovation och teknisk utveckling. Att jämföra med ett marginalmärke som SAAB låter sig inte göras, de spelar inte alls i samma liga. Därmed inte sagt att SAAB är en dålig bil men det står helt klart att finns det inga pengar över till utveckling måste man nöja sig med det som redan ligger på hyllan. /M Min bil: Länk |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det stämmer att det finns ett fåtal tillverkare framförallt av slitdetaljer och bilelektronik, kylare, insprutningssystem. En av de största bildelstillverkarna är japanska Denso med ca 80.000 anställda, det enda som säljs till konsument är tändstift. Tändspolar till BMW finns 3 el fyra olika tillverkare som exemple. Steptroniclådor, automater 3 olika. Så de flesta biltillverkare har samma leverantörer av lika delar. Till er alla önskas ett Gott nytt ÅR. ///MVH Hasso |
|
Hej, det stämmer att BMW och t.ex. AUDI kan ta bra betalt för att man jobbat upp sin märkesimage. MEN många av komponenterna och lösningarna i BMW och AUDI (och Mercedes för den delen) är betydligt dyrare än på Volvo och SAAB. Klimatkontrollen till nya A6 är svindyr men har också överlägsen känsla i reglaget, betydligt bättre än e60. Att som i BMW e39 ha klädda dörrfickor är också dyrt men ökar förarens välbefinnande. Ett varumärke börjar förlora i trovärdighet när image inte motsvaras av kundens upplevelse av bilen. Audi har satsat helt rätt med att plöja ner enorma summor på inredningskvalitet eftersom denna ligger nära föraren. På chassisidan har man inte jobbat lika hårt. BMW har satsat stenhårt på drivlina och körupplevelse, samtidigt som man styrt sitt brand mycket hårt och konsekvent (vissa designelement som loggan, njurarna, mittkonsolen, instrumentklustret, den avskalade miljön interiört). Detta har gett utdelning (ökad försäljning) och nöjda kunder (bilarna är en skön förening av många egenskaperm köparen känner sig unik och priviligierad trots att bilen knappast är ovanlig). Utmaningen är väl att bibehålla allt gott och samtidigt undvika att bli konservativ och trist...därför tycker jag att Bangles design var ett djärvt men fullt logiskt steg. /M Min bil: Länk |
|
|
Gällande DSC så finns det i BMW både ATE/TEVES och BOSCH antisladd/antispinnsystem, beroende på modell. Mvh, Kalle Vagnparken: Länk |
|
| Dom tekniska lösningarna kan skilja sig mellan olika tillverkare. Bara för att komponenterna kommer från samma tillverkare betyder inte att dom är tillverkade efter samma tekniska specifikation. Som jag har förstått det hela så finns det dessutom olika kvaliteter hos komponenttillverkare av "samma" reservdel. Fast det kanske var innan OEM systemet sattes i bruk??? | |
|
Just det, att delarna kommer från samma tillverkare innebär inte att de är likadana. Ett bra exempel är växellådor. BMW har alltid haft ett gott rykte om "sina" lådor - och SAAB ett lika dåligt...(80-90-tal..idag vet jag inte) Tillverkare har varit densamma till båda märken: ZF och Getrag |
|
|
Hasso: Du har faktiskt lite fel angående DENSO, helt otroligt, måste va 1a gången i världshistorien:-) Denso säljer även lambdasonder till konsumenter ( titta här Länk eller i vart fall var det en DENSO lambda sond jag köpte till min bil (låt gå att den beställdes från USA men ändå). För övrigt klart bättre designad (ur en lekmans synvinkel) sond än den som Bosh tillhandahöll som original...Fanns 24 "stora genomströmmningshål" på sonden istället för ETT som på originalsonden(DENSO sonden var dock original anpassad till min bil, dvs plug-n-play) |
|
|
Oops..länken blev fel...ta bort de 2 sista karraktärerna...eller så här Länk |
|
|
Enligt säkra källor är det Barilla tillverkar kamaxlarna till M20. Samma källa hävdar även med betämdhet att Liberace tillverkar inredningarna till många individualbilar. Salesman |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.