|
|
|
|---|---|
|
Jag undrar om nån vet om det är samma motor i E36 328 som i E46 328. Om det nu är så, vad är det som gör att de har olika acctider i modellguiden?? BMW - När du älskar att köra! | |
|
Jag vet inte om det är samma motor eller inte. Jag skulle iofs tro att någon förändring gjorts, men det är endast vilda spekulationer från min sida. Jag har inte "läst på" om skillnader mellan 328i E36 och E46. Accelerationstiderna kan dock variera eftersom vikten är förändrad. Om det är samma motor torde E46 vara något långsammare eftersom den väger mer. Om E46 är snabbare enligt modellguiden kan man väl förutsätta att motorn har "piffats upp" något inför generationsskiftet. Jag låter någon som kan mer i ämnet rätta mig om jag har fel. |
|
| Kan dubbelvanos ha kommit iom introduceringen av E46? | |
| Modellguiden innehåller fabrikssiffror och de skall nog tas med en liten nypa salt. Men dubbelvanos kom med E46, vilket dock främst påverkar draget under 3500 r/min. Inverkan på accelerationstiderna torde därmed vara försumbar. | |
| Det skall väl också tilläggas att modellguidens accelerationssiffror är 0-100 km/h. För lite snabbare bilar påverkas dessa ganska mycket av hur bra start man får till, vilket varierar med asfalten, temperaturen, förarens skicklighet, etc. Man får räkna med variationer på några tiondelar, beroende på omständigheterna vid den aktuella mätningen. | |
|
Viktskillnader gör större delen av skillnaderna... moderna bilar är TUNGA t.o.m. en golf V väger 1500 kg ca 900 kg väger en Golf I ..... Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Det är inte samma motor, även om dom har exakt samma mått. E36 har M52-motorn, som har enkel-Vanos och block i stålgjutgods. E46 har M54-motorn, som har dubbelvanos och block i lättmetall. M54 har bättre vrid 'från botten', vilket mycket väl kan påverka acc-siffrorna - dock är nog vikten mer utslagsgivande. /// Gunnar E. |
|
| Steget från järnblock till aluminumblock togs väl mellan M50 och M52, inte M52 och M54? | |
Ekin |
jo, det stämmer, steget från järnblock till aluminumblock togs mellan M50 och M52. acctiden har väl mest att göra med vikten.. även olika utväxlingar har stor skillnad, vet förstås inte om det är olika utväxlingar men... |
Axel |
E36 har M52 E46 har M52TU E46 efter facelift (När 320 fick 2,2 liters sexa) fick M54. MVH Axel Bromsen är fartens värsta fiende. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.