AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.341

slick 50, bra eller??

w.wallace
Har ni någon erfarenhet av slick 50 avsett för växellådan? Har lite strul med växlingen mellan 3.an och fyran. Då var det en begåvad vän som sa till mig att jag skulle köpa detta till lådan, och då skulle det försvinna. Har ni någon erfarenhet av detta??

M.v.h

Micke
323E21terror
Jag har hört både positivt och negativt angående detta, det negativa vill du nog inte höra kanske men jag råkar känna till folk (2 st) vars växellådor som med största sannolikhet har rasat pga denna. Detta kan vara extremfall mm så vi får se vad andra har att säga..jag har även hört gott om slick 50.

farten är min drog
hj
963
hjorten
E21 323i-80
E21 323i-80
E3 3,0 Sa-77
E3 3,0 Si-75

Jag har inte hört något negativt om Slick 50,och har väldigt svårt att förstå att det skulle vara anledningen till att växellådor skulle rasa? Jag använder själv slick 50 både i motorn växellådan bakaxeln använder även fettet till hjullagren.Jag har haft många bilar och behandlat alla med slick 50 och är helnöjd med det.Skulle gärna vilja höra av dom som har något negativt att säga.Jag vill även tillllägga att om det är stora problem med din växellåda så är det inte alls säkert att det räcker med att behandla med slick 50 för mekanisk förslitning går nog inte att fixa på det viset då blir det nog till att byta lådan

hjorten
Slick 50: minskar friktionen.
Synkringarnas uppgift: bromsa...

Dessa produkter tas bara fram för att tjäna grova pengar. Inte för att förädla motorer. De flesta biltillverkare avråder från att blanda i tillsatser i oljan. Och tro mej - biltillverkarna har redan testat alla förekommande medel i jakt på mer effekt, lägre bränsleförbrukning och lägre slitage.
Ha
38
Hallå Eller
328i Coupé 1996
Jag upprepar vad Rocca GTI säger:
Synkroniseringarna skall ha friktion inte glid.
Risken är att man får sämre växlingsprestanda, men förvisso kanske mer lätt driven växellåda.
hj
963
hjorten
E21 323i-80
E21 323i-80
E3 3,0 Sa-77
E3 3,0 Si-75

Ja ja det är ju upp till var och en att tycka men kan bara säga att jag aldrig upplevt något negativt,och så tror jag inte att biltillverkarna testat allt och hur skulle det vara om dom gick ut och rekomenderade tex slick 50 för att det minskar slitaget,då skulle dom ju inte sälja några reservdelar och förlora massor på det.Så jag tror inte en sekund att dom redan testat allt rena löjan,det finns många tester och dokumentation på Slick 50:s förträfflighet.Men det är klart kanske inte funkar på en Folkwagn.

hjorten
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Hjorten,
vem har gjort dessa tester (antagligen dom själva)? Det duger liksom inte att läsa på baksidan av flaskan...

Du tror väl inte på fullaste allvar att dom medvetet (samtliga biltillverkare!) i tillverkningen skulle avstå från sådant som skulle innebära längre livslängd och kvalité?

Som Rocca tvärtom sa, hur många tillverkare strävar inte efter "mer effekt, lägre bränsleförbrukning och lägre slitage".

Mvh
Anders S.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.