AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
7.403

Vem här använder band?

Sida 4 av 4
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Band? Det hör ju till förra seklet. I min senaste apparat har jag inte spelat CD-skivor ens, har dock provtittat på en DVD-film. Jag använder endast USB-minne eller minneskort. Så mycket smidigare.
Så entusiastisk är jag inte så jag sätter bekvämligheten ur spel för att vara tidsenlig med bilens årsmodell.

///BMW - Was sonst!
Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
Ekin:
Kassett är rätt! :-)
Inte för att det hjälper dig i detta läge, men det borde gå att koppla bort koden när du väl fått igång maskinen.

Jag har kassett i två av bilarna, 635:an har jag dock CD i, en BMW Business från sent -90-tal, som passar i en gammal BMW med rätt typsnitt, färg på belysning etc.

Bruksbilen har jag sämst radio i... en Blaupunkt Melbourne SQR 47 tror jag den heter. Men det måste nästan sitta en kassettradio i en e30.

Radion i B7:an är jag riktigt rädd om; en Blaupunkt Bremen SQR 49 som var Blaupunkts top of the line när det begav sig, radion har dessutom suttit i bilen sedan -88 eller något sådant så... den får sitta kvar :-)

Därmed inte sagt att dagens makapärer kan vara rätt smidiga...

vacker förare ska ha vacker bil:)Länk
Ekin
jovisst, mp3 och usb är smidigt. och ljudet på kasetter är skitdåligt. men de finnns ju folk som gillar LP-skivor också! dessutom kör ja så korta sträckor me den bilen och ja brukar nästan bara lyssna på radio.

635CSi> blir lite avundsjuk när ja hör vilka bilar du har:) vad har du för bil som brukis då?
Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
Ekin:
Förr i världen fanns det ju LP-spelare (eller var det kanske EP?) för bilar men de slet visst skivor rätt duktigt då nålen låg på hårt för att inte hoppa under färd. LP ger ju annars bättre ljud än CD etc. Jag fick det tydligt demonstrerat av en kompis engång.

Tack! :-) 325:an är min brukis. Tyvärr borde jag sälja 635:an :-( det vore vettigast -dock inte känslomässigt.

/Fredrik
B2
178
B2L
E30 318 Cabrio -92
Alfa Romeo GTV 3,0
Jag är med i ett band. :)
För övrigt kan det vara nostalgiskt och så med kassettbandare i bilen, blir ju inte att man lyssnar på sina gamla blandband i stereon hemma nuförtiden. Jag har tom kvar de två första kassetterna jag fick som liten: Black Sabbath / Sabbath bloody sabbath samt Iron Maiden / Powerslave i sandfärgad plast. Tror att jag fick dessa banden runt 1984 och de är precis lika jädra bra nu som då. Scheisse nostlgisch! Också hade man ju band till sin gamla Commodore 64. Det var tider det.
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Jag har original bandspelare från -86 i 635 för att hela bilen är just original,men musiken kör jag mest med MP3 genom radiosändare till originalen. smidigt med MP3. 320 funkar med CD/Radio då det är bra ljudpaket från början(man kanske tycker det när man är gammal som jag).Kör även MP3 från iphone som funkar kalas. (men vem kan slänga sina rakt över disc med clabbe band.....inte jag iaf)

Mvh Jonas B.
Ekin
635CSi> sälj den åt mig:) sökte faktiskt ett tag efter en 635:a före jag köpte IX:en. Tycker 6 serien är en av de snyggaste BMW modellerna.
Verdi
Rent objektivt ger inte LP bättre ljud än CD. Däremot kan man subjektivt uppleva att det är så. :)
Kan vara så, och tråden kan bli hur lång som helst om denna detalj...)
De flesta idag lyssnar ju på musik i form av MP3 på CD eller USB-pinne, HD, iPod osv, i bilen såväl som hemma. I dessa fall kan man lätt få bättre ljud från en vanlig LP.
Produktionen av rena ljud-CD har minskat kraftigt, och hur det är just nu vet jag inte men tidvis de senaste åren var produktionen av LP ikapp och förbi CD-produktionen igen, från att ha varit helt nere för räkning inte många är medvetna om det faktiskt.

FP
Nu är det mycket streamad musik tex spotify tack vare 3g, det finns helt enkelt inte alltid ett behov av att lagra det på ett media.

Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
Ekin:
Jag kan tänka mig att sälja den. Fast bara om du lovar att vara rädd om den och inte "tröttnar" efter ett år och hinkar iväg den till något mongo som kör slut på den på ett halvår. ;-)

vacker förare ska ha vacker bil:)Länk
Ekin
Tjena! tänkte bara uppdatera lite! BMW i Finland skaffade koden åt min stereo, Gratis! med vänligt bemötande! Stort plus åt BMW Finland!

Men en annan sak, det är väldigt märkliga färger på trådarna i stereon, jag har fått igång den och en högtalare inkopplad men nu kommer ja inte längre, har nån något kopplingsschema till en Blaupunkt från tidigt 90tal?

Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
Hej Ekin,
Grattis till att dom hjälpte dig med koden!

Jag har det (rätt enkla) schema som står i instruktionsboken till min Melbourne SQR 39 med fyra utgångar. Den är uttagen 1990-04-17.

Jag kan försöka komma ihåg att scanna det på jobbet på fredag.

/Fredrik
Ekin
635CSi> de skulle va jätteschysst!
Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
Ekin: Har du någon epostadress så jag kan skicka det scannade?

mvh Fredrik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.