AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
7.404

Vem här använder band?

Sida 3 av 4
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Jag hittade bara ett kasset band som jag hade kvar, mycket möjligt att det är bandet det är fel på och inte bandaren!

Mvh Abbe

Dagboken: Länk
Självklart skall gamla BMW:ar vara begåvade med kasettbandare. Känns genuint.

Saknar bandarna. Till och med haverierna var manliga och actionfyllda. På dagens CD-skivor blir det på sin höjd något fisigt digitalt felsprång med ett litet hack i låten som följd. Föga manligt. På kasettbandens tid blev det däremot rekorderliga haverier med ett bandtrassel som får den Gordiska knuten att verka simpel... De som varit med om ett BASF Chrome Maxima II som trasslat in sig i sin fulla längd runt alla axlar i bilstereon vet vad jag snackar om. Vi snackar ett timslångt meckande med urtagen och isärplockad bandspelare som innefattar ett kasettband som mest liknar en smällkaramell.

Ge ditt bidrag till Radiohjälpen 901950-6
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
bjoerck, klockrent inlägg! ;)
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Haha! kul tråd!

Jag är plötsligt mycket stolt över min Business RDS Bandare a la 97!
Ska börja rota runt på vinden, kanske hittar något gammalt TRACKS band (minns ni dom?) med låtar som jag bandade från Tracks listan på radion!

Som sagt. lite raspig Huey Lewis, Collins, & lite A-Ha!

Tror att kassettbanden kommer bli den ultimata kultprylen framöver!

Mer bandtrassel åt folket!

/Mosse
Jo
1.073
Johan M3
Variant Highline -06
307 XT -03
Jag hade bandare i min 520 -97. Jag köpte en sådan där kassett adapter på clas ohlson. Funkade riktigt bra med bärbar cd-spelare. I 523:an har jag business cd, dock med CD ERROR, ska fixa det under vintern.

Jag jäklar cad trixigt det var med blandband. Man fick vara snabb på pause/rec knapparna när man skulle klippa bort radiopratarna på Eldorado och Unga Örnar 90.5Mhz. det var tider det. Eurythmics, samantha Fox och Rick Astley...hoho...ja j****r..

/Johan
HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Jag har den fabriksmonterade bandspelaren kvar i M5:an, BMW Bavaria C Reverse, den ser likadan ut som Abbes men har kanske någon extra funktion.
Men jag använder inte bandfunktionen, förutom att jag testat den, kör mest radio om enheten överhuvudtaget används, det brukar räcka med motorljudet. Men ljudkvalitén är superfin med den här enheten och HiFi systemet.
Jag gillar inte billiga massproducerade japanska cd-spelare i en äldre M5, men har man ett stort intresse för både M5:or och CD-musik så kan jag förstå om man vill byta, men då sätter man ju lämpligen in något som smälter in bättre i kupén än de skrikiga japanerna, tex en Blaupunkt.

-M5 E34 Limousine register Länk
Ekin
tänkte dra upp en gammal tråd! jag har en gammal Blaupunkt bavaria som ja tänkte sätta i min e30! men ja har ingen kod till den.. vet nån hur man gör då?

Länge leve bandspelare!
kommer inte ihåg hur många siffror det ska vara.
4 sst nollor fungerade inte?
Ekin
nej, tror jag iaf..inte helt säker på vad man ska trycka när man slagit in koden..men jag antar att man slår in koden och sen trycker på "höger pil" eller next. jag chansade på 1234 och 0000. men så lätt är de väl inte.. tror inte man kan ändra kod på en sån här utan dom har väl alla en egen kod.. men jag undrar om det löns att gå till BMW och fråga eller skrattar dom bara åt en?
det är ju inte för att jag e snål som jag vill ha den här utan för att de e lite nostalgiskt och kul!
vad är det för modell på den?
Ekin
Det står BMW Bavaria C reverse RDS , på sidan står det Blaupunkt
Sa
76
Sailor
520iA Sedan 2001
Jag blev så glad när jag såg att denna gamla nostalgiska tråd lever vidare. Det är en obeskrivlig känsla att lyssna på ett gammalt blandband, dock kan jag inte göra det i bilen där det sitter en business CD, men hemma har jag en gammal bandare som hustrun har försökt att kasta ut många gånger.

/Ola
Skön, skönare, BMW
Ekin
haha, jovisst är det nåt unikt med band:)
Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Kanske står på baksidan av din bandare.

Jag har bandare/cdväxlare och använder mig av en FMsändare kopplat till cigguttaget. Funkar fint.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Min 530 har bandare bakom Naviskärmen men på de 5,5 år som jag ägt bilen har jag aldrig använt den. Har väl en handfull kassettband i någon låda på vinden men merparten slängdes i någon flytt för ett antal år sedan. Kassettdäcket för hemmabruk såldes i samma veva då man fortfarande kunde få lite pengar för det. Sonen på 6 år tittar med stora ögon när man visar kassettband, videoband, vinylskiva eller en telefon med sladd...;)

___
//Ulf
Ka
585
Kaparn
640i GC -12
Har använt kassettspelare i alla år i alla bilar t.o.m min E38 -01 då jag hade en hög med bra musik på kassett, inspelade med Harmann Kardon däck. Mycket bra ljud. BMWs kassettdäck är mycket bra. Färdiginspelade kassettband höll dock alltid rätt låg ljudkvalitet (vanlig järnoxid tape) så var inget för mig.
Men nu är det iPod Classic som gäller i bilen, på bekostnad av cd-växlaren, varför släpa runt på en massa cd skivor.
Jag har kvar HK däcket som fortfarande är lika bra som när det var nytt, men svårt att få tag på bra nya kassettband samt inget behov av detta.
Jag föredrar analogt ljud men det är dyrare än CD, tidskrävande att föra över på datorn. iPod låter nästan lika bra nu när jag ändå börjat tappa lite av den ypperliga hörseln.
Jag har oxå en originalbandare i cabben, har suttit där från fabrik.
Gillar det då det är original och INGEN tänker ens tanken på att sno den.
Har dock aldrig provat band i den, sitter även en originalväxlare i skuffen.

///Micke
Min cabrio Länk
Minns att en bekant som för ett antal år sedan glömt koden till sin Clarion bil-CD fick betala ett galet högt pris för att få den upplåst. Det var redan då på gränsen för vad en ny enkel maskin hade kostat. Kanske är det billigare i dag eller något BMW kan göra på goodwill.

Den som undrar vad ett kasettband är, eller som någon gång i tiden ägt ett, bör spana in denna japanska sida för lite nostalgi - så här såg de ut:
Länk

Du bör känna igen dina gamla favoritband. Minns särskilt Sony Metal Master som man inte fick ha i bilbandare eftersom det var för tungt och kunde paja utmatningsmekanismen. :-)
Ha
289
Hamilton1974
E65 740d -04
944S2 Cab -89
Snygg samling men var fanns BASF?
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Jag har också bandare bakom naviskärmen i E39:an, har använt den en gång för skoj skull när jag hittade en band med NKB bland sambons prylar på vinden! :)

Alpina B8 Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.