|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Funderar på att köpa och montera en extraljusramp, med sådana små lampor på min E46 Touring. Frågan är dock om det är värt att satsa på eller ej, vad tycker ni? De jag modeller som jag hittills har funderat på är denna Länk från Extraljus.com (Petterssons Finmekaniska) som består av 6 små runda lampor alternativt en modell som heter Hella FF50-4 som har 4 lite större ovala lampor (Länk. Min bil har xenon på halvljuset och är siennaröd i lacken, blir det snyggast med blått glas då eller vanligt vitt? Gott Nytt År //Fredrik | |
|
Jag kan absolut förstå att man önskar en extraljusram, speciellt om man kör mycket på landet i vintertid, men tyvärr så anser jag att en extraljusramp förstör bilens utseende totalt, oavsett hur den ser ut. :( Det kan vara helt OK på en stor SUV, pickup eller något bruksfordon, men inte på en BMW. Om du verkligen vill ha extraljus så hade jag helt klart satsat på Hella- rampen. Den ser mycket mindre anskrämlig ut, och känns mer högkvalitativ tycker jag. Bara mina 5 cent. Lycka till! Mvh, Kalle _____ 525an: Länk |
|
|
Jag håller med Kalle, extraljusramper förstör utseendet på bilen nåt hemskt! Jag skulle börja med att prova med 100W-lampor i helljusen, det har jag haft med gott resultat i mina två E46:or. Ytterligare en möjlighet är ju att ersätta dimljusen (som ärligt talat har ytterst begränsat användningsområde) med passande fjärrljus, det borde ju inte störa utseendet på bilen. /// Gunnar E. |
|
|
Jag tycker extraljus i alla de former förstör bilens utseende. Oavsett vilken bil det är, vissa bilar kan det väl vara ok, men på en BMW tycker jag det blir fult och dåligt och förstör bilens originella utseende. Jag kan förstå att vissa vill ha extraljus eftersom ofta BMW har kassa helljus. Fast jag själv skulle dock aldrig montera extraljus. Tror jag iallafall :) BMW - När du älskar att köra! |
|
| gunnare: Inga problem eller negativa erfarenheter med 100W - vad gäller reflektor, täckglas, kablage etc? | |
|
Tack för synpunkterna. Är det någon som har "byggt om" dimljusen till fjärrljus som kan dela med sig några erfarenheter av det? //Fredrik |
|
|
Kan väl hålla med om att bilen blir fulare med extraljus, men körde jag mycket på glest trafikerade vägar med stor viltfara skulle jag inte tveka att montera extraljus och ha dem på under vinterhalvåret. Annars är ju dimljusidén bra. Om du väljer extraljus, satsa endera på riktiga xenon eller vanliga lampor med vita glas, för bästa ljus. |
|
|
Hade inga problem med 100W, märkte ingen överhettning eller missfärgning av glas/reflektor efter 18.000 mil på ena bilen och dryga 10.000 på den andra. Det är ganska gott om luft i lyktinsatserna, så särskilt varmt blir det inte. /// Gunnar E. |
|
|
Att bygga om dimljusen till fjärrljus, tycker jag låter smart men hur går det till? Är det lätt att göra eller bör man lämna in bilen på en verkstad? |
|
|
Ingen som har gjort en sådan förändring som vill dela med sig av erfarenheter? Någon som har något annat förslag till extraljusramp förutom de två som jag redan runderat på? //Fredrik |
|
| Tack gunnare. Då kanske man skall fundera på att byta sina nyinköpta 55W H7 till 100W... Om man nu kan byta glödlampor? | |
|
Ett alternativ är att byta ut original helljus till dito Xenon, lyser lika bra som ett par stora extraljus. BMW CS #5206 |
|
|
Jag har sett test av just E46 i AMS och där ansåg deras testlab att Xenonljusen gav klart sämre ljus än Halogen. Som förare kan man lätt bli "lurad" då det extremt vita ljuset uppfattas ge bättre sikt, men testerna visade motsatsen. Dock tror jag att ViB är de osm har den mest korrekta utrustningen idag för ett test. Och de har jag ännu inte sett jämföra olika bilars Xenon/Halogenljus. Dock visade ett test att nyare bilar generellt var sämre än deras föregångare! |
|
|
Att nyare bilar har sämre ljus än äldre kan jag förstå, eftersom reflektorerna tycks bli mindre och minre, men att xenonljus skulle vara sämre än halogen förstår jag inte alls. Jag har monterat Xenon på 323. 520 och 325, och fått betydligt bättre ljus. På 323:an är det Xenon på halvljuset original, och när man tände helljuset såg man knappt nån skillnad, men efter konverteringen till Xenon har det blivigt mycket bättre. Väljer man för hög vithet (kelvin) i ljuset lyser det blåare, och blir även sämre ljus. 520 har blåare ljus än dom övriga och lyser sämre, framförallt på mörka våta vägbanor. Där kan nog t.o.m halogen vara bättre. Xenonljuset ger inte bara starkare och vitare ljus, utan ger även en bredare ljusbild. BMW CS #5206 |
