|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Går i tankarna på att köpa en M5 Touring. Har faktiskt fått nys om en här i bygden som är till salu framåt våren. Nu till dilemmat. Ägaren begär 110 000, och den är inte i originalskick. En 94:a, 14.000 mil, en ägare tyskland, import till swe 00. En ägare i swe. 18" Antera fälgar. Ny lack, ej originalkulör, proffsstereo med gjuten baslåda i reservhjulsbaljan. Men bilen är verkligen jättefin!!! Överallt!!! Dock gör ju dessa modifieringar att bilen på längre sikt tappar sitt värde gentemot en originalare. Dessutom kan den ju med dessa modifieringar bli svår att sälha vidare till rätt pris om en handfull år. Har sett att man kan få fina originalare för under 100.000. Är den som jag är sugen på verkligen värd 110.000??? Vet att de är svårvärderade, men vill gärna höra andra åsikter ang detta. | |
|
10 000 kr för mycket tycker jag nog det är. Men har den s-bok, full dok. osv. och du verkligen kollar så att allt är som det skall så låter det som ett finfint köp. Sälj de där fälgarna för en slant och släng på original M-System 2 istället :) Vad är det för färg och klädsel osv.? MVH, E38B12 |
|
| Omlackad i ej-original-lack känns den faktiskt väldigt sval. Med originallack hade priset kanske varit OK, men nu... ja... ska vi säga 85-90.000? Satsa på en som är original istället så står den sig otroligt bra i värde. Importera själv kanske? | |
|
För dyrt för en icke originalbil tycker jag, även om den i sig är en raritet. Hade varit ett helt OK pris för en riktig 14000-milare i originalskick men nu måste den ner en hel del. Ju äldre den blir desto mer oattraktiv blir styling, stereo och modifieringar = du får inte tillbaka pengarna och en sån bil är ju knappast unik i ett eftermodifierat utförande, hur fräsch den än må vara. Vilken färg är den omlackad i? Har du chassinummer, BLxxxxx? Enligt mina noteringar finns det bara tre eller fyra stycken M5 touring-94 kvar i Sverige (av 84 tillverkade), varav min far äger en och en ägs av "tax" på forumet, så den borde vara lätt att identifiera och få lite historik på. -M5 E34 Limousine register Länk |
|
|
Reg-nummer: SPE nånting... Var diamantsvart från början, nu är den ännu svartare. Helsvart läderklädsel. Helt original drivlina. Vet att den är välskött. Men är den värd pengarna? 110.000 kan man få många andra fina bilar för... |
|
|
En vacker dag kommer nog en del att få så mycket för sina M5 Touring med tanke på att de är så speciella, men då ska de vara i originalskick samt bra skött. //Schnitzer |
|
|
Det är denna vackra dag som jag tänker på! Ska fundera lite till. Ser fram emot provkörningen i vår! |
|
|
jag tycker det verkar korkat att betala så mycket pengar för en unik bil, tillverkat i ett begränsat antal. Som är "stylad" inte orginalfärg, bara det borde dra ner priset 15000 minst! Allt som INTE är orginal borde dra ner priset på en sådan bil, oavsett hur fin bilen är! Eller är jag ute och cyklar? Det de andra inte har, har jag!! |
|
|
V-Orginal: Helt rätt tänkt! En sann entusiast vill ha original. //Schnitzer |
|
|
Garvis: har kollat upp den lite med hjälp av M5 touring registret. Siffrorna bör vara 553? Men det är inte en av 94:orna, utan en 93:a, chassi är BL01538, svenskregad 10/2001. Kulören från fabrik var inte diamantschwarz utan schwarz II som är en ännu mörkare kulör och icke-metallic. Kanske är det så att det inte är bytt färg då, utan bara hellackad i originalkulören? I så fall är det ju ett ganska hyfsat pris (om det finns en riktig bok som styrker det mycket låga miltalet), men Antera fälgarna måste ju bort samt stereobygget, att ersätta det med original innebär ju inga större kostnader förhoppningsvis, om det bara är det som ska återställas. Kan vara värt att kolla den bilen närmare i så fall, för den verkar ju ovanligt seriös med bara två brukare genom åren och det verkar som att den alltid varit avställd på vintern under tiden i Sverige också. -M5 E34 Limousine register Länk |
|
| HD91: Tack så mycket! Nu har jag lite mer kött på benen. Har bara sett bilen en gång på stan, infon har jag fått genom en kompis (som verkar vara lite felinformerad). Ska kolla upp om det är 553, verkar troligt. | |
|
Det är SPE 553! HD91: Har du mer info om denna? |
|
|
Garvis: tillverkad (för hand i Garching) den 29 mars 1993. Tagen i trafik i Tyskland 10 maj 1993. Schwarz II lack och svart nappa helläder klädsel. Extrautrustning: Servotronic, airbag, elratt, utan modellbeteckningar, shadow line, takreling, dubbla luckor, velourmattor, stolsvärme fram, klima-aut med AUC, läslampor bak, telefon med handsfree, BMW Bavaria CD, HiFi system med slutsteg, Nürburgring-paket, dvs mycket välutrustad (men långt från all utrustning!). Regad 10 oktober 2001 av C.Söderbergs Fastighets AB i Nyköping. Den är regad med för smala bakdäck 235/45-17, ska vara 255/40-17 som standard på 9x17 fälgar, gäller alla M5 touring. För allmän info om dem, se gärna M5 E34 registrets hemsida i min signatur. Är det några frågor så skicka e-post. Kan du ordna detaljerade bilder så är det lättare att säga något om originalskicket och värdet på bilen. -M5 E34 Limousine register Länk |
|
| HD91: Tack så mycket!!! Jag hör av mig om det dyker upp frågor. | |
|
HD91: Skulle vara kul med en sådan där koll du gjort åt en del här på forumet ang. deras M5or, vart den är gjord, utrustning mm, räcker det med regnr, men endast om du vill förstås? Min har iaf. regnr:RGU946, har haft den avställd ett par år som projekt, köpte med dålig växellåda, läckande stötdämpare mm, har "räddat" den ifrån uppstyckning och reservdelsförsäljning. M.v.h/Micke Bmw CS nr05419 |
|
|
Micke169: jag gör gärna en kontroll på din M5, men det kan ta några veckor (upp till en månad). Regnumret räcker gott, jag har skrivit upp det och återkommer till dig via e-post sedan. Roligt att höra att man inte är ensam om att renovera bilen, de flesta E34 M5:or är i behov av renovering dessvärre, men det är inte många ägare som tar itu med det. -M5 E34 Limousine register Länk |
|
|
HD91: Låter fint det där, jo jag håller med, allt för många bilar sunkas ner till rishögar, verkar i många fall vara "fel" ägare, min börjar bli klar snart, den blir inte i entusiastskick men väl ett fint fungerande bruksskick, en hellack skulle ju inte skada men kostnaden har dragit i väg en del och prisraset har varit stort senaste åren på dessa tyvärr, men det finns som sagt mycket vrak till salu. M.v.h/Micke Bmw CS nr05419 |
|
| Ska titta på bilen imorgon. Ska ta med kameran så ni får se den allihopa. | |
|
Då var bilen granskad från topp till tå. Kan bara säga att den är mycket fin! Kameran strejkade, så några bilder blev det inte :( Som jag har nämnt tidigare så är bilen ingen originalbil. Nu ska jag bara komma på om jag är originalbög eller inte :) Utsidan: Ny lack, ej originalkulör, dock en BMW-kulör. Emblem på huv och baklucka borttagna och hålen för dessa igenspacklade. Ögonlock. Tonade rutor runt om, streamer i framrutan. 18" femekrade Antera-fälgar med bred kant. Passade faktiskt väldigt bra på bilen. Insidan: Värstingstereo, med baslåda i reservhjulsbaljan. Annars original. Summering: Lutar faktiskt åt ett köp. Bilen är i toppskick (om man nu kan kalla en ej orginial M5 Touring för det). Priset verkar rimligt (110 000:-) med tanke på skicket och pengarna han har plöjt ner i den. |
|
| Nu är den köpt. Är mycket nöjd. Fungerar finfint. | |
|
Bara att gratulera, då kanske man får kika på den vid sommarns träffar?! Sjöberg |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.