|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
750iAL |
kolla på kållereds parkering vid ikea dom brukar finnas där o laga stenskott för ngn hundring....1400 e la för rutbyte eller?? |
|
men är alla helt lost efter nyår? Killen har bara TRAFIKFÖRSÄKRING då ingår inte glas. 100-200 är bara självrisken för reparationen. Att teckna halvförsäkring för ett par veckor är bedrägeri eftersom du vet om att rutan är trasig innan. Det är upp till hans samvete. sen kommer nog inte bolaget att köpa det eftersom han redan kontaktat dem, vad jag förstod? Det är nog bara att köpa läget och hala upp några hundringar till. Se det som så här, hade du haft halvförsäkring så hade det i allafall kostat dessa pengar eller mer fast utslaget på ett år. |
|
|
Jag har inte kontaktat mitt försäkringsbolag... det finns ingen anledning för mig att kontakta dem när jag vet att min försäkring inte täcker glas skador. Det är inte lönt för mig att tecka halv-försäkring då det kostar 18 000 kr per år. medan jag betalar 3000 kr per år för trafik. Att teckna halv för en månad är bara dumt.. då jag vet att försäkringsbolagen inte helt blåögda... de kanske itne lyckas bevisa att jag försöker blåsa dem men om jag någon gång verkligen behöver anlita mitt försäkringsbolag så kommer jag själv att förlora på det... bortsett från det så är det inte mkt billigare att teckna halv under en månad. Jag har inget emot att betala för lagningen av rutan men jag vill inte bli blåst.. kan tänka mig att betala den 300 - 400 per stenskott. 1400 kr var för lagning av stenskott och byte av ruta skulle kosta ca 6000 kr. En V8 drar mer än man tror! |
|
|
Bilpågarna i Malmö tar tydligen 700:- : Länk Jag har också sett rutlimmare vid IKEA Kållered, men frågan är väl om de är där så här års? Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Du kan ju kolla med Carglass som finns på flera ställen i Göteborg och Malmö: Länk Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Det _finns_ satser för att fixa till stenskott på egen hand. Jag har sett dem nånstans i handeln här för ca 150kr. Det består av en liten fot som du fäster över stenskottet på rutan. Sen sätter man en spruta modell större över foten. med den suger man sen ut så mycket luft som man kan ur stenskottet, sen trycker man i ett lim. Har man lyckats få ut all eller nästan all luften, så fyller limmet väl och stenskottet blir om inte osynligt så i alla fall betydligt mindre synligt/störande. Det krävs dock att det inte har gått iväg för mycket sprickor från stenskottet, ju mer det ser ut som en "bullseye" desto bättre blir resultatet. Om du inte hittar dem här, så se om du kan få tag på dem utomlands, jag köpte med mig några från usa för ett par år sen, men de gick åt till att fixa en mycket ful ruta på en gammal ford, jag åkte då. När jag provade, så lärde jag mig också att det kan vara en bra idé att försöka göra rent stenskottet ordentligt först, spola/tvätta ordentligt med något som löser all smuts(fönsterputs kanske?) och låt det torka först. jag tänkte inte på detta och fick lite missfärgning i lagningen som följd. Trevligt att du visar omdöme nog att inte fundera över lösningarna som vissa fixare här tydligen håller för godtagbara, krossa rutan, fiffla med halvförsäkring etc. Du har ju sparat 15 tusen på ett år på att inte försäkra mer. Nu krymper besparingen visserligen något för dig, men i slutänden så hamnar du nog på plus i alla fall:) |
|
|
ErikW, tack för länkarna.. Heli: Kommer du ihåg vad det hette, har ringt runt lite till lite olika ställen, men ingen vet ngt. Vet du var man kan köpa dessa? Är intresserad av att beställa. En V8 drar mer än man tror! |
|
|
Jula har lagningssats om man vill försöka sig på det själv. Missuppfattade att du kontaktat bolaget. Som du säger, du kan i slutändan förlora på det själv om du försöker fiffla, fler borde ha den inställningen. Du har ju sparat en rätt ordentlig slant på att ha den bara trafik ändå, så leta upp ngn som kan göra lagningen för en 500 eller så |
|
|
