|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
BMW group går ut med 20% rabatt på service om man tecknar 3årsavtal hos dom. Priserna är 20% rabatt på t.ex oljeservice 2.974:- =Runt 2.400:- för oljeservice!!!! Hallå!!!!!! Är det någon som verkligen går på detta??????????????? Vilka ockerpriser. 2.400:- för oljeservice och inspektion 2 runt 6.000:- - 20% rabatt.Då ingår inte tilläggsarbeten heller som bromsvätska och kupefilter. Du får förskottera pengarna med, ändå kallar dom det räntefritt!!! Dom som gjort denna kampanjen övertygar mig ännu mera om nödvändigheten av att INTE anlita BMW group!!! Tror att jag ska öppna egen verkstad snart....... | |
|
min verkstad tog ganska precis 1000:- för oljeservice, då bytte man även på min begäran luftfilter och packningen till filterhuset för oljefiltret, även oljefilter byttes. Nu är inte dessa i nuläget auktoriserade för BMW. Men dom har varit och har en lång erfarenhet av BMW, dom har även riktig testutrustning för BMW. Detta säger ju lite om vad det är för ocker man idkar på märkesverkstäder... //Tobbe |
|
|
Jag förstår inte problemet? Om man tycker att det är för dyrt att lämna sin bil till BMW Group, då låter man väl helt enkelt sonika bli att lämna sin bil till BMW Group? Varför detta är en "skandal" kan jag inte begripa. I Sverige råder (än så länge) marknadsekonomi, med följden att alla får tillämpa fri prissättning. Om priset är "fel" så får man väl vända sig någon annanstans? Mvh, Kalle _____ 525an: Länk |
|
|
Det kan trots allt vara en skandal eftersom många är okunniga och väljer att serva bilen hos BMW Group. 3000 kr för en oljeservice KAN inte vara annat än skandal och jag hoppas att det måste vara en missräkning. Inte ens BMW Group Göteborg vågar vara i närheten utav den prissättningen. Ungefär som om Vattenfall skulle ta 5 kr per kw/timme i elpris. |
|
|
Hej Kalle! Så Du tycker att det är okej att ha en sådan prissättning och att reagera är fel? Vad var det som fick Volvo o flera att sänka priser på elektronikkort m.m. om inte Trafikmagasinet o andra motorjournalister som beskrev priserna som ocker!? Varje prissättning som är hög har vi konsumenter rätt att ifågasätta. Det är det som också kallas fri marknad. Jag tycker att det är skandal att ta 2.400:- för ett oljebyte. Och tycker att man har full rätt att ifrågasätta den prissättningen. Om inte annat så kan man hjälpa sina BMW polare här på nätet att spara pengar. För egen del så nyttjar jag inte BMW groups tjänster av egen dålig erfarenhet. Därav vill jag bara hjälpa andra att få upp ögonen för något som i mina ögon är ocker. Sedan får var o en ta ställning till om det är värt stålarna eller inte!! mvh BMW fantast i GBG!!! |
|
|
BMW är inte ensamma. bilia skulle ha 3850kr för 9000mila service, där ingår olja och filter samt sedvanliga kontroller... alltså byta olja för drygt 4000kr.... Audi i danderyd, har timpeng på 1600kr för jobb utan fast pris. skall nog låta min advokat byta olja åt mig, han tar bara 1200 i timmen! |
|
|
Hett tipps köp en 20 liters högklassig helsyntetsolja och en 20 l växelåde olja det hos någon som säljer oljor till främst åkerier och bönder priexempel för olja till låda och diffad bakaxel ca20kr litern hos BMW handlare ca 150kr litern, samma prisskillnad på motoroljan sen kryper du under och skruvar bort 3st tappskruvar. Efter att oljan runnit ut skruvar naturligtvis dit dom igen och byter filter . Skruvar sen lös tre påfyllningspluggar och fyller på ny olja. Svårighets grad hur lätt som helst och det med en timlön på närmare 2000kr.Fd bilmek med m5 som behöver många liter som bidrar till högre lön vid oljebyte och se det ej som en utgift. Hälsning Sten hk tokig Stony |
|
|
Givetvis ska man vara kritisk till all form av prissättning, och att reagera är inte alls fel. Jag anser personligen att 2400:- är svindyrt för en oljeservice, och skulle aldrig få för mig att betala så mycket. Jag står emellertid fast vid att jag tycker det är fel att på bästa Aftonbladet-manér kalla det för en Skandal. Jag tycker att det är mer skandal om man inte bryr sig mer om sina pengar än att man kan bemöda sig med att ringa runt till några olika verkstäder och kontrollera priserna själv. Mvh, Kalle _____ 525an: Länk |
|
|
