AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.225

E39 Obalans vid 110 km/h

jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Känner att det vibrerar lätt i hela bilen vid 110km/h, efter 120, 125 km/h blir det bra igen, likaså känns ingen vibration i lägre hastigheter. Däcken är ganska nyligen balanserade och det blev bättre, men inte helt bra. Vad kan det vara? Det är 205/60 15" (tror jag) Good Year dubbade däck. Med sommardäcken 235/45 17" kan jag ej minnas att det var någon vibration.

Har sökt men inte riktigt funnit något.
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Någon fälg som fått sig en smäll kanske? Jag hade en skev fälg förut som orsakade vibrationer vid 110-130 km/h.

Bilen: Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Är däcken runda ?? orundhet går ej att balensera bort.
Och hur noga balanserades däcken ??

Till er alla önskas ett Gott nytt ÅR.

///MVH Hasso
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Leta reda på någon som har en sån här: Länk

Mvh Björn
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Precis! Låt en däckverksatd balansera alla hjul! Om det funkar så är det en billig lösning!

Bilen: Länk
kan detta vara nåt?? : Länk

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Det där med bakluckan lät märkligt? Har ju nyligen fått en ny lucka utbytt på rostskyddsgarantin.

Kan ej minnas att vi haft dessa vibrationer tidigare vintrar. Däcken är nyligen balanserade och det blev ju som jag skrev ovan lite bättre. Men inte helt bra.
Som sagt, hur noga balanserades däcken? Jag har haft problem med vibrationer i min bil, och det var först när jag hittade en förstående och mycket noggrann däckgubbe som det löste sig helt. Innan dess balanserade jag om däcken flera ggr på andra verkstäder utan att det blev bra.

Våra bilar verkar vara ohyggligt känsliga för obalans/orundhet i hjulen och kräver att däcken är perfekta för att det inte skall bli enerverande vibrationer.
Besök en gummiverkstad som använder en expanderande kona inifrån samt en 5x120- centrering utifrån. Endast då får du dina hjul perfekt balanserade. (om det nu är problemet)
Bor du i Stockholm har du bla Stockholms Däckpool i Hammarby ind.omr.
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Har nu provat att sänka trycket i däcken och det gjorde skillnad. Var nästan 3 bars tryck förut :O Har nu 2,4 fram och 2,6 bak.
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej!

Varför så högt tryck?
Har för mig att det med vinterdäck skall vara 2,1 fram & 2,4 bar
bak. Det beror i och för sig på hur mkt last man har.
Hur mkt det skall vara står innanför förardörren. Finns även i instr. boken.
Rätt tryck är framprovat av tillverkaren & bör inte ändras.

Mvh Håkan
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Skulle man använda biltillverkarens rekomendationer istället för däcktillverkarens så minskar däckens livslängd med 40% åtminstone när det gäller sommardäck över 16".
Men vinterdäck är du ofta mindre dimensioner är nog lämpligt att ha lite lägre tryck i :))

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
293
Hermander
325Ci Cab-2001
430xd Grand coupé 2016
Jonasjonas!

Ävne jag har en 523iAT-99 och hade samma problem men de försvann efter byta av bakvagnsbussningarna, kostade en del men bilen kändes som ny efteråt.

/Fredrik
Co
987
Codriver
325i Coupé -92
Det här Länk kanske är lösningen? Belastningsbalansering.
Visa användare
293
Hermander
325Ci Cab-2001
430xd Grand coupé 2016
Ang kostnad av byte av bakvagnsbussningar.
Gjorde det hos bil & Motorteknik i Huddinge
Pris 800:-/st (4st) + moms inkl. arbete.
Sedan tillkommer bakvagnsjustering för c:a900:-+ moms

/Fredrik
al
72
alexx
523iT-97
Även i mitt fall var det bakvagnsbussningarna som spökade.
Jag tackar än en gång Per Larsson och den ovannämnda Bil o Motorteknik i Huddinge för ett utomordentligt jobb!

Det visade sig för övrigt att bussningarna var fyllda med bromsvätska, något som bl a innebär att de spricker och förlorar därmed en del av sina egenskaper.
En av symptomerna var att bilen studsade med baken lite för mycket och lite för hårt än den skulle. Allt detta inklusive vibrationerna försvann efter bytet!

/Alex

Ra
49
Ray_Ban
523iA Touring -98
530i Touring -06
Jag hade problem med balanseringen på min e39 kombi, samma symptom, skakade lite i runt 100-110- trots hjulinställning och balansering på euromaster.
Jag hade Dunlop däck! Euromaster sa att det var felet de gör så!
Jag harnu bytt till dubbdäck (agi) och problemet har försvunnit, men pratade då med den gummiverkstaden jag anlitade o de sa att det var nog så att man fick göra en bättre balansering och ev vrida däcken lite på fälgarna, vilket jag ska få hjälp med till våren när de ska på igen!
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
jonas: skicka bilen till perre på bil&motorteknik han fixar detta hade liknande på krutis och de försvann( både krutis och obalansen:))
Asken
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Dunlop Sp 9000 ? har en tendens att vara problem med att få till pga en viss orundhet som inte går att balensera bort, möjligheten
att matcha däck o fälg (vridning) kan var en lösning på problemet.

///MVH Hasso
Länk
Hade samma problem på min 528iA T för ett par år sedan.
Köpte den med org 540 fälg med sommardäck (conti).
Gjorde vanlig balansering, blev ej riktigt bra.
balanserade på bilen, ej heller riktigt bra. Accepterade det sen ett tag eftersom det bara var i ca 105 som man sällan kör i.
Köpte sedan vinterdäck och satte på fälgen. Fälgarna kollades då och var runda. Samma problem med helt nya vinterdäck på.
Köpte sedan en omgång beg 17" hjul och satte på - inga problem. Sålde bilen - köpte en 530iA T -01. På denna märktes inga vibrationer. Tydligen var det ngt problem med kombinationen.

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.