problemet r att det inte bara är ett stenskott... utan 3 st och ska jag betala 1000 kr st så får jag lägga ut en slant... ny ruta kostar 6900 kr på det billigaste stället. någon som har testat julas sats och vet om det funkar? En V8 drar mer än man tror! |
|
| jag har inte provat den, brukar inte laga stenskotten, har aldrig varit med om att ngt har spräckt rutan, har ändå haft bil i 13 år och kör 2-2500 mil år. Har aldrig lagat eller bytt ruta trots många stenskott. Sitter de i siktfältet? Isåfall får man inte laga dem enligt sbp. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Såg nått på Clas Ohlsson också för stenskottslagning ,men det är minst ett halvår sedan och har inte sett det sedan dess, har inte letat heller iofs. Till er alla önskas ett Gott nytt ÅR. ///MVH Hasso |
|
En sitter precis till höger om backspegeln... den andra sitter precis mitt i siktfältet för passageraren... den tredje är inte så farlig men den sitter där höger vindrutetorkare vilar ungefär... Jag tackar så mycket för alla tips och all hjälp! Gott nytt år alla! En V8 drar mer än man tror! |
|
|
Jag har tyvärr en del vis motsatt erfarenhet jämfört Hubbe, jag har varit med om ett poar rutor som fått stenskott, där vatten sedan trängt in och isens sprängkraft (?) spräckt hela rutan. Å andra sidan har flera stenskott inte spridit sig på flera år. Jag har testat att laga små själv mha ett epoxylim eller liknande lim som funkar på glas. Detta utan att suga ut luft. Detta har hållit hyfsat. Observera att detta enbart gjort spå små stenskott utanför siktfältet. Min tanke har varit att hindra fuktinträngning - dvs hindra att rutan spricker. Och det verkar att ha funkat. Nu börjar tråden passa in mer på Bilvård... Kanske finns det mer råd på Stackens Bilvård? Länk det verkar dock vara problem med deras server just nu... |
|
|
En framruta håller väl för en "tappad hammare"? Dessutom, borde det inte bli märken i lacken på bilen om "den tappade hammaren" studsar ner på motorhuven/framskärmar/dörrar? Tipset om "tappad hammare" får nog sorteras in under "Sämsta idéerna". |
|
|
rep kittet som Jula säljer ser mycket riktigt ut precis som det jag använde. tråkigt att det kostar 149kr/stenskott, det är typ 4-5 ggr mer än jag betalade i usa, men men, billigare än att lämna bort det blir det ju. Jag tycker du skall börja med att prova på ett av stenskotten och se om du blir nöjd med resultatet. annars är det väl bara att ge sig ut på google och leta försäljare utomlands:) Hur det är med vad man får och inte får för Sbp, det är som vanligt lite dagsform på det. jag besiktigade bilen åtminstone 2ggr med ett lagat stenskott som satt mitt frmför förarplats och bara lite under ögonhöjd. de sa inte ett pip. |
|
|
jag har köpt en sådan kit från Jula, ska ge mig på att fixa till rutan när jag får en chans En V8 drar mer än man tror! |
|
|
Ok inte läst allt så jättenoga I Götet så fixar väl de på GDS hallen vid Ohlskroken stenskott, värt ett samtal att få prisuppgift. Jula & Clas O har repsats MEN mkt bättre resultat om man försiktigt filar upp hålet med en dremel först !! Försiktigt. Ny ruta hos Seidelmann (stavning kass) med frakt gick på 1700 tror jag + montering hos lokal mindre firma +1500 |
|
|
Alla som hela tiden propagerar försäkringsbedrägari. (inte bara denna tråden) Starta ett eget bolag! Så kan vi ha de andra i fred och batala halva preimen! Det är inte gratis det är jag som betalar din ruta! |
|
|
Jag kan rekomendera Bilpågarna, har ju jobbat för dem en sommar. Många tycker att det är luredrejeri men efter som jag är insatt så kan jag påstå att det inte är så. Det kostar visserligen en slant att laga rutan om man inte har rätt försäkring men limmet som vi använder kostar 70 000:- /litern. Har man fått problem så är där alltid garanti. Sen finns det vissa risker, framförallt på nyare bilar där rutan är en bärande del i bilen. Det kan bli så att rutan spricker när man börjar borra. Men om det är ett bra stenskott kan man få det näst intill osynligt. /Johan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.