Sant att Volvo oftast är dyrare.... Tycker att min BMW är billigare på det mesta än Volvon var tidigare (850 Turbo) I Teknikens Världs nyligen så testades nya Audi A4 mot Volvo V50. Volvon var 100% dyrare i service än Audin.... Kör man 3000 mil per år i 5 år så blir Volvon 15.000:- dyrare än Audin bara i service! Kan inte vara rimligt. BMW har i alla fall gjort ett smart drag med service i priset på nya bilar. Även om man betalar för det. Men, det visar att man säljer bra om servicen är inbakad i priset. Service för 2.a o 3:e ägaren blir dock inte lika billig. Annars så är BMW rätt servicevänlig. För egen del så gör jag lite själv eller lämnar till någon jag känner = Sparar så mycket pengar att servicen är nästan löjligt billig per mil! |
|
|
Kalle: Det är väl skönt att vi på BMW forum bemödar oss om att göra jobbet för andra...Då slipper många "lata Svenssons" ringa runt och jaga priser.... Jag är gärna "Hemmakonsumentombudsman" för andra och tycker att det största nöjet är att hjälpa just "svensson" eller "Shejk ahmid" med att få ut mer av sina kronor! mvh!! |
|
|
Tycker det låter konstigt med så mycket för ett oljebyte. Sist jag betalade för en oljeservice på BMW Solna vill jag minnas det kostade kring 800, vilket är högst rimligt med tanke på att bara oljan kostar kring 500 (det var nån gång i höstas). /// Gunnar E. |
|
|
Kollade lite på vad BMW:s serviceavtal innebär. Jämförelsen i annonsen visar nog inte vad EN oljeservice kostar, utan vad det kostar totalt på 24mån/5000 mil. Gissar att man jämfört med vad två oljeservicar kostar, och då är det inte så hårresande längre. Fast nog är annonsen lite otydlig, den är 'vinklad' för att gynna serviceavtalet i jämförelsen. Här är lite servicepriser från annat håll, som jämförelse: Länk /// Gunnar E. |
|
|
Jag lät göra oljeservice hos BMW, Solna - Sep -04. Bil: 540 -97 - M62, V8 Arbete, inkl. kassering av gammal olja:----------294.69 Oljefilter-------------------130.15 Mototolja SLX 7.5L------1.099.39 Tillsatsmaterial (?)---------22.10 Miljöavgift-------------------35.00 __________________________________ ---------------------------1.581.33 Moms-----------------------395.33 __________________________________ Att betala-----------------1.977:- Detta med 5% BMW CS rabatt. /Lazze Länk |
|
|
jag gjorde på ok "förstör det själv" för 550 kr inkl olja + filter + hyra av "förstör det själv" hall hyran gick på 50 spänn plus att man fick kasta gammla oljan där o spola av underredet med högtryck Gjorde samma sak med min 93ans 730 o stämplade boken själv. jobbar man på verksatd så gör man. Kan tex tala om att polaren lämnade in volvon till bilia haninge pröjsade 3o5 för ett oljebyte+service. Nåväl, det visade sig senare att dem bytte inte ens hälften av alla grejjor dem skulle ha bytt men på listan han fick med så var grejjorna fint avbockade. :) Slutsats: skaffa en polare som kan stämpla boken o gör servicen själv. Då vet ni att det blir ordentligt gjort. För om ni litar blint på protokollet ni får efteråt så är ni väldigt naiva. Det går nämligen på tid det där. Tid är pengar osv sätt fart sätt fart... Tror ni att en meck som har gjort 5 servisar innan din bil är lika noga med bil nr 6, 9 ,12?? "ehh vadå kolla dörrlås det brukar aldrig va nåt fel på dem" osv osv |
|
|
Det är väl ok att BMW group anger vad det kostar. Om man tycker att det är för dyrt så kan man vända sig till andra och få deras priser. Värre var det med VAG när jag lämnade in min tidigare Audi. "Vi får väl se vad det blir" var svaret. Nu är ju VAG rankad som sämst i Sverige så de fick vad de förtjänade. /Ola Skön, skönare, BMW |
|
|
Fördelen med Audi (och VW) är att servicenätet i sverige vad gäller auktoriserade verkstäder är betydligt mer utbrett än vad BMW har. Går att spara tusentals kronor på att anlita en mindre VAG verkstad, och ändå kunna åtnjuta maskinskade garantier mm på nyare VAG bilar. Vad jag förstått är det ffa VAG i storstäderna som fått dålig kritik vad gäller service och väntetider. mvh//Kristoffer BMW CS (Syd) #4918 |
|
|
Det som skiljer på priserna är oljan . den enda oljan som är godkänd på nyare BMW bilar är Castrol SLX som kostar 150 kr/lit + moms ------- Arbetskostnaden är rimlig på BMW. Jag skulle aldrig köra på en olja som inte är godkänd med tanke på långa serviceintervaller... Ett motorras kostar ännu mer ibland bedrar snålheten visheten |
|
|
Hur långt kör man mellan oljebytena ungefär(tycker aldrig att dom gröna slocknar) jag kör väl ganska normalt (tycker jag) En gång BMW alltid BMW |
|
ErikJ |
i deras priser ingår även microfilter som byts på oljeservice 99- detta görs: byte microfilter byte oljefilter byte olja kont handbroms ev justering kont bromsbeläggens tjocklek med tolk fram och bak nollning av SI |
|
Hej ErikJ! Vad betalar du för ett oljebyte? Nyfiken dieselägare En gång BMW alltid BMW |
|
ErikJ |
2177:- för oljeservice |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.