AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.566

Tickande 325:a

Sida 1 av 2
**
28
***///Mörk***
BMW 325 coupe -93
Jag har en 325 coupé -93 som efter man startat den och ventilerna ställt in sig fortfarande tickar. Ljudet hörs inte särskilt mycket framifrån. men vid sidan av bilen eller under den hörs det mycket tydligt. Det liksom förstärks via avgasröret. Jag har kollat kompressionen = helt ok. Bilen går helt normal utan tomgångsoroligheter eller annat konstigt. Har varit på flera olika BMW-verkstäder utan att få ett vettigt svar. Har även försökt mäta lyftarna med bladmått utan att märka något konstigt. Är det någon vänlig själ som har några ideér innan toppen åker av ?????

***///Mörk***
Da
1.133
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
Om du har ett väldigt litet avgasläkage kan det låta precis som ventiltick.. Om du tar någon till hjälp och provar att hålla för slutrören med motorn igång , borde du höra en nivåändring på ljudet om du har detta prob...

MVH David Öfverdahl-Forslöf
Ko
663
Koffe
320iC -93
"efter man startat den och ventilerna ställt in sig"... Är det därför min bil tickar nåt alldeles våldsamt de första sekunderna efter en kallstart? För att ventilerna "ställer in sig"?

Eller beror det bara på att det är just en kallstart och oljan inte kommit i cirkulation än?

//Koffe, som blev lite nyfiken =)
st
2.200
stensth
BMW 320D Touring M-Sport-2011
det är bara att rycka toppen å byta allt!!!=)
Hej
koffe.- Det stämmer nog som du säger att olja ej nått ut.
Mörk.- kolla avgröret innan du sliter av toppen.
mvh
**
28
***///Mörk***
BMW 325 coupe -93
Det där med avgasröret är ju intressant det låter ju därifrån är det typ grenrörspackning som är kass eller kan det vara en spricka i grenröret någon som haft liknande problem???

***///Mörk***
Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
Koffe !
Tickar det eller "skramlar" det!
Om det skramlar och inte är ventilerna knacket kommer ifrån kan det vara din vevlager som är dåliga =(
**
28
***///Mörk***
BMW 325 coupe -93
Nej det tickar. och det följer varvtalet. Brukar inte en motor med kass vevlager knacka och inte gå riktigt rent ??

***///Mörk***
fradric
Hejsan!
Vevlager och avgasläckage, det är väl bara lyftarna.
Byt till en bra olja och ljudet kommer förmodligen
att försvinna. MVH.
Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
Jag riktade mitt inlägg till Koffe om ni inte förstod det !
Tjenare

Jag hade samma problem som du fast riktigt ordentligt. Jag började med att byta till en tjock mineralolja som var ett av de tips jag fick....Visst blev det bättre men inte alls bra. Direkt efter detta fick jag tips om en tunn helsyntet som skulle vara bra mot detta. Jag köpte denna olja som var svindyr samt kombinerade det men ett medel som rengör lyftarna. När jag fick i detta lät det RIKTIGT illa, tickade som fasen. Kändes som oljan var aldeles för tunn. Jag körde då bilen till en vän som kollade kammen för att se om det var där felet låg men den såg kanonfin ut och fick då rådet att ge oljan en ordentlig chans....

Nu har jag kört 200 mil med denna olja och motorn är helt tyst. :) Jag tror bara det var det att motorn och lyftarna behövdes rensas ut och detta kanske kan vara ett tips till dig!

Mvh
JOhn
Ti
30
Tigger
BMW 325iM -89
Skrota skiten och lär dej växla rätt...
Jober
John -> ...vad var det för olja??
Så du kör andra tyskbilar också??..he he..
Bra jobbat med Porsche994Sverige sidan!!!!
PS. Sälj för guds skull inte Porschen!! DS.
Johan
Ko
663
Koffe
320iC -93
Braxen:
Det tickar, men bara de första 5-10 sekunderna efter start. Sen går motorn tyst och fint. Bytte olja för två veckor sedan.

//Koffe
sc
609
scnitzermann
M3 E90 -09 Jerez schwarz
VW Polo 1.2 12V -04
Jag har samma fenomen efter byte av olja. Måste ha med återfyllningen av olja i lyftarna att göra. En sliten lyftare "rinner" ju oljan lättare ur och just efter bytet så har förmodligen den nya oljan ev löst upp/fört med sig slaggämmnen bla från lyftaren (som tätar lite) ny olja som tillförs rinner då lättare ur och tappar hydralfunktionen en stund tills oljan når toppen/lyftarna därav tickét.En ny lyftare behåller oljan bättre när motorn stått. Problemet försvinner vid byte av lyftare 24st à 200:- st.
ErikNilsson
Är det skadligt/farligt att köra när det tickar lite? Dvs att lyftarna kanske behövs bytas. 4800:- är tyvärr inga pengar jag har att lägga ut på detta i dagsläget. Vet någon förresten vad det kostar i arbetskostnad för att åtgärda detta?

Kanske smartare att prova att byta olja först och se om det blir bättre. Har idag Castrol 0w/30 som BMW verkstaden har bytat.

/Erik
Axel
Att det tickar precis i starten är ett skönhetsfel och är inte skadligt alls,så det finns ingen anledning att lägga pengar på det(har själv tickandet vid start),bara det inte fortsätter att ticka så är det bara att tuta och köra.

R6 är bäst
ErikNilsson
Min tickar lite hela tiden, även efter att den blivit varm.

Så åter igen, är det farligt eller helt normalt på denna motorn?

/Erik
Axel
Låter betydligt allvarligare,kan nog vara kammen som är sliten.Detta är mycket ovanligt på 24ventilaren,har du kört på biltemaolja eller slarvat med servicen?

R6 är bäst
ErikNilsson
Nej den är servad som den ska precis enligt boken. Jag kan ej riktigt lokalisera tickandet (som ökar i samma takt som bilen varvar) men det låter mer vid högerframhjul än på vänster sida.

Det är något annat kanske? Borde inte ventiltickandet låta lika mycket oavsett vilken sida av bilen man lyssnar ifrån?

/Erik
På höger sida har du ju ditt grenrör, kolla först så det inte läcker avgaser där...... Har haft tickande på en E30 pga läckande grenrör.

Mvh
Patrik 325i -92
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.