|
|
PTR! Jag mailar över 2 bilder på e46:an, där jag har monterat Xenon på ena helljuset, sen kan man ju själv räkna ut vilket som lyser bäst. BMW CS #5206 |
|
|
Testerna jag refererar till gällde original Halogen mot original Xenon (alltså på två olika bilar av samm modell som de jämfört). Och det är absolut inte bara på BMW som biltidningar tyckt att Halogen gett bättre resultat i ljusbildstester. Detta beror kanske på brist på optimering av ljusbil etc (just BMW-testet jag har klarast i minne är från en ganska gammal tidning -02?)- självklart inte på fundamentala brister. Xenon bör ju ge mer ljus! Jag antar att fler läser ViB här? De har ju gjort en mängd intressanta ljustester. Men jag kan inte minnas något specifikt om detta... |
|
andha45 |
jag håller med silvén, bästa lösningen (och inte så jättemkt dyrare än två stora bosch med stag, relä, tjocka kablar och allt) är xenonlampor i helljusen. 100 W i helljusen är oproblematiskt. Jfr hur ofta man kör på helljus och när (sällan vid krypkörning, aldrig dagtid etc.) och hur stor ljusinsatsen är jfr m linsen i ytterstrålkastaren. Har tyvärr neg. erf. av xenon på e46 och även till viss del på e60. Den e46 jag körde från München hade riktigt dåligt ljus. Hoppas det åtgärdats på något sätt (var en 00:a 328). Det är oerhört viktigt att xenonljusen ställs in rätt. Volvo levereras med lågt ställda strålk = jättemkt ljus framför bilen sedan kolsvart. Efter att ha ställt upp ljuset fungerar bixenon utmärkt på s60:n och ger mkt bra ljus. |
|
Tack för bilderna Christer. Jag håller med om att det ser ut som en enorm skillnad på dina bilder. Men skall man vara helt ärlig så är det enda de visar hur mycket de BLÄNDAR. En bild av upplyst område ger en bättre bild av hur effektiva de är. Det vore väldigt intressant att se ViB testa detta med sitt nya lab. |
|
|
andha, två tänkbara förklaringar till ditt intryck av dåligt halvljus på E46: Plastglasen framför strålkastarna blir tyvärr "mjölkig", vilket inte syns när man tittar på bilen i dagsljus, men tar bort en del av ljusflödet på natten. Dålig kvalitet på den komponenten helt enkelt. Detta förvärras av att ljuset är känsligt för smuts på samma "plastglas". Stråkastarrengöringen räcker dåligt till, utan man får torka av för hand av och till. Min erfarenhet är att med friska och rena plastglas framför strålkastarna är lyset bra. Sedan stämmer det säkert att inställningen av xenon är mycket viktig. Den skarpa gränsen mellan upplyst och icke upplyst område gör antagligen detta än viktigare för xenon än för halogen. |
|
|
Det viktigaste tycker jag ändå är vad ögat ser, sen kan mätutrustningen säga vad den vill. Sen tycker jag att vid vissa tillfällen är xenonljuset inte så bra, t.ex. på våt mörk asfalt, där är det bättre med ett lite gulare sken. Bästa förhållandet med xenon är på torr ljus asfalt eller snö. Xenonljuset verkar reagera bättre på ljusa ytor, medan halogen gör det bättre på mörka. PTR! Det är svårt överhuvudtaget att se på en bild, den kan ljuga väldigt mycket, jag ville bara visa skillnaden. På e36:an har jag fortfarande halogen på helljuset, jag skall försöka göra en rättvis jämnförelse. BMW CS #5206 |
|
andha45 |
Kan inom parentes nämna att min första bil, en Volvo 244 GLT, blev påkörd och jag fick en ny strålkastare på ena sidan fram. Några månader tidigare hade jag bytt båda reflektorerna. När jag sedan kom till bilprovningen sa bp-gubben "Du måste byta reflektorn på höger". Han lurades av den stora skillnad som uppstod pga glaset - båda reflektorerna var ju nya (mindre än ett år). Den e46 jag körde hade dock rena glas men om de var repiga vet jag inte. Bilen hade ca 5000 mil. Kan man ställa in xenon på ngt annat sätt än i längs- och höjdled? Har hört att man inte kan det. En halogen kan man ju även ställa in det asymmetriska området på. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.