AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
9.635

dieselspridar renovering

Visa användare
40
mandrake
518iS -88
524tdA -86
Hallå.
Min e28:a 524 har lite taskiga spridare. Eftersom jag aldrig pysslat med dieselspridare förut så undrar jag hur man går tillväga för att renovera dom. Finns spridarhuvuden att köpa hos mekonomen, men vad gör det egentligen? Hjälper det eller måste man lämna in dom för totalrenovering? Och vad kostar det isåfall? För symptomen är nu att visst, bilen startar jättefint, men den går ruskigt ojämt pga för mycket diesel så den ryker som fasen. Ända tills den blir driftvarm för då går den helt ok. Vad göra? Och för er som undrar så är alla slangar bytt och pumpen totalrenoverad. Turbon laddar fint.

__
- Vad är en kamaxel?
- Det som frisören får istället för musarm!
gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Du måste lämna in hos en dieselvekstad det kan tänkas det finns bytessystem på Bosch verkstäder..du kan inte ställa spridarna själv
gu
339
gunnarh
320iA -99
225xe -19
Att ställa spridare innebär ingen stor utgift - särskilt inte om du är lite slängd på att plocka med demontering/montering ur motorn själv.
Skaffa nya termobrickor också, brickan mellan spridare och topp, nere i hålet nedanför gängan ligger de, se till att fiska upp de gamla först...
Tror att BMW har utbytessytem på spridare, men det billigaste blir nog att låta en dieselverkstad byta spridarspetsar och ställa in öppningstrycket.
Använd momentnyckel till att dra fast spridarna i motorn när de är klara!
Har för mig att de ska dras med 70Nm, men kolla det.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Ofta ska man dra spridarna uppseendeväckande lite, kolla med Haynes/Biltillverkaren och använd momentnyckel som föregående inlägg säger.

Om du går upp bara lite i spridarstorlek så får du roligt... =)

Mvh
Visa användare
40
mandrake
518iS -88
524tdA -86
När ämnet ändå är igång... Just den här dieseln är ruskigt slö tycker jag, innan den når 90 ungefär. 0-100 på 30 sekunder känns det som. Inte som andra automatare jag kört. Misstänker att turbon inte laddar 100% ändå. För vid 90 så är vi uppe i 2k varv/minut så då har vi ju laddtryck. Finns det nån som vet eller t.o.m. haft en gammal 524 som kan ge mig lite feedback.

Fortsättning på första tråden i alla fall: Anledningen till att jag misstänker spridarna är att bilen startar helt ok när den är kall. Bums på en gång. Efter en halv minut ungefär så börjar den blöddra och må lite risigt och får svårt att hålla sig igång. Men efter att den fått lite temperatur så går den jättefint. Lite högljudd, men helt ok. När man sen stänger av den för att gå in och handla eller dyl och sätter sig i den och startar, så vill den inte genast tända till. Man får gnugga lite på startmotorn så tuffar den igång. Mycket märkligt. Om det hade varit dålig komp så hade den betett sig som min gamla opel ascona diesel, dvs vara tjurig på att starta hela tiden. Visst ok, jag har hört talas om att topparna spricker och då dom är kall så drar sprickorna ihop sig = bra startmoment när den är kall.

Jag har kollat samtliga glödstift och bytt de trasiga. Glödgningsrelät är kollat och funkar. Pumpen renoverad på en bosch verkstad och inställd korrekt. Automatlådan bytt och uppkollad. Filterhållaren samt alla slangar bytt. Även monterat på en backventil på bränsleledningarna för att hålla soppa trycket kvar. Det enda jag inte vet om nu är spridarna, toppen (packningen?) samt turbon.

Förslag??

/G

__
- Vad är en kamaxel?
- Det som frisören får istället för musarm!
det verkar som att den är snålställd
ställ upp pumpen så går den igång på en gång pluss att den blir dubbelt så snabb
0-100 på 30sekunder till minst 12 i allafall om den är just
Co
987
Codriver
325i Coupé -92
En firma här i Östresund gör reklam för att de har ultraljudsrengöring för spridare. Har ingen aning om det fungerar på dieselspridare, hur bra det blir, eller om det är värt pengarna men kanske någon annan har erfarenhet?
JRS heter firman här i stan: Länk

Visa användare
40
mandrake
518iS -88
524tdA -86
har redan snackat med JRS och dom sa nej. Diesel är för diesel firmor sa dom. Känns mer som att det krävs lite högre finess här.
gu
339
gunnarh
320iA -99
225xe -19
Generellt för turbodieslar gäller att du får stor rökutveckling, jag tror att den blir vit, om turbon har tappat "gnistan" och inte kan höja förbränningstrycket - motorn får helt enkelt för lite luft. BMW-dieslar med luftmängdmätare kan möjligen visa upp mindre rök - men har 524-an luftmängdmätare?
gu
339
gunnarh
320iA -99
225xe -19
Med dieselspridare är det knappast rengöring som gäller, det är ju fantastiskt högt tryck på bränslet när spridaren öppnar. Däremot på dieslar med fördelar-, eller radpump som 524-an som väl har fördelarpump ( ser ut som en tändfördelare ungefär) är öppningstrycket för spridarna viktigt och det är oerhört högt och ska vara noggrannt inställt, vilket kräver specialinstrument, som dock kan finnas på många traktorverkstäder till och med. När öppningstrycket för spridaren sjunker får du dels större förtändning, dels mindre finfördelning av bränslet, vilket gör att förbränningen blir sämre. Gå till en dieselverkstad med dina spridare - eller hela bilen. Det behöver inte bli så dyrt. På sjuttiotalet fanns åtminstone en dieselmotor av märket Perkins där man behövde ställa spridarna varje säsong för att få godtagbar effekt